شماره ۵۶۳ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
پول نداریم زیر آب زمین تنیس بسازیم!
شایسته: حضور نادال و فدرر در ایران فایده‌ای ندارد

شهروند| تنیس یکی از رشته‌های محبوب در سطح دنیا به‌حساب‌می‌آید که در ایران نیز طرفداران خاص خود را دارد. البته در سال‌های اخیر همواره شاهد حرکت آسانسوری تیم‌ملی کشورمان در جام دیویس که معتبرترین رقابت برای تنیس ایران محسوب می‌شود،‌ بودیم. رئیس فدراسیون تنیس البته به کاری که چند سالی است استارتش را زده، اعتقاد دارد و مطمئن است که در سال‌های آینده با رشد نوجوانان و جوانانی که از پایه اصولی تربیت شده‌اند،‌ تنیس ایران می‌تواند آغازی دوباره داشته باشد. در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» را با مجید شایسته می‌خوانید:
قرار بود در همین روزها تیم‌ملی تنیس راهی مسابقات کشورهای اسلامی شود اما این اعزام لغو شد!
تیم ملی خودش را برای حضور در مسابقات گروه دوم جام دیویس آماده می‌کند و هدف ما از برنامه‌ریزی برای حضور در مسابقات کشورهای اسلامی آمادگی برای جام دیویس بود. با توجه به این‌که چند بازیکن اصلی‌مان شرایط خوبی نداشتند، به این نتیجه رسیدیم که به این رقابت‌ها اعزام نشوند و در همین تهران کارهای بدنسازی‌شان را دنبال کنند.
‌ با این وضع به موفقیت در جام دیویس خوش‌بین هستید؟
من ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که هدف ما موفقیت در دیویس کاپ نیست، بلکه می‌خواهیم از پایه تنیس را بسازیم. پایدار بودن حضورمان در دسته دوم این مسابقات برایمان اهمیت دارد اما برنامه اصلی‌مان را روی پایه‌ها پیاده می‌کنیم. ما میزبان کویت در تهران هستیم تا بعد از شکستی که مقابل اندونزی داشتیم،‌ برای ماندن در دسته دوم آنها را شکست دهیم. البته مشکلاتی هم داریم چون زمان این رقابت‌ها در ماه رمضان است و هر چقدر سعی کردیم تاریخ آن را تغییر دهیم،‌ به نتیجه نرسیدیم.
‌ شما از برنامه خود روی تیم‌های پایه حرف می‌زنید اما تیم‌ملی بزرگسالان به آسانسوری در دسته دوم و سوم جام‌دیویس تبدیل شده است...
اتفاقا چون آسانسور شدیم، تمرکزمان روی تیم بزرگسالان نیست. شرایط تیم بزرگسالان ما همین است و دیگر آنها در سنی نیستند که بخواهند بیشتر از این پیشرفت کنند. الان تیم بزرگسالان بانوان ما به جایی رسیده که چند تنیسور نوجوان آن‌را تشکیل می‌دهند.
‌ برای پیشرفت بزرگسالان شاید استخدام مربی خارجی هم موثر باشد...
مشکلی که درباره مربی خارجی وجود دارد این است که در مسابقات جام دیویس به دلیل قوانینی که وجود دارد نمی‌تواند هدایت تیم را برعهده داشته باشد. البته با این حال به دنبال یک مربی سطح بالای خارجی هستیم تا برنامه‌ریزی تیم‌های ملی و آموزش مربیان را با حضورش در دستور کار قرار دهیم.
‌ فکر نمی‌کنید حضور چهره‌های مطرح تنیس دنیا در ایران می‌تواند راهگشا باشد؟
حضور یک چهره مشهور در ایران نباید صرفا جهت تبلیغات باشد و باید برای تنیس ما منفعت داشته باشد. این‌که ما فدرر یا نادال را به ایران بیاوریم و فقط با او عکس بیندازیم، به جز صرف هزینه، چه عایدی برای ما دارد؟ البته در بحث اعزام‌ها سعی می‌کنیم با سیاست پیش برویم و با توجه به بودجه‌ای که داریم، این کار را انجام دهیم.
 در بخش سخت‌افزاری وضع تنیس ایران چگونه است؟
امکانات سخت‌افزاری تنیس ایران در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته و 80‌درصد به زمین‌های تنیس استان‌ها افزوده شده است. این بهانه خوبی است که من بگویم دلیل ناکامی ما نداشتن امکانات بوده اما به دنبال گسترش این رشته هستیم. البته در مجموعه انقلاب حدود 30 زمین تنیس داریم که پتانسیل بالایی برای برگزاری مسابقات دارند،‌ اگرچه ما مثل اماراتی‌ها نمی‌توانیم زمین تنیسی زیر آب بسازیم تا سالی یک بار از آن استفاده کنیم.


تعداد بازدید :  109