شماره ۵۶۳ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
حیرت ‌نامه (خاطرات اَفرنگی)(4)
اندر معنی شکم‌چِرانی، از خاور تا باختر

سپهر دادجوي توكلي روزنامه نگار

من كه به تأسي از ميرزا ابولحسن‌خان ايلچي (سفیر قجری در بلاد بریتانی) به فرنگ نظاره مي‌كنم و روايت از كنوني غرب و شرق، گاه در حيرتي عظيم غمباد كرده و چرايي را ژرف غور مي‌كنم!
1  شكم از وجوه اختلافه شرق و غرب است. بسيار دیدم در ولايت كه مردمان چه احترام بر میهمان كنند از باب شكم و مرارت‌ها كشند به وعده قوت، كه نماد آن صرف چند ساعت باشد براي قوام آمدن خورشي و دم كشيدن چلويي. قورمه‌سبزي و فسنجان را متصور شويد كه چه جانکاه از صبح به سبيل طبخ درآيد تا ظهر و ناهار به طرفة‌العيني به بلع در افتد. این روند در فرنگ به عکس ولایت ما جاری است. آنها به طرفة‌العینی قوت به سبیل طبخ درآورند و ساعتی به صرف در فُرادا یا به اجماع اختصاص دهند. اطعمه فرنگی‌ها به 3 شماره طبخ می‌شود و به ساعتی خورده، اطعمه ما به ساعتی طبخ و به 3 شماره خورده. و در این روند رازی نهفته است که شما می‌اندیشی کدام مهم‌تر باشد. نفس غذا، صرف غذا، مواد تشکیل دهنده، نحوه طبخ؟
2  اما نکته مهم شکمی دیگر باقی مانده غذاست. اساساً غذای غربی باقی مانده ندارد. ایشان به حد قوت لایموت طبخ و بلع می‌کنند. شما بسیار تصاویر رویت نموده‌اید، البت خدا را شکر نه از ولایت ما، بل باقی ولایات شرقیه به‌خصوص جنوبیه که در دیس‌های فراخ بسیار پلو و چلو ریختندی و خوردندی و میل را حیف کردندی. نهایت مهربانی شرقی را نیز بروز می‌دهیم و دانه‌های باقی مانده و خورش پس مانده را بذل می‌کنیم به گربه‌ها و موش‌ها و بعد می‌نالیم از ازدیاد نسل این زباله‌خواران.
3 والبت فضای روانی حاکم بر این مقوله نیز معانی شگرفی در بطن دارد. در فرنگ غالباً، در طول روز آدمی 2 وعده غذا میل می‌کند که از نظر حجم و شکل و کالری بسیار با اقسام اطعمه ما متفاوت باشد. به جز صفت ناپسند آماده‌خوری و غذای سریع که تابع نوع زندگی فرنگی به خاطر فعالیت بالا و ارزش وقت مداری است، در باقی زوایا صفت ناپسند خورد و خوراک بر سبیل ولایت ما می‌چرخد. در فرنگ خوراک تنها اهمیت شکم پُرکنی و جبروت ميهمانداری نباشد، بل فرصتی است که همکاری، دوستی یا آشنایی به این بهانه دور هم بنشینند و ساعتی صرف محبت و کلام باشد. از این رو صرف غذا طولانی است اما نوع و محتوایش تعیین‌کننده نیست. کافه و رستوران نیز از این حیث تبدیل به قرارهای کاری و کلامی شده و جنبه تفریحی خود را با کارکردی به فلسفه، عمیق‌تر جایگزین کرده است.
4  بدان روی که دنیا کوچکتر شده و دهکده مک لوهان محقق، بنی‌آدم در تجارت محصولات گوناگون کرده و به قرار رفت‌وآمدهای تجاری، محصولات در کنار فرهنگ‌های گوناگون در آمد و شد بیشتر. آدمِ فرنگی از این فرصت بهره جسته و خوراک دیگر ملل به ذائقه خود هماهنگ کرده و تنوع در خوراک و آداب خود پدید آورده. ایشان به کمال حیرت، توانسته‌اند آنچه به مذاق خوش آید، به کالا ارزان‌تر و به طبخ سریع‌تر آموزش ببینند و در کنار اغذیه سنتی خود سفره رنگینی پدید آوردند و نیکو جیب را با شکم پیوند داده‌اند.
و این حکایت ادامه دارد...


تعداد بازدید :  355