شماره ۳۵۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
بازپس‌گیری قریب‌الوقوع کنترل سد موصل از داعش

منابع نظامی در کردستان عراق اعلام کردند که پیشمرگ‌ها به‌زودی کنترل کامل سد موصل را به دست خواهند گرفت. به گزارش ایسنا، منابعی در نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق با اعلام این خبر تأکید کردند که بخش‌هایی از سد و چندین روستا در اطراف آن دوباره به تصرف پیشمرگ‌ها درآمده و در این راستا چندین خودرو نیروهای داعش منهدم شده است.  بنا بر این گزارش، پیشروی پیشمرگ‌های کرد با پوشش هوایی جنگنده‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی محقق شده و آنها هم‌اکنون درحال پیشروی به سوی مرکز شهر تلکیف که پیشتر به دست داعش افتاده بود، هستند. کنترل کامل سد موصل درواقع به معنی بازپس‌گیری دشت نینوا محسوب می‌شود که تعداد زیادی از اقلیت‌های شبک، ایزدی و مسیحی در آن زندگی می‌کنند. سد موصل بزرگترین سد عراق حدود ۱۰ روز پیش به‌طور کامل به کنترل شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی (داعش) درآمد.
بی‌بی‌سی نیز به نقل از منابع محلی اعلام کرد که پیش از حملات پیشمرگ‌های کرد به سمت سد موصل، جت‌ها و پهپادهای آمریکا حدود یک روز مواضع داعش در اطراف این سد را بمباران کرده بودند. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) می‌گوید ۱۴ خودرو زرهی نیروهای داعش را هدف قرار داده‌؛ ازجمله تجهیزات نظامی آمریکایی که شبه‌نظامیان از ارتش عراق به دست آورده بودند. رسانه‌های محلی می‌گویند این سنگین‌ترین حمله هوایی آمریکا از زمان آغاز بحران در منطقه بوده است.
نیروهای کردستان عراق به‌کندی از شرق دریاچه سد موصل مشغول پیشروی هستند و یک روستای کوچک مسیحی‌نشین در ۲۰کیلومتری سد را تصرف کرده‌اند. به گفته کارشناسان نظامی استراتژی کرد‌ها در مقابل نیروهای داعش تغییر کرده است. قبلا نیروهای کرد فقط مشغول دفاع بودند و رویارویی مستقیم نداشتند اما بعد از حوادث سنجار حالا با پشتیبانی نیروهای آمریکا مشغول حمله هستند.  سد موصل زیرساخت بسیاری مهمی برای مردم شمال عراق است. علاوه بر این‌که عمده‌ترین تأمین‌کننده برق و آب شمال عراق است، بروز هر حادثه‌ای در آن می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ ایجاد کند. سال‌هاست که درباره ایمنی تأسیسات این سد نگرانی وجود دارد و گفته می‌شود در صورت آسیب، شهر موصل به ارتفاع ۲۰ متر زیر آب خواهد رفت و سرریز آب حتی به سمت شمال بغداد هم خواهد رفت. شبه‌نظامیان دولت اسلامی کنترل تأسیسات برق رودخانه دجله را هم در اختیار دارند.


تعداد بازدید :  71