شماره ۵۶۳ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
«شهروند» از نوآوری‌های روباتیک در اکسپو میلان گزارش می‌دهد :
آغاز کشاورزی در شهرها؛ به زودی
کشاورزی نوین همه چیز را تغییر می‌دهد آيینه‌های دیجیتال برای خرید روزانه

شهروند|  اکسپو میلان رویدادی است که هم اکنون درحال برگزاری است. در این نمایشگاه شش ماهه که تا 31 اکتبر 2015 با موضوع «تغذیه زمین، انرژی برای حیات» ادامه دارد، کشورهای متعددی حضور دارند و آخرین دستاوردهای خود در زمینه مهندسی و تجارت را به نمایش می‌گذارند. این نمایشگاه عظیم با مساحتی نزدیک به یک‌میلیون مترمربع پذیرای بیش از 20‌میلیون بازدید‌کننده از اقصی نقاط دنیا خواهد بود. بنابراین فرصت مناسبی برای معرفی فناوری‌های نوین در هر زمینه است. با توجه به موضوع امسال آن پاویلیون‌های بسیاری روی همین موضوع تکیه کرده‌اند؛ یعنی استفاده از فناوری برای حفظ محیط‌زیست شهری و بهبود فعالیت کشاورزی. به همین جهت نگاهی می‌کنیم به دو مورد از نوآوری‌هایی که به‌طورحتم به روندی نوین در حفظ محیط‌زیست و البته افزایش کارآیی تبدیل خواهند شد.
خرید روزانه از پشت آیینه‌های دیجیتال
هنگام خریدهای روزانه، سهولت انجام این کار و ارزش این فرآیند‌ها عواملی کلیدی به حساب می‌آید. در عصر جدید خرده‌فروشان افرادی خواهند بود که خود را با ترجیحات مصرف‌کننده، فناوری و نیازهای سبک زندگی او هماهنگ می‌کنند. در همین زمینه یکی از بنیادهایی که با سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای COOP همکاری می‌کند، در نمایشگاه میلان از ایده‌ای جدید برای خریدهای روزانه در آینده پرده برداشته که پروژه Future Food District نام دارد. «کارلو راتی»، مدیر این بنیاد و یکی از معماران برجسته ایتالیایی می‌گوید: می‌خواستم بدانم آیا معرفی اطلاعات دیجیتال در فروشگاه‌های مواد غذایی روی شیوه خرید مردم و انتخاب مواد غذایی تاثیرگذار است یا خیر.
Future Food District یک پاویلیون است که به‌عنوان سوپرمارکتی واقعی فعالیت می‌کند و بازدیدکنندگان می‌توانند از آن خرید کنند. تنها تفاوت خرید میان این فروشگاه و دنیای واقعی آن است که 1500 کالای نمایش داده شده، پشت آیینه‌هایی دیجیتال هستند که اطلاعاتی درباره منشا کالا، محتویات و تولید‌کننده آن را دربر دارد.
راتی که استاد دانشکده فناوری ماساچوست نیز است، دراین‌باره می‌گوید: هر محصول داستان خاصی را برای شما تعریف می‌کند. این اطلاعات در بخش‌هایی جداگانه به مشتری ارایه می‌شود. ما در آینده نزدیک می‌توانیم هر آنچه نیاز است را درباره سیبی که می‌خریم متوجه شویم؛ این‌که برچه درختی می‌روید، چه میزان CO2 تولید می‌کند، چه میزان کود شیمیایی مصرف می‌کند و چگونه به قفسه سوپرمارکت رسیده است. یکی از مشتریان کالاهایی را که در فضای انبار وجود دارد، بررسی می‌کند و می‌خرد. اطلاعات کالاهایی که او می‌خرد به وسیله کامپیوتر پردازش می‌شود و سپس جایی ارسال می‌شود که راتی آن را « بزرگ‌ترین برنامه‌ریز دنیا» می‌نامد.
نکته جالب توجه این پاویلیون تنها دیوارهای شیشه‌ای مملو از اطلاعات نیست. در بخشی از آن دستگاهی با دو بازوی مکانیکی حرکت می‌کند. این بازو با استفاده از اسپری‌های رنگی اطلاعات یا بهتر بگوییم نقوش متفاوتی را روی دیوارها ثبت می‌کند. مثلا در روز نخست چهره برخی از مشتریان نیز روی دیوارها نقش بست. همچنین ماشین‌های متعددی داخل پاویلیون فعالیت می‌کنند. بازوهایی روباتیک در مرکز یکی از پایگاه‌ها تعبیه شده‌اند، آنها هنگام جابه‌جا کردن سیب‌ها و فنجان‌ها، حرکات آکروباتیکی نیز انجام می‌دهند و توجه ناظران را به خود جلب می‌کنند. البته در پاویلیون دیواری بزرگ با اطلاعاتی درحال تغییر وجود دارد که مشتریان می‌توانند آن را بررسی کنند.
راتی می‌گوید: این یک پروژه آزمایشی است. برخی از بخش‌های آن تکامل‌یافته‌تر از بخش‌های دیگر است. در هر حال هدف ما ارایه اشکال جدید برقراری ارتباط میان موادغذایی با صدها‌هزار بازدیدکننده اکسپو میلان است. ما معتقدیم سوپرمارکت‌های آینده به ما این احساس را می‌دهند که در یک موزه قدم می‌زنیم. آنها تمام اطلاعات درباره یک ماده غذایی و پیشینه آن را فراهم می‌کنند. بنابراین می‌توان ادعا کرد هر کالا داستانی را برای مشتریان تعریف  می‌کند.
به گفته «آندرئا گالانتی» رهبر این پروژه هدف از خلق آن ایجاد نوعی احساس واقعی بودن بدون خسته کردن مشتری مانند گوگل گلس است. این پروژه هم در اصل نوعی بازگشت به بازارهای قدیمی است که در آن تولیدکنندگان و مشتریان کالا با یکدیگر ملاقات و ارتباط برقرار می‌کردند.
 The Future Food District همچنین شامل بخشی است که روش‌های نوین تولید مواد غذایی را نمایش می‌دهد مانند سیستم‌های عمودی هیدروپونیک که برای پرورش سبزیجات و جلبک و همچنین پرورش حشرات به کار می‌رود. «جیوانی دی نیدرهاوزرن» یکی دیگر از اعضای گروه راتی می‌گوید: چنین پیشرفت‌هایی در کشاورزی شهری فضای بی‌استفاده شهری را به محیطی بارور تبدیل می‌کند. اگر مزرعه‌داری شهری در مراکز شهری بزرگ بتواند خود را تثبیت کند، تأثیرات آن تعریف جدیدی از رابطه میان شهروندان و طبیعت
 ایجاد می‌کند.
 تراکتورهای خودکار آینده کشاورزی
اما این تنها نکته جالب درباره برقراری ارتباط میان شهروندان و طبیعت در اکسپو میلان نیست. در بخشی دیگر از این نمایشگاه تراکتورهای روباتیک نقوشی را در زمین کشاورزی که روی پاویلیون‌ها گسترده شده بود، حک می‌کردند. این هم بخشی از طرح کارلو راتی است.
او در این زمینه با شرکت مهندسی RecchiEngineering همکاری و پاویلیونی برای برند کشاورزی New Holland خلق کرد که تصمیم دارد نمایشگاهی مختص کشاورزی حافظ محیط‌زیست در ‌سال آتی برگزار کند. در این قسمت نمایشگاه دو تراکتور خودکار روی سقف ساختمانی فعالیت می‌کنند. هدف آنها نشان دادن نقش قابل توجه روبات‌ها در کشاورزی نوین است.
راتی درباره این طرح می‌گوید: ایده بررسی زمین فقط به تراکتورهای خودکار مربوط نمی‌شود که می‌توانند نقوشی را روی سقف یک ساختمان حک کنند. این به ما نشان می‌دهد تاچه حد می‌توانیم شرایط خاک را بررسی کنیم، این کار در گذشته غیرممکن بود. این نکته در کشاورزی آتی مبنایی ایده‌آل به حساب می‌آید زیرا مزایای زیادی دربر دارد ازجمله ایجاد تنوع زیستی گیاهان و حفظ منابع. این تراکتور که ساختار آن با موضوع «عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای» همخوانی دارد، به وسیله یک الکتریسیته کار می‌کند.
راتی در ادامه می‌افزاید: به همان شیوه‌ای که خودروهای بدون راننده، انقلابی در صنعت حمل‌ونقل شهری به حساب می‌آیند، فناوری‌های پیشرفته روباتیک نیز آینده کشاورزی را تغییر خواهند داد و موجی جدید از فناوری و نوآوری به ما کمک می‌کند بهتر با شرایط محیطی خود را
وفق دهیم.
«والتر نیکولینو» یکی از معماران شرکت کارلو راتی می‌گوید: درحالی‌که روی سقف از تراکتورهای واقعی استفاده شده، در داخل سعی کردیم شرایطی را برای فعالیت تجهیزات کلیدی کشاورزی از تراکتور گرفته تا کمباین، به شیوه دیجیتال و فیزیکی خلق کنیم. این پاویلیون در تمام مدت فعالیت اکسپو به فعالیت خود ادامه می‌دهد و پس از آن در مکانی جدید دوباره به نمایش در
خواهد آمد.


تعداد بازدید :  218