شماره ۳۵۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

ظریف بر لزوم تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی در افغانستان تأکید کرد
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، بر لزوم تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی براساس ظرفیت‌های دو کاندیدای ریاست‌جمهوری افغانستان و بر مبنای یک مشارکت واقعی تأکید کرد. به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف صبح روز یکشنبه در دیدار یان کو بیش، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان، با تشریح خدمات ارایه‌شده جمهوری اسلامی ایران برای کمک به توسعه افغانستان و همچنین نقش ایران در تحکیم ثبات و آرامش آن کشور، بر سیاست اصولی کشورمان در عدم مداخله در امور داخلی افغانستان و حل مشکلات این کشور با محوریت افغان‌ها و همچنین لزوم تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی براساس استفاده از ظرفیت‌های دو کاندیدای ریاست‌جمهوری افغانستان بر مبنای یک مشارکت واقعی تأکید کرد.

کامرون: انگلیس به دنبال رایزنی با ایران در مورد داعش است
دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، گفت: این کشور به دنبال رایزنی با ایران برای مهار کردن تهدیدات دولت اسلامی عراق و شام در منطقه خاورمیانه است. به گزارش ایسنا، روزنامه دیلی‌تلگراف نوشت دیوید کامرون گفته است: انگلیس به دنبال گفت‌وگوهای موثر با ایران برای مهار کردن تهدیدات نیروهای داعش در خاورمیانه است.

میشل سلیمان: ایران پیشنهادی برای کمک به ارتش لبنان ارایه نکرده است
میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان، گفت: ایران مبلغی را برای کمک به تجهیز ارتش این کشور ارایه نکرده است.  به گزارش ایسنا، میشل سلیمان در گفت‌وگو با روزنامه الیوم درباره اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر موافقت لبنان با دریافت هدیه عربستان (در مسلح کردن ارتش لبنان) و مخالفت آن با کمک‌های ایران در این زمینه بیان کرد: در طول این مدت و در طول مدت‌زمانی که من به‌عنوان فرمانده ارتش و همچنین رئیس‌جمهوری بودم هیچ مبلغی از سوی ایران برای مسلح کردن ارتش پیشنهاد نشده است. وی ادامه داد: همچنین اطلاعی ندارم که طی سه ماه گذشته پیشنهاد کمکی از سوی ایران برای تجهیز ارتش لبنان مطرح شده است یا خیر.

وزیر خارجه سوئد:دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران غیرممکن نیست
وزیر امور خارجه سوئد گفت: دستیابی به توافق نهایی درخصوص برنامه هسته‌ای ایران هنوز ممکن است. به گزارش ایسنا، کارل بیلدت، وزیر امور خارجه سوئد، در پیامی در صفحه تويیتر خود نوشت: با حسن‌نیت هر دو طرف مذاکره‌کننده دستیابی به توافق درخصوص برنامه هسته‌ای ایران هنوز ممکن است. وزیر امور خارجه سوئد در پیام خود یادآور شد دستیابی به این توافق آسان نیست، اما غیرممکن هم نیست.

نامه مذاکره‌کننده اسبق آمریکا به تیم ایرانی: غرور   هسته‌ای ایران قابل درک است
رابرت آینهورن، مذاکره‌کننده اسبق آمریکا، نامه‌ای به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نوشته است.  به گزارش خبرآنلاین، این مقام سابق آمریکا  در این نامه، موضوع «ظرفیت غنی‌سازی ایران» دشوارترین موضوع محل مناقشه بین دو‌طرف در مذاکرات هسته‌ای عنوان و تصریح شده در صورت توافق بر سر این موضوع توافق بر سر سایر موضوعات نیز حاصل خواهد شد. آینهورن در ادامه با اشاره به این‌که ایران زمان و منابع زیادی برای برنامه هسته‌ای خود صرف کرده، غرور ایران از دستاوردهای دانشمندان هسته‌ای خود را مسأله‌ای قابل فهم دانسته و نوشته: «تهران نگاهی احتیاط‌آمیز به وابستگی بیش از حد به تأمین‌کنندگانِ خارجی اورانیوم غنی‌شده دارد.»

سیدحسین موسویان مطرح کرد  
بهبود روابط تهران و ریاض نیاز فوری منطقه
سیدحسین موسویان، یک عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، در یادداشتی با اشاره به تأثیر روابط ایران و عربستان و خاورمیانه با وجود ناآرامی‌های کنونی در منطقه تأکید کرد: اکنون زمان آن است که این دو کشور با حفظ منافع مشترکشان برای بهبود روابط دوجانبه تلاش کنند. به گزارش ایسنا، سیدحسین موسویان در این یادداشت که در روزنامه گلف‌نیوز منتشر شده است، نوشت: خاورمیانه اکنون در آشفتگی و بحران به سر می‌برد و این نیاز رو به افزایش است که دو قدرت منطقه، یعنی ایران و عربستان اختلافاتشان را کم کنند تا بتوانند مسائل امنیتی منطقه را مورد بررسی قرار دهند. هیچ تردیدی وجود ندارد که تنش میان عرب و فارس و اختلاف فرقه‌ای آنها ریشه‌دار بوده و نیازمند تعامل و گفت‌وگوهای جدی برای حل آن است.


تعداد بازدید :  95