شماره ۵۶۳ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
آغاز اجرای طرح مدرسه آماده در 420مدرسه شهر تهران

  معاون دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد:  1400مدرسه بالای 40‌سال در تهران فعالیت می‌کند

شهروند| اجرای مرحله نخست طرح مدرسه آماده با هدف ارتقای آمادگی مدارس شهر تهران در مواجهه با حوادث و به منظور افزایش ایمنی و توانمندسازی دانش‌آموزان، با مشارکت 420مدرسه در تهران کلید خورد و قرار است تا پایان ‌سال در یک‌هزار مدرسه شهر تهران اجرا شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، مرتضی طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نشست اجرایی طرح مدرسه آماده که در محل سالن کنفرانس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی برای ایمنی مدارس گفت: تغییر سبک زندگی و برطرف ساختن مشکلات فرهنگی و اجتماعی باید براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در دستور کار قرار گیرد.
او افزود: باید با وسعت نظر و به دور از تنگ‌نظری حقایق و واقعیت‌های جامعه را ترسیم نماییم و براساس آن به مشکلاتی همچون نبود تمایل به فعالیت‌های جمعی، بی‌نظمی، قانون‌گریزی و ترجیح منافع فردی به منافع جمعی بر مشکلات غلبه نماییم. به‌عنوان مثال بحران آب که امروز با آن مواجه‌ایم ریشه در غفلت‌های گذشته ازجمله اتلاف انرژی و برنامه‌ریزی و مدیریت دارد.
طلایی با اشاره به آن‌که درحال حاضر نیمی از مدارس کشور از استانداردهای ساختمان مقاوم و ایمن برخوردار نیستند، گفت: این در حالی است که با توجه به غلبه بافت فرسوده در شهر تهران وقوع یک زلزله شدید در تهران می‌تواند حتی تا یک‌میلیون کشته برجای بگذارد.
در این نشست همچنین احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به مخاطره زلزله در شهر تهران و ضرورت آمادگی شهروندان از یک سو و تمامی نهادهای دولتی و عمومی از سوی دیگر گفت: تجربه نشان داده است که دانش‌آموزان از آسیب‌پذیرترین افراد جامعه هنگام وقوع زلزله به‌شمار می‌آیند و اگر زلزله در زمان فعالیت مدارس رخ دهد،؛ در صورت آماده نبودن مدرسه معلمان و دانش‌آموزان، میزان تلفات و خسارات قابل توجه خواهد بود.
وی افزود: از یک‌میلیارد و 200‌میلیون دانش‌آموز در پایان ‌سال2014 در حدود 875‌میلیون دانش‌آموز در جهان در مناطق دارای خطر لرزه‌خیزی زندگی می‌کنند.
وی با اشاره به کودکان باقی‌مانده در حوادث پیشین افزود: شاهد این امر هستیم که کودکان باقی مانده در حوادث پیشین تا پایان عمر از مشکلات جسمی رنج می‌برند و ما باید با طرح مدرسه آماده این خسارت‌ها را کاهش دهیم.
دکترصادقی در این خصوص که باید استراتژی ملی به سمتی برود که بتوان مدرسه ایمن و تاب‌آور داشته باشیم، تأکید کرد: ایران در همایش تاب‌آوری و مقاوم‌سازی که در ‌سال۹۳ در سندای ژاپن برگزار شد خود را متعهد دانست که مدارس شهر تهران را ایمن‌سازی کند.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران گفت: باید بتوانیم در طرح مدرسه آماده شهر تهران پیشگام باشیم و این تجربیات را در سطح بین‌الملل به اشتراک بگذاریم.
1400مدرسه بالای 40‌سال در تهران
در ادامه نیز محمت اکدوغان معاون دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در تهران گفت: ایران در زمینه نوسازی مدارس دستاوردهای بزرگی داشته است. هیچ کشوری را نمی‌شناسم که ۲‌درصد از بودجه سالانه کشور را صرف بازسازی مدارس کند.
او افزود: سازمان ملل در مورد مدارس دو مقوله را مد نظردارد. اول این‌که همه کودکان حق دسترسی به آموزش را دارند و دوم این‌که همه کودکان حق ایمنی و بقا را دارند.
او با اشاره به لزوم نوسازی مدارس در تهران تصریح کرد: هم‌اکنون حدود ۱۴۰۰مدرسه بالای ۴۰‌سال در تهران وجود دارد. ما باور داریم این مدارس باید نوسازی شوند و برای آنها برنامه تاب‌آوری تدوین شود.
نماینده دفتر سازمان ملل در تهران با اشاره به این‌که نوسازی مدارس تنها از وظایف دولت‌ها نیست، گفت: وقتی ما به این مقوله در جهان نگاه می‌کنیم، نوسازی مدارس فقط مسئولیت دولت‌ها نیست و همه شهروندان در این مسأله دخیل هستند و خیلی مهم است که هر کسی مسئولیت خودش را بشناسد.
وی گفت: کودکان و نوجوانان باید بدانند در زمان وقوع حوادث چه اقداماتی انجام دهند و مسئولیت این آموزش برای والدین بیشتر از مدارس است.


تعداد بازدید :  191