شماره ۵۶۳ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
خارج از مرز

نپال براي بار دوم لرزيد
شهروند| 17 روز از وقوع زلزله مهيب و قدرتمند در نپال مي‌گذرد. زلزله‌اي خبرساز كه چندين‌هزار كشته و مجروح برجا گذاشت و تا چند روز تيتر همه رسانه‌ها بود. حالا پس از گذشت اين 17 روز در حالي كه سر و صداها در مورد اين زلزله خاموش شده بود و همه تصور مي‌كردند همه چيز به حالت عادي برگشته است، باز هم خبر رسيد كه زلزله‌اي قدرتمند نپال را بار دیگر لرزانده است. دومين زلزله بازماندگان نپالي را وحشت‌زده و شوكه كرد و 36كشته و هزارو 1110 مجرح برجا گذاشت.
طبق اعلام مرکز لرزه‌نگاری آمریکا، این زمین‌‌لرزه صبح ديروز نپال را در نزدیکی منطقه‌ای مرزی با چین و در فاصله بین کاتماندو و اورست لرزاند. شدت زمین‌لرزه به‌حدی بوده که در بخش‌هایی از هند و بنگلادش نیز احساس شده است. این زلزله 7.4 ریشتری تنها به فاصله دو هفته پس از زمین‌لرزه 7.9 ریشتری روز  25 ماه آوریل در این کشور که به مرگ بیش از 8150 تن و مجروحیت 17‌هزار و 860 تن دیگر منجر شد، اتفاق افتاده است. مرکز ژئوفیزیک آمریکا اعلام کرده که این زمین‎‌لرزه 30 ثانیه طول کشیده است. طبق اعلام نیروهای امداد و نجات نپال بر اثر دومین زمین‌لرزه 7.4 ریشتری در این کشور تاکنون 36 تن کشته شده‌اند. این زمین‌لرزه  1110 مجروح نیز داشته‌ است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس نپال با بیان این‌که درحال حاضر از خسارت این زمین لرزه خبری منتشر نشده، اعلام کرد: ساکنان کاتماندو با وقوع زلزله خانه‌های خود را ترک کرده و هراسان به خیابان‌ها ریختند. مرکز لرزه‌نگاری آمریکا کانون اين زمین‌لرزه را در 68 کیلومتری غرب شهرک «نامچه بازار» در نزدیکی کوه اورست، تشخیص داده است. شدت زلزله به اندازه‌ای بود که در بخش‌هایی از شمال هند نیز احساس شد. ساکنان کاتماندو، پایتخت نپال، که هنوز از شوک ناشی از زمین‌لرزه‌های پیشین خارج نشده بودند، وحشت‌زده به خیابان‌ها رفته‌اند.

طوفان در آمریکا قربانی گرفت
طوفان ایالت‌های تگزاس و آرکانزاس را درنوردید و پنج قربانی برجای گذاشت. نیروهای امدادونجات با وقوع این طوفان و حضور در مناطق حادثه‌دیده جست‌وجوی قربانیان و مجروحان را آغاز کردند که تاکنون اجساد پنج تن ازجمله یک زوج جوان در دو ایالت تگزاس و آرکانزاس پیدا شده است. بنابر اعلام مقامات محلی تگزاس، طوفان شهر کوچک «وان» را درنوردید که موجب تخریب یا خسارت 50 تا 100 خانه و مدرسه شده است. در این منطقه مرگ دو تن بر اثر این حادثه تأیید شده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات محلی وان می‌گویند: تاکنون ناپدید شدن هشت نفر در این شهر گزارش شده است. نیروهای امدادونجات با بررسی نقطه‌به‌نقطه مناطق طوفان‌زده در تلاش هستند تا به حادثه‌دیدگان کمک کنند. بنابر این گزارش، دست‌کم 42 نفر مجروح شده‌اند که وضع چهار نفر از آنان وخیم است.


تعداد بازدید :  266