شماره ۵۶۳ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
کودکان بانه‌ای پرورش نهال بلوط آموختند و طبیعت را پاکسازی کردند

انجمن مردمی پاریزه رانی ژینگه بانه (پاژین) که از‌ سال 78 مجوز فعالیت خود را از وزارت کشور اخذ کرده، کارهای مناسبی درجهت حفاظت از محیط‌زیست در این شهر انجام داده است.       از تازه‌ترین اقدامات این انجمن، افتتاح نهالستان بلوط توسط دانش‌آموزان مدرسه پسرانه شهیدمطهری و پاکسازی قبرستان بانه است که در کوه سلیمان‌بگ واقع شده است.
عضو هیأت‌مدیره و سخنگوی این انجمن گفت: یکی از طرح‌های انجمن، اجرای طرح حافظان طبیعت با شعار «هر مدرسه یک‌نهالستان» بوده است که در این جهت، پرورش نهال به دانش‌آموزان توسط مدرسان این انجمن در مدارس آموزش داده می‌شود.
فتاح امین‌زاده روند آموزش را شرح داد و افزود: به هرکدام از دانش‌آموزان، بذر بلوط و کیسه پلاستیکی مخصوص رشد نهال اهدا شد و دانش‌آموزان ترغیب می‌شوند تا در خانه نهال بلوط را پرورش دهند و پس از دو ماه، تمامی نهال‌های پرورش‌یافته توسط دانش‌آموزان تحویل گرفته و در محلی که با هماهنگی شهرداری بانه تعیین شده است، قرار داده می‌شود تا پس از مدت زمان لازم، انجمن پاژین نهال‌ها را به دامن طبیعت انتقال دهد.
حامد اسراری، مدیرعامل و عضو هیأت‌مدیره انجمن پاژین نیز در ارتباط با اقدامات این انجمن مردمی اظهار کرد: در سطح کشور برای اولین‌بار انجمن مردمی ما تفاهمنامه‌ای با محیط‌زیست و آموزش‌وپرورش منعقد کرده که براساس یک تشکیلات منسجم از طریق آموزش مربی و طرح درس در 5 مقوله محیط‌زیست، آب، خاک، مرتع، زباله و بازیافت، آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان می‌دهد و در روزهایی که اردوی دانش‌آموزی برگزار می‌شود، بحث تفکیک زباله از مبدأ و بازیافت برای آنها تشریح و آنان عملا آن را انجام می‌دهند. وی پاکسازی محوطه قبرستان سلیمان‌بگ بانه توسط دانش‌آموزان پایه چهارم دبستان شهیدمطهری با هماهنگی مدرسه را از دیگر اقدامات اخیر این انجمن برشمرد که در هفته جاری انجام شده است. او درخصوص اقدامات در دست انجام جهت فرهنگ‌سازی زیست‌محیطی یادآور شد: این انجمن با هماهنگی دبیرخانه جشنواره فیلم و عکس ژیار جایزه ویژه خود را به بهترین فیلم از نگاه ترویج فرهنگ حفاظت از طبیعت و جلوگیری از نابودی حیوانات، درختان و آب‌ها اهدا خواهد کرد.
بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.


تعداد بازدید :  213