شماره ۵۶۳ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با اولین داور ایرانی که به NBA راه پیدا کرد
‌از قضاوت در بین غول‌ها نمی‌ترسم
صفرزاده باوجود حذف از مسابقات داخلی دربین 8داور برتر جهان قرار گرفت

شهروند| داور بین‌المللی کشورمان در یک اتفاق تاریخی به‌عنوان یکی از 8 داور مطرح دنیا از سوی فدراسیون جهانی به لیگ تابستانی NBA دعوت شد.
اولین داور ایرانی NBA
بعد از پایان کار حامد حدادی در لیگ حرفه‌ای بسکتبال NBA که چند سالی از آن می‌گذرد،‌ هنوز هیچ بازیکنی نتوانسته از ایران به معتبرترین لیگ بسکتبال دنیا راه پیدا کند و با شرایط فعلی بسکتبال کشورمان هم در چند ‌سال آینده امیدی به تکرار این اتفاق نیست. حالا فدراسیون جهانی بسکتبال 8 داور مطرح جهان را برای حضور در لیگ تابستانی NBA دعوت کرده که در این لیست نام امیرحسین صفرزاده، داور جوان ایرانی به‌چشم می‌خورد.
از رویا تا واقعیت
شاید برای هر بازیکن یا داور بسکتبال حضور در لیگ NBA یک آرزو باشد. البته لیگ معتبر آمریکا تا چند هفته دیگر به پایان خواهد رسید اما در لیگ تابستانی تیم‌ها بازیکنان جدید خود را به‌میدان می‌فرستند تا از میان آنها شاخص‌ترین‌ها را جذب کنند. حضور در میان غول‌های بسکتبال دنیا قطعا تجربه جدیدی برای داور بین‌المللی کشورمان خواهد بود.
از داخل رانده، از خارج فراخوانده!
جالب است بدانید داور ایرانی مورد توجه فدراسیون بسکتبال آمریکا به دلیل مشکلات داخلی در لیگ ایران قضاوت نمی‌کند! ماجرا از این قرار است که آبکاریان،‌ رئیس کمیته داوران فدراسیون بسکتبال اخیرا با صفرزاده دچار اختلافاتی شده و حاضر نیست قضاوت دیدارهای نیمه‌نهایی و نهایی لیگ برتر بسکتبال را به او بسپارد. حالا داوری که از لیگ داخلی ایران رانده شده،‌ به شکلی جالب کیلومترها دورتر از خاک ایران مسابقاتی را سوت خواهد زد که سطحی بسیار بالاتر دارد.
صفرزاده: از قضاوت در میان غول‌های NBA ترسی ندارم
امیرحسین صفرزاده، داور بین‌المللی کشورمان درباره دعوتش به NBA به «شهروند» می‌گوید: «من از این اتفاق نه‌تنها برای خودم بلکه برای بسکتبال ایران خوشحالم. البته جدا از قضاوت در این رقابت‌ها برای من کمپی که یک هفته قبل از مسابقات برای داوران مطرح دنیا برگزار می‌شود،‌ اهمیت دارد که می‌توانم چیزهای زیادی بیاموزم. با این‌که جو NBA با لیگ ایران متفاوت است اما قطعا هیچ ترسی از قضاوت در میان غول‌های بسکتبال دنیا ندارم.»
او حرف‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «به غیر از مسابقات تابستانی که اصلا نمایشی نیست و با جدیت تمام دنبال می‌شود. در سایر مسابقات فقط از داورانی استفاده می‌شود که ملیت آمریکایی داشته باشند. به همین دلیل من نمی‌توانم شانسی برای خودم قایل شوم چون کشورم را دوست دارم و این‌جا به افرادی چون مشحون، نوربخش، هنریک درغوکاسیان و همسرم مدیون هستم.»
صفرزاده در پایان به اختلافش با رئیس کمیته داوران اشاره می‌کند: «متاسفانه آبکاریان مرا به‌عنوان داور قبول ندارد؛ او یک‌ماه‌و‌نیم پیش مرا فراخواند و یک قضاوت به من داد اما بار دیگر نامم را از لیست خارج کرد. 17 دوره فینال لیگ ایران سوت زدم و منتظرم هستم تا بعد از انتخابات فدراسیون اولین تغییرات در کمیته داوران رخ دهد تا همه چیز سر جای خودش بیاید. تصور می‌کنم به راحتی از سرمایه مملکت گذشتن،‌ خیانت محض است.»


تعداد بازدید :  367