شماره ۵۶۳ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
داروهای مانده در خانه خود را به ما بسپارید

|  بهروز بی‌رشک  |    عضو هیات‌مدیره انجمن مدد   |

نیاز به حضور سازمان‌های مردم‌نهاد و کمک‌های مردمی، امری است که از دیرباز مرسوم بوده است. این کمک‌ها در زمان‌های مختلف، در قالب‌های گوناگون انجامی می‌گرفته و افراد نیز همواره به خاطر آرامش روانی ناشی از این امر، بسیار به سمت کارهای خیر گرایش دارند اما درخصوص راه‌اندازی موسسه خیریه‌ای که به بخش دارو و درمان مرتبط باشد، باید گفت که این کمبود همواره احساس می‌شد و به دلیل افزایش تعداد بیماران و افزایش هزینه‌های درمان آنها، این کاستی بیش از پیش عامل ایجاد مشکل برای بیماران و خانواده‌هایشان بود. از سوی دیگر، عدم وجود حمایت‌های لازم و پشتیبانی توسط دولت نیز خود مزید بر علت است تا نیاز به انجمن‌هایی از این دست بیشتر احساس شود.
من برای انجام این کار، انگیزه‌های شخصی نیز داشتم. چرا که به واسطه شغلم که در وزارت بهداشت و درمان است، با بسیاری از افراد مواجه می‌شدم که به دلیل نداشتن استطاعت مالی، امکان خریداری دارو برایشان فراهم نبود. همین امر هم عامل پیوستن من به این انجمن بود تا شاید بتوانم برای کسانی که در این خصوص بضاعت کافی ندارند، امکاناتی را فراهم آورم. نکته دیگری که در بحث دارو وجود دارد و بسیار هم مورد غفلت واقع می‌شود، این نکته است که بسیاری از ما در خانه‌های‌مان داروهایی داریم که به دلیلی تجویز شده و اما بیش از استفاده ما بوده است. این داروها در خانه می‌ماند و بعضا تاریخ مصرف‌شان نیز تمام می‌شود. یکی از مواردی که در انجمن تصمیم گرفتیم به آن بپردازیم، این نکته بود که با ساماندهی این داروها، آنها را به نیازمندانشان برسانیم و از این‌رو ساماندهی این امر نیز ازجمله کارهایی است که در انجمن مدد روی آن کار می‌کنیم. هر چند در این راستا کارهای بسیاری باید انجام گیرد چرا که بسیاری، با این فعالیت انجمن ما آشنایی ندارند.
هر چند این امر سینه به سینه مطرح شد و بسیاری از طریق دوستان و آشنایانشان با ما آشنا شدند و کسانی را داشتیم که ویلچر یا سایر وسایل از این دست را به موسسه هدیه دادند. کمک‌های مردمی هم گسترده بود و موجب شد که ما بتوانیم به‌عنوان یکی از نخستین انجمن‌ها در زمینه دارو و درمان پیشگام باشیم. البته چنانچه سسیتم اطلاع‌رسانی خود را بیشتر کنیم و مکانی داشته باشیم که این‌گونه خدمات را از طریق آن بتوان گسترش داد، قطعا وضع بهتر خواهد بود. ما برای پیگیری‌های ثبت این موسسه هم زمان بسیاری صرف کردیم و این کار برایمان خیلی وقت‌گیر بود که اگر موانع بر سر راه نبودند، قطعا کارها بهتر پیش می‌رفت. این درحالی است که تا آنجایی که اطلاع دارم مستقیما کمکی از وزارت بهداشت نیز نمی‌گیریم. در کنار آنچه گفته شد، افراد بسیاری اعم از پزشک، داروساز و افرادی که مایل به کمک مالی بودند و... انجمن را رها نکردند اما باید بدانیم که در کنار حمایت‌های گوناگون �%8


تعداد بازدید :  315