شماره ۳۵۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
همه چیز درباره سوخت های الکلی

شهروند| هم‌اکنون به دلیل گرانی، تأمین دشوار و از همه مهم‌تر آلایندگی بسیار بالای بنزین کشورهای زیادی به فکر جایگزین کردن سوخت‌های ایمن‌تر به جای بنزین هستند که در این ستون شناخته‌شده‌ترین سوخت‌های جایگزین
 معرفی  می‌شوند.  
اتانول یا  الکل‌اتیلیک
این سوخت به لحاظ خصوصیات و ویژگی‌ها بسیار شبیه متانول است اما تنها از بیومس تهیه می‌شود. برای تهیه اتانول ابتدا محصولات گیاهی کوبیده و فشرده می‌شوند سپس به کمک مخمرها و انجام عمل هیدرولیز،  اتانول استخراج می‌شود.
هزینه تهیه اتانول 3 تا 5 برابر بنزین است و عمدتا ارتباط به زمینه‌های مواد اولیه آن دارد، هر دو نوع موتور CI و SI  قابلیت استفاده از این سوخت را داشته و همانند متانول می‌توان از این سوخت به صورت مخلوط با بنزین یا پس از تبدیل آن به  ETB به‌عنوان ماده افزودنی ضد کوبش استفاده کرد. امروزه باتوجه به تجزیه‌پذیر بودن ماده اولیه اتانول (بیومس)، جایگزین ETBE به جای MTBE  مورد توجه قرار گرفته است.   این سوخت برای به دست آوردن انرژی معادل با بنزین نیاز به مخزنی دارد که وزنی50 ‌درصد سنگین‌تر از مخزن بنزین داشته‌ باشد. اگرچه چگالی انرژی اتانول از متانول بیشتر است اما هنوز قابل مقایسه با بنزین و گازوییل نیست، از آن‌جا که عدد اکتان اتانول نسبت به متانول کمتر است، بازده انرژی کمتری نیز نسبت به آن دارد. میزان مصرف انرژی اتانول به‌خصوص وقتی که از مواد سلولزی تهیه می‌شود، زیاد است اما میزان انتشارات CO2 آن باتوجه به تهیه آن از بیومس، در مقایسه با بنزین و گازوئیل پایین‌تر است.
 اتانول در مقایسه با خودروهای سبک بنزینی انتشارات CO و HC کمتر و در مقایسه با خودروهای سنگین گازوئیلی انتشاراتCO و HC بیشتر دارد.   به لحاظ ایمنی چون سوخت‌های الکلی سرعت تبخیر پایینی دارند، بنابراین هنگام تصادفات، خطر کمتری نسبت به بنزین خواهند داشت. متانول در صورت مصرف شدن یا تنفس، ایجاد مسمومیت می‌کند اما اتانول این‌گونه نیست.   از آنجایی که اتانول با توجه به منابع موجود در هر کشور از ذرت، ملاس و سیب‌زمینی قابل تولید است می‌تواند جایگزین مناسبی برای سوخت‌های موجود باشد. امروزه بیش از 98‌درصد اتانول تولیدی در سطح دنیا از تخمیر قند‌ها به‌دست می‌آید. از آنجایی که هزینه تولید اتانول نسبت به قیمت مواد اولیه آن و همچنین ترکیب مواد اولیه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، موفقیت در تولید این نوع سوخت در رقابت آن با بنزین تابعی از شرایط جغرافیایی منطقه، آب‌وهوا، روش تولید، خواص محصولات کشاورزی و نوع ضایعات آنها خواهد بود.
 استفاده از الکل به‌عنوان سوخت موتورهای درون‌سوز به تنهایی یا در ترکیب با دیگر سوخت‌ها در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است که علت آن فزونی فواید محیط زیستی و اقتصادی بلندمدت این سوخت در مقایسه با سوخت‌های فسیلی است. اگرچه متانول و اتانول هردو برای این منظور مناسب هستند و می‌توان آنها را از نفت خام یا گاز طبیعی نیز به‌دست آورد اما از آنجایی که اتانول به‌عنوان یک منبع تجدیدپذیر و آسانی از مواد آلی همچون دانه‌های گیاهی یا چغندر و دیگر ترکیبات سلولزی به‌دست می‌آید در مقایسه با متانول از اهمیت بیشتری برخوردار است.
برزیل و روسیه 2کشوری هستند که تحقیقات رسمی را در زمینه تولید الکل از مواد زیستی انجام داده‌اند. بررسی‌های انجام شده نشان داده در کشور برزیل برای تولید اتانول از نیشکر و در کشور روسیه نیز برای تولید اتانول از اوکالیپتوس استفاده می‌شود. تهیه سوخت الکل از ضایعات کشاورزی نسبت به کشت محصولات الکل دار به صرفه تر است.


تعداد بازدید :  187