شماره ۵۶۳ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

روحانی در دیدار سفیر جدید بلغارستان در تهران: بلغارستان می‌تواند پل ارتباطی ایران با کشورهای اروپایی در حوزه انرژی باشد
ایرنا|  رئیس‌جمهوری گفت:  بلغارستان دارای موقعیت جغرافیایی ممتاز در جنوب شرقی اروپاست و می‌تواند پل ارتباطی ایران با کشورهای اروپایی در همه حوزه‌ها ازجمله در زمینه انتقال انرژی باشد. حجت‌الاسلام حسن روحانی روز سه‌شنبه پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید بلغارستان با اشاره به بیش از یک قرن مناسبات سیاسی فیمابین، اظهارداشت:  همکاری‌های دو کشور در این مدت همواره خوب بوده است و امیدواریم حضور شما در شرایط جدید بر تحکیم مناسبات و رسیدن به نقطه مطلوب در روابط تاثیرگذار باشد. روحانی آمادگی کشورمان برای توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با بلغارستان را یادآور شد و گفت:  دو کشور دارای ظرفیت‌ها و جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی بسیار در حوزه گردشگری هستند و باید در این زمینه بیش از پیش فعالیت کرد.
سفیر جدید بلغارستان نیز اراده مقام‌های ارشد کشورش برای تحکیم مناسبات با ایران در همه زمینه‌ها را خاطرنشان ساخت و گفت: در طول دوران ماموریتم در تهران تلاش خواهم کرد تا همکاری‌های تهران – صوفیه در همه زمینه‌ها به‌ویژه در عرصه اقتصادی و فرهنگی افزایش یابد. «خریستو پولنداکف» با اشاره به موقعیت سوق‌الجیشی بلغارستان به‌عنوان دروازه اروپا، گفت:  با توجه به صرفه اقتصادی بلغارستان می‌تواند مسیر انتقال انرژی و همچنین پل ترانزیت کالا و حمل‌ونقل بین منطقه، ایران و اروپا باشد.

رد اتهام آمریکا علیه ایران از سوی افخم
ایسنا| سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:  ادعاهای برخی مقامات آمریکا تحت عنوان به اصطلاح « اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» کاملا مردود است. مرضیه افخم در پاسخ به سوالی درخصوص ادعاهای برخی مقامات آمریکا تحت عنوان به‌اصطلاح «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» گفت:  بی‌ثباتی منطقه ریشه در دخالت خارجی در امور این منطقه دارد و این عامل نه‌تنها امنیت و ثبات را در معرض تهدید قرار داده بلکه مانع شکل‌گیری همکاری عمیق و تعامل قوی و سازنده مبتنی بر منافع متقابل میان کشورهای این حوزه شده است. افخم در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما اظهار کرد:  حمایت آمریکا از حملات نظامی در یمن و بی‌اعتنایی به کشته شدن زنان و کودکان بی‌گناه و تداوم محاصره لجاجت‌آمیز یمن از سوی عربستان درواقع حمایت آمریکا از نوع جدیدی از مداخلات غیرقانونی در امور داخلی سایر کشورها با ماهیت ترور و کشتار مردم بی‌گناه در مقیاس گسترده را پایه‌گذاری کرده است.

گفت‌وگوی تلفنی اوباما و ملک سلمان درباره ایران
ایسنا|  رئیس‌جمهوری آمریکا و پادشاه عربستان در تماس تلفنی با یکدیگر درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت‌وگو و بر اهمیت حصول یک توافق جامع تأکید کردند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و ملک سلمان پادشاه عربستان در تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. پادشاه عربستان که در اقدامی غیرمنتظره سفر خود به واشنگتن برای شرکت در نشست کمپ دیوید را لغو کرده است در این تماس تلفنی از رئیس‌جمهوری آمریکا عذرخواهی کرد و گفت که محمد بن نایف ولیعهد خود را برای حضور در این نشست فرستاده است. براساس اطلاعیه منتشرشده از سوی کاخ سفید، دو طرف همچنین درباره مسائلی که قرار است در نشست‌های پیش‌رو میان مقامات آمریکا و عربستان و دیگر مقامات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) در واشنگتن مطرح شود رایزنی کردند. ملک سلمان و اوباما علاوه بر این بر اهمیت حصول یک توافق جامع هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 که   راستی‌آزمایی ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند تأکید کردند.

 


تعداد بازدید :  219