شماره ۵۶۳ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
سختی‌ها و تنگناهای مدد

| سریرا قهاری  |    عضو هیات‌مدیره انجمن مدد   |

موسسه مدد درحال‌حاضر و بعد از گذشت 12‌سال از فعالیت مستمر، بر بسیاری از مشکلات فائق آمده است.
برای مثال، برگزاری بازارچه خیریه، در طول این سال‌ها بیشترین زحمات را برای این موسسه و سایر موسسات خیریه داشته است. مطول بودن اخذ گواهی‌های تأیید صلاحیت از طرف مقامات مسئول نیز از مشکلات سال‌های گذشته موسسه است. با این وجود اما در دوره تازه از فعالیت، مشکلات موجود بیشتر برمی‌گردد به تغییرات پیاپی دستورالعمل‌ها، اساسنامه‌ها و بخشنامه‌های دستگاه‌های نظارتی و انطباق‌دادن وضع حقوق موسسات با این تغییرات که مشکل‌آفرین شده است.
به‌عنوان مثال، چنانچه بخواهید سازمان بهزیستی، دستگاه‌ نظارتی شما باشد، باید اساسنامه و شرایط آن سازمان را دارا باشید و چنانچه معاونت اجتماعی وزارت کشور را انتخاب کنید، به‌گونه دیگری با شما رفتار می‌شود. وزارت کار و امور اجتماعی و سایر ارگان‌های نظارتی هم اگرچه ترجیح می‌دهند که NGO‌های بیشتری را در آمار خود داشته باشند ولی آنچنان مقررات دست‌وپاگیری را برای ثبت و تأیید NGO‌ها دارند که گاه انسان را از مسیر خود منحرف می‌کند. یادم می‌آید حدود 12‌سال پیش که برای تشکیل پرونده در وزارت کشور آن زمان تلاش می‌کردم اشک مرا درآوردند، بیشتر از این جهت که فکر می‌کردم ما که برای موسسه خیریه (و نه تشکیل بنگاه اقتصادی) از جان و دل مایه می‌گذاریم، چرا باید اینچنین مورد بی‌مهری قرار گیریم! فکر می‌کنم هنوز هم علت عدم رشد کمی NGO‌ها همین مقررات دست‌وپاگیر برای انجام کارهای داوطلبانه است .
خدا را شکر حمایت مردم از موسسات خیریه‌ای که مورد تاییدشان است، باعث می‌شود که دلگرمی‌هایی به‌وجود بیاید اما در مقابل کم‌لطفی‌های دستگاه‌های نظارتی و قانون‌گذار وجود دارد؛ به قول یکی از دوستان، اینطور اجر کارمان بیشتر می‌شود!
آینده متصور، برنامه‌های پیش‌رو، نیروهای داوطلب
در وضع فعلی و بدون داشتن کمک‌های دولتی و بخش عمومی، برنامه‌های موسسه محدود به توان مالی و حمایت مردمی است و با توجه به امکانات مددیاران با پیشرفت کمی روبه‌روست، اگرچه سیر صعودی داشته است.
موسسه خیریه مدد همواره، باتوجه به نوع فعالیت خود، حمایت مستمر مددیاران را داشته، با این حال ظرفیت پذیرش کمک‌های بیشتر برای پوشش نیازمندان و بیماران کم‌توان (از نظر مالی) را دارد.
توقع  از سازمان‌های دولتی این است که اگر خواهان NGO‌های قوی و بزرگی هستند، آنها را تقویت و حمایت کنند تا در مواقع نیاز و اضطرار این سازمان‌های مردم‌نهاد بتوانند به یاری مردم بشتابند و به‌عنوان بازوان قدرتمند دولت عمل کنند. برنامه‌های موسسه مدد درقالب برنامه‌های‌کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت شکل گرفته است. با توجه به استراتژی و چشم‌انداز موسسه، تأیید شده که علاوه‌بر اجرای باکیفیت برنامه‌های کوتاه‌مدت، برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت نیز در همان جهت حرکت کند.
 به‌عنوان مثال، از هزینه داوطلب در بخش مددکاری، یک‌نفر به آموزش گروه چندنفره برای حضور در حوادث غیرمترقبه می‌پردازد، در عین حال که از وظیفه اصلی در برنامه‌های کوتاه‌مدت نیز غافل نمی‌شود.
در پایان خوب است بگویم برنامه‌های جاری و آینده موسسه مدد حول 3 محور اصلی قرار دارد:  
1- ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی به مددجویان
2- آموزش نیروهای داوطلب برای حضور در حوادث غیرمترقبه و طبیعی
3- تقویت تشکل‌ها و NGO‌های حمایتی دیگر.

 


تعداد بازدید :  180