شماره ۵۶۳ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
پیشنهاد وزیر بهداشت و پاسخ یک عضو شورا
مدیریت بیمارستان‌ها به شهرداری واگذار شود
رحمت‌الله حافظی: نگرانم شهرداری در بیمارستان ها ساخت و ساز کند

شهروند| وزیر بهداشت با یک پیشنهاد به شورای شهر تهران آمد. او پیشنهاد کرد مدیریت بیمارستان‌ها در تهران به شهرداری واگذار شود. این پیشنهاد، یک پاسخ غیرمنتظره هم داشت وقتی رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست گفت که با واگذاری بیمارستان‌ها به شهرداری تهران این خطر وجود دارد که شهرداری، بیمارستان‌ها را تغییر کاربری دهد و به جای آنها برج و ساختمان بسازد.
پس از حدود یک‌سال که رفت و آمد وزرا و معاونان دولت به شورای شهر تهران محدود و کمرنگ شده بود، دیروز حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت میهمان شورای شهر تهران بود. قاضی‌زاده‌هاشمی، همراه محمدباقر قالیباف آمد و همراه او هم از شورا خارج شد. وزیر بهداشت که اتفاقا یکی از وزرای محبوب دولت است دیروز با استقبال بسیار گرم اعضای شورا مواجه شد. اصلاح‌طلبان و اصولگرایان شورا هر کدام در سخنانی جداگانه از عملکرد او در وزارت بهداشت و رسیدگی به مشکلات مردم در حوزه سلامت تشکر کردند. قاضی‌زاده‌هاشمی اما پیشنهاد مهم و غیرمنتظره‌ای برای شهرداری تهران داشت. او گفت که«دولت آماده است تا بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و همچنین اورژانس هوایی و داخلی را با تمام اعتبارات به شهرداری واگذار کند.» به گفته او، این پیشنهاد از این رو مطرح می‌شود که کار دولت سیاستگذاری و نظارت است و شهرداری‌ها در حوزه اجرا می‌توانند ورود پیدا کنند. هاشمی ادامه داد:  درحال حاضر 17 پایگاه آمبولانس هوایی در شهر تهران دایر شده است که البته این تعداد باید به
 45 پایگاه هوایی برسد که شهرداری تهران می‌تواند در این زمینه اقدامات موثری را جهت خرید آمبولانس‌های هوایی از شرکت‌های خارجی داشته باشد. بقیه حرف‌های وزیر بیش از آن‌که مشخصا به تهران مربوط باشد به اقدامات و فعالیت‌های وزارت بهداشت مربوط بود و او درواقع گزارشی از روند فعالیت‌های وزارتخانه متبوعش به شورا ارایه کرد. در بخشی از سخنانش به آمارهایی از حوزه سلامت هم اشاره کرد.   وقتی که او گفت: «از نظر امید به زندگی رتبه ما در بین 22 کشور منطقه، 12 است و از نظر مرگ‌ومیر در رتبه 13 در بین کشورهای منطقه هستیم ضمن این‌که آمار مرگ‌ومیر شیرخواران زیر 1‌سال 11 و کودکان بالای 5‌سال 12 است.» چنانکه «هاشمی» می‌گوید، وضع هتلینگ‌ بیمارستان‌ها هم در این دوره دوساله در دستور کار قرار گرفته است. براساس آمار از 576 بیمارستان بیش از 50‌درصد از بیمارستان‌ها دارای تخت فرسوده هستند که البته این آمار در تهران نگران‌کننده‌تر است چراکه اکثر بیمارستان‌ها در تهران عمرشان بالای 50 الی 80‌سال است. در ادامه جلسه دیروز قاضی‌زاده‌هاشمی، به وضع ارایه خدمات درمانی در مناطق حاشیه‌ای و محروم هم توجه کرد و گفت:  درحال حاضر 10‌میلیون و 130‌هزار حاشیه‌نشینی فاقد خدمات درمانی و بهداشتی هستند که بنا داریم تا پایان شهریور و براساس برنامه‌ای دقیق و مدون مشکلات این افراد را برطرف کنیم. تا پایان بهار 2‌هزار خانه بهداشت در شهرها و مناطق محروم راه‌اندازی خواهد شد.  هاشمی در ادامه با انتقاد و نگرانی درخصوص از بین بردن فضاهای سبز در منطقه شهریار گفت: بخش عمده‌ای از این فضاها از بین رفته و ساخت و سازهایی در این منطقه صورت گرفته است که امیدواریم این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.
هاشمی در ادامه با اشاره به این‌که بیشترین عامل مرگ‌ومیر ایرانیان بیماری‌های قلبی، عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی است گفت: بیش از 40‌درصد از آمار مرگ ایرانیان مربوط به این بیماری‌ها است و یکی دیگر از عوامل مرگ ایرانی‌ها حوادث ناشی از رانندگی است.
وزیر بهداشت ضمن هشدار به افزایش چاقی در زنان ایرانی گفت:  زنان ایرانی از سن 35‌سال شروع به چاق شدن می‌کند و پیش‌بینی می‌شود در آینده بیش از یک چهارم مردم کشورمان چاق شوند.
 حافظی:  شوخی کردم
پس از این‌که وزیر بهداشت حرف‌هایش را تمام کرد، نوبت اعضای شورا بود که حرف بزنند. 10نفر از اعضا از میان تعداد بیشتری که وقت گرفته بودند تا صحبت کنند، چند دقیقه‌ای حرف‌هایشان را زدند و اولین نفر هم رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری بود. «حافظی»، که در حدود دوسالی که از عمر شورا گذشته بیشترین تذکرها را از تریبون شورا به وزارت بهداشت داده و چندین بار بر سر آلودگی آب تهران، غیرمستقیم از طریق رسانه‌ها با وزیر بهداشت دولت بگومگویِ خبری کرده، دیروز پس از این‌که وزیر بهداشت پیشنهاد کرد که مدیریت بیمارستان‌ها به شهرداری‌ها واگذار شود، از او خواست تا این پیشنهاد را پس بگیرد، او گفت: «از وزیر بهداشت درخواست می‌کنم پیشنهاد واگذاری مدیریت بیمارستان‌های تهران را به شهرداری تهران پس بگیرد چراکه شاید این بیمارستان‌ها نیز تغییر کاربری بدهند و ساختمان‌های دیگری به جای بیمارستان ساخته شود!» او البته پس از جلسه به خبرنگاران گفت که این جمله‌اش شوخی بوده و منظوری نداشته اما این حرف او در هر حال در شرایطی که شهردار هم در جلسه حضور داشت از نگاه خیلی‌ها طعنه‌ای به شهردار تهران بود.  به گفته او شهرداری در توزیع مواد غذایی و استاندارد در سطح شهر تهران اقدام می‌کند ولی به دلیل پتانسیل‌های کم نمی‌تواند با مواد غذایی غیراستاندارد مقابله کند. به گفته او، شورای شهر به مواد غذایی مصرفی در شهر تهران نظارت می‌کند و گزارش‌ها نشان می‌دهد وضع در مصرف مواد غذایی نسبت به‌سال 92 خیلی بهتر شده است. حافظی ادامه داد:  در مورد بحث آب دغدغه بسیار جدی وجود دارد که انتظار داریم کمیته مشترکی با حضور شهردار تشکیل و درخصوص پیشگیری و بهداشت و درمان در زمینه‌های مختلف صحبت شود. به گفته این عضو شورا، آمبولانس‌های اورژانس تهران باید 425 دستگاه باشد ولی هم‌اکنون 165 دستگاه است و یکهزار و 700 نفر در این بخش مشغول به فعالیت هستند که باید تعداد این افراد نیز افزایش یابد. عضو شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد:  سازمان مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی در تهران تشکیل شود و اگر این سازمان تشکیل شود بخشی از مشکلات در بحران‌ها حل می‌شود. وی درباره توزیع نامتوازن و امکانات پزشکی اشاره کرد و گفت:  درحال حاضر منطقه 2 تهران دو برابر منطقه 18 دارای مراکز درمانی و بهداشتی است.

شهردار تهران اعلام کرد:  محرومیت بیمارستانی در جنوب شهر تهران

در جلسه دیروز شورای شهر تهران، محمدباقر قالیباف، شهردار پایتخت هم حضور داشت درحالی‌که سمت راستش قاضی‌زاده‌هاشمی  و سمت چپش، محمد‌هادی ایازی، قائم‌مقام سابق که حالا به وزارت بهداشت رفته، نشسته بودند. او که به دلیل حضور همین میهمان ویژه به شورا آمده بود از این فرصت استفاده کرد و  و از برنامه‌هایی که شهرداری در زمان مدیریت او برای ارایه خدمات بهداشت و سلامت در محلات داشته، گفت. قالیباف، حرف‌های دیگری هم زد ازجمله این‌که بیمارستان‌های 80ساله تهران حالا فرسوده شده‌اند و باید بازسازی و نوسازی شود. به گفته شهردار تهران، یکی از مشکلات پایتخت، این است که مراکز درمانی و بیمارستان‌ها متناسب با نیازهای جمعیتی در تهران توزیع نشده‌اند و شرق و جنوب تهران محروم از بیمارستان هستند درحالی‌که غرب تهران سرانه بسیار زیادی در بخش بیمارستانی و مراکز درمانی دارد. نکته دیگری که شهردار تهران به آن اشاره کرد این‌که بعضی از بیمارستان‌های تهران در زمان ساخت درست مکان‌یابی نشده یا در گذر زمان کاربری امروزی آنها برای فضاهای پیرامونی‌شان مشکلات زیست‌محیطی ایجاد کرده و این بیمارستان‌ها باید تخریب و در مکان جدیدی ساخته شوند.

 


تعداد بازدید :  198