شماره ۳۵۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

سالروز مرگ چنگيزخان
787‌سال پیش، برابر با هجدهم آگوست 1227 میلادی، چنگيزخان مغول پس از تصرف سرزمين‌هايي از چين تا حاشيه اروپا، در 72 سالگي در مغولستان درگذشت و در گوري پنهان به خاک سپرده شد. چنگيزخان درجريان تعقيب جلال‌الدين خوارزمشاه تا رود سند كه لشگريان او را در منطقه پروان (افغانستان فعلي) شكست داده بود، به علت ناسازگار بودن آب و هواي منطقه (پاكستان امروز) بيمار شده بود و پس از بازگشت به زادگاه خود، هنگام شكار نيز از اسب افتاده و اين دو عامل باعث مرگ او شد.   

اختراع تلسکوپ توسط گالیله
405‌سال پیش، برابر با هجدهم آگوست 1609 میلادی، اولين تلسكوپ جهان توسط گاليله در ونيز ساخته شد.  گاليلو گاليله، منجم و دانشمند معروف ايتاليايى در طول حيات علمي خود، علاوه بر رياضيات به نجوم و اخترشناسي علاقه‏مند بود.   او بيشتر قطعات تلسكوپ را به تنهايى ساخت، حتي عدسي‏هاي آن را با سنگ، صيقل داد و براي بهره‌برداري آماده نمود. با اتمام كار ساخت تلسكوپ گاليله آن را متوجه آسمان كرد.  اين دانشمند ايتاليايى به وسيله تلسكوپ توانست چهار قمر سياره مشتري و حلقه دور سياره زحل را نيز كشف کند.  

     درگذشت استاد كمال‌‏الملك
74‌سال پیش، برابر با بیست و هفتم مرداد 1319 خورشیدی، استاد محمد غفاري، مشهور به كمال‏الملك، بزرگترين نقاش يكصد‌سال اخير ایران، در نیشابور درگذشت و در كنار قبر عطار نيشابوري به خاك سپرده شد. كمال‏الملك پس از طي دوران ابتدايي، از 13 سالگي به تهران آمد و در دارالفنون به تحصيل پرداخت.  پس از ديداري كه ناصرالدين شاه از مدرسه دارالفنون در‌سال 1259 ش به عمل آورد، تابلويي از كمال‏الملك توجه شاه قاجار را به خود جلب كرد و از آن پس او را به‌عنوان نقاش‏باشي مخصوصِ خود به دربار برد.


تعداد بازدید :  119