شماره ۵۶۳ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
رایزنی‌های کری و پوتین بعد از 2سال در سوچی

گروه جهان | جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا صبح روز گذشته به شهر سوچی در غرب روسیه سفر کرد تا با ولادیمیر‌ پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور درخصوص همکاری برای پایان دادن به بحران‌های منطقه‌ای و به‌ویژه جنگ در سوریه رایزنی‌ کند. جان‌کری عالی‌ترین مقام آمریکایی است که در 2‌سال گذشته به روسیه سفر کرده‌ است. با این حال سفر وزیر خارجه آمریکا به روسیه آغاز چندان خوشایندی نداشت و جان‌ کری درحالی وارد سوچی شد که وزارت امور‌خارجه روسیه ساعاتی پیش از آن در بیانیه‌ای بلند‌بالا دولت اوباما را به خاطر تلاش برای منزوی کردن روسیه به باد انتقاد گرفته‌ بود. بیانیه وزارت خارجه روسیه کاخ سفید را به خاطر بحران در اوکراین سرزنش کرد و مدعی شد که انتقال زیرساخت‌های ناتو به نزدیکی مرز‌های روسیه به این بحران منجر شده ‌است و همچنین اختلال در روابط مسکو و واشنگتن را نتیجه تغییر در «فضای سیاسی» آمریکا خواند. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درخصوص بیانیه وزارت خارجه روسیه خودداری کرد اما با این حال از احتمال همکاری مشترک 2 کشور درخصوص مسائل یمن، لیبی، اوکراین و سوریه خبر داد.
مقامات آمریکایی امیدوارند که شرایط فعلی بشار اسد در میدان جنگ باعث شود روسیه از حمایت خود از رئیس‌جمهوری سوریه عقب‌نشینی کند و با همکاری آمریکا راه را برای انتقال سیاسی قدرت در سوریه باز ‌کند. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که جان کری در جریان این دیدار بار دیگر نسبت به فروش سامانه دفاع هوایی اس -300  روسیه به ایران اعتراضاتی را مطرح کند. ولادیمیر پوتین به تازگی ممنوعیت فروش تجهیزات نظامی به ایران را لغو کرده‌ است. مقامات آمریکایی از مدت‌ها قبل نگران دستیابی ایران به سامانه دفاعی هوایی
 اس -300 بودند، چرا که با بکارگیری چنین تجهیزاتی تأسیسات هسته‌ای ایران در برابر حملات هوایی مقاومت خواهد کرد. این موضوع درنهایت به افزایش قدرت چانه‌زنی ایران در جریان گفت‌وگو‌های هسته‌ای با آمریکا و قدرت‌های جهانی منجر خواهد شد و به گفته مقامات آمریکایی، این اقدام روس‌ها به نوعی بی‌احترامی به تفاهم صورت گرفته بر سر چارچوب این توافق است. اما ماموریت جان‌کری در سوچی به این سادگی‌ها نیست و اظهارات اخیر باراک اوباما مبنی بر این است ‌که روسیه به لحاظ قانونی از حق فروش اس -300 برخوردار است.

 


تعداد بازدید :  127