شماره ۵۶۳ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
روایت «گلوبال پیس ایندکس» از 20 کشور امن دنیا
صلح؛ جایی همین نزدیکی

طرح نو-لیلا مهداد| به نظر می‌رسد هرگاه سخن از جرم و جنایت به میان می‌آید، جزو لاینفک آن، انسان است. تاریخ نشان می‌دهد که این خصوصیت از ابتدا در انسان بوده و با نگاهی به تمام ادوار تاریخ می‌توان متوجه شد که بشر این خصلت را فراموش نکرده و گاهی اوقات افرادی طلایه‌دار آن بوده‌اند و با این خصلت، نامی از خود البته نه به نیکی باقی گذاشته‌اند. این عمل تا امروز ادامه داشته و ما هر روز در روزنامه‌ها و از طریق رسانه‌های مختلف با گونه‌هایی از جرم و جنایت بشری آشنا می‌شویم و شوربختانه گاهی این بمباران خبری به‌ حدی می‌شود که تنها در حین خواندن خبر متاثر می‌شویم و دوباره به زندگی روزمره خود بازمی‌گردیم. این جرم و جنایت‌ها از یک کیف‌قاپی ساده شروع می‌شود تا جنایاتی که برخی گروه‌های افراطی انجام می‌دهند اما چرا بشر گاهی این‌گونه بیرحمانه به کشت‌وکشتار و جنایت دست می‌زند؟ چه چیزی او را وامی‌دارد که به همنوع خود ستم روا دارد و جهانی که برای زیستن او مهیا شده را با وحشت و جنگ و جنایت،     زشت و ناپسند کند. شاید تنها پاسخی که بتوان به آن داد، چیزی جز تشنگی روزافزون قدرت و ضرورت ایجاد وحشت نباشد؛ قدرت‌های فردی و حکومتی. البته جای بسی خوشحالی است که با این همه هرج‌ومرج، هنوز مکان‌هایی در دنیا وجود دارند که مردمانش همه انسانیت خود را از دست نداده‌اند. برخی از کشورها در جهان در به حداقل رساندن میزان جرم و جنایت به‌طور چشمگیری موفق بوده‌اند، اگرچه نتوانسته‌اند همه آن را از سرزمین و دل‌های خود ریشه‌کن کنند. گزارشی که می‌خوانید یک نگاه گذراست به 20 کشور نسبتا امن دنیا که آمارها می‌گویند در نسبت با سایر نقاط کره زمین، کمتر می‌توان در آنها از جرم و جنایت و جنگ و خشونت سراغ گرفت.
دانمارک؛ این کشور در حالی در صدر کشورهای امن و پر از صلح قرار گرفته که پایتختش، کپنهاگ در جنگ جهانی دوم زیر چکمه‌های ارتش خونخوار نازی بود.
نروژ؛ شاید به خاطر وجود تروریستی به نام بریویک، خیلی‌ها انتظار نداشتند نروژ در فهرست کشورهای امن دنیا قرار بگیرد اما «گلوبال پیس ایندکس» این کشور اسکاندیناوی را مکانی امن با مردمانی دوست‌داشتنی معرفی کرده است. نروژ بالاترین سطح توسعه انسانی را در سطح جهان دارد.
سنگاپور؛ عضو ثابت جامعه بین‌الملل و کشوری بسیار کوچک که از زمان استقلال در‌ سال 1965 همیشه با همسایه‌هایش روابطی مبتنی بر رفتاری صلح‌آمیز و توأم با رهاوردی اقتصادی بالا داشته است.
اسلوونی؛ این کشور زیبا، کمترین میزان پلیس و کارآگاه، درگیری‌های سازمان‌یافته و جنگ‌های داخلی و حضور در جنگ‌های بین‌المللی را دارد.
سوئد؛ این کشور تنها با 9‌هزار اخاذی در‌ سال امن‌تر از آمریکاست که سالی 350هزار دزدی در آن رخ می‌دهد، این کمترین میزان دزدی در دنیا محسوب می‌شود.
ایسلند؛ جزیره دورمانده از خشونت که برخلاف چند سال پیش که نامش به‌ خاطر پدیده ورشکستگی و اختلاس بانک‌ها، روی جلد نشریات می‌رفت، در چند سال اخیر خبرساز نشده است.
بلژیک؛ این کشور کوچک ساکن قلب اروپا با وجود بحران سیاسی بین سال‌های 2008 تا 2011 کمترین آمار جرم و جنایت را به خود اختصاص داده است.  
جمهوری چک؛ این کشور مدرن پس از جداشدن از اسلواکی مدام درحال پیشرفت است. میزان توسعه انسانی در این کشور بسیار بالا ارزیابی می‌شود.
سوییس؛ این کشور به لطف برخورداری از دیپلماسی مناسب با همه کشورهای دنیا روابط خوب و سازنده‌ای دارد.
ژاپن؛ کشور سنتی آسیا و دیار آفتاب تابان کمترین جرم را دارد و از پایان جنگ جهانی دوم تا به حال در صلح و آرامش قرار دارد.
جمهوری ایرلند؛ این کشور قدیمی جاذبه‌های فراوان و مردم مهربانی دارد.
فنلاند؛ این کشور یکی از صلح‌آمیزترین و سرزنده‌ترین کشورهای دنیاست که با وجود برکنار بودن از هرگونه جنگ و خشونت، خدمت سربازی را برای جوانانش اجباری کرده است و تنها شراکت آنها در عملیات نظامی، مربوط به حضورشان به‌عنوان یکی از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل است.
نیوزیلند؛ این کشور از ‌سال 2007 تا به حال همیشه در جمع کشورهای برتر در زمینه امنیت و صلح بوده است. این کشور کوچک اقیانوسیه با جمع محدودی زندانی و ارتشی کاملا کوچک، کشوری امن است.
کانادا؛ این کشور با 33میلیون جمعیت، سومین کشور وسیع دنیاست که با دارا بودن از بیشترین استانداردها برای زندگی سطح بالا، یکی از صلح‌آمیزترین نقاط دنیاست.
اتریش؛ از زمان پایان جنگ جهانی اول که منجر به فروپاشی امپراتوری اتریش- هنگری شد، بعد از اتمام تمام ویرانی‌ها و الحاق این کشور به آلمان در جنگ جهانی دوم، همیشه نماد صلح و نیکوکاری در جهان بوده است.
بوتان؛ ثبات 60 ساله در پرهیز از درگیری و جنگ این کشور کوچک را به فهرست صلح‌آمیزترین مناطق اضافه کرده است.
استرالیا؛ پایداری سیاسی، میزان اندک جرم، استانداردهای بالای سلامت و نگهداری مناسب و خوب جاده‌ای، این کشور را به محلی مناسب برای اقامت تبدیل کرده است.
پرتغال؛ میزان اندک جرم و سیاست پایدار و استانداردهای بالای زندگی از مولفه‌های این کشور برای زندگی و آرامش است.
قطر؛ براساس آمار «گلوبال پیس ایندکس» امن‌ترین کشور خاورمیانه و یکی از صلح‌آمیزترین کشورهای دنیاست.
موریتانی؛ امن‌ترین کشور قاره تب‌زده و پرآشوب آفریقاست. موریتانی از ثبات لازم برخوردار است و زیر سایه برنامه‌های مدیریتی منظم، رشد و سلامت روزافزون است.


تعداد بازدید :  214