شماره ۵۶۰ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
خبر

مدیرکل توسعه پایدار سازمان محیط‌زیست خبر داد: فرونشست زمین در 297 دشت ایران
ایسنا| مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد سازمان محیط‌زیست با بیان این‌که در حاضر 297دشت از 600دشت ایران خشک شده است، گفت: ایران بیش از سه‌برابر ظرفیت درحال برداشت از زمین و در نتیجه تهی کردن سرمایه طبیعی کشور است و اگر روند فعلی ادامه یابد، روند بیابانی‌شدن ایران نیز تشدید خواهد شد.
زهرا جواهریان با بیان این‌که بحران کم‌آبی خاص ایران نیست و خیلی از کشورها با آن مواجه هستند، افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل آن تغییرات آب‌و‌هوایی است به‌گونه‌ای که گرم شدن 6 دهم درجه سانتی‌گراد کره‌زمین در مدت 20‌سال باعث شده است
 که خیلی از بخش‌هایی که قبلا خشکسالی بوده با خشکی بیشتری مواجه شوند و کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.
او با بیان این‌که ایران طی سال‌ها با پدیده خشکسالی مواجه بوده است، اظهار داشت:  یکی از دلایل خشک شدن بخشی از دریاچه ارومیه، برخی از تالاب‌های کشور، خشک شدن زاینده‌رود، دریاچه‌های‌هامون و هیرمند مربوط به خشکسالی است. جواهریان میزان نزولات سالانه جوی در کشور را حدود 430‌میلیارد مترمکعب ذکر کرد و ادامه داد:  میزان آب تجدیدپذیر و قابل استحصال حدود 110‌میلیارد مترمکعب است که از این میزان آب حدود 90‌درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و باقی آن برای شرب، خدمات و صنعت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد سازمان محیط‌زیست با اشاره به وضع منابع آبی کشور خاطرنشان کرد: اگر کشوری 20‌درصد از آب‌های تجدیدپذیر را استفاده کند در شرایط ایمن است و اگر این میزان به 40‌درصد برسد در مرز خطر قرار دارد. ایران در شرایط فعلی از 85‌درصد منابع آب تجدیدپذیر استفاده می‌کند. او میزان اضافه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در‌سال92 را حدود 11‌میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: افزایش برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در بسیاری از مناطق منجربه فرونشست زمین شده و در حاضر 297دشت از 600دشت ایران خشک شده است. او با بیان این‌که بیشتر نقاط کشور درحال حاضر در مرحله تنش آبی قرار دارد در این زمینه توضیح داد:  در صورتی که سرانه آب برای هر نفر در سال‌ هزار تا 2‌هزار مترمکعب باشد، وضع «تنش آبی» و در صورتی که کمتر از‌ هزار مترمکعب به‌ازای هر نفر باشد، وضع «بحران آبی» ایجاد می‌شود. با توجه به سرانه مصرف، ایران در شرایط تنش آبی و بحران آبی قرار دارد از این‌رو برای عبور از این وضع نیاز به مدیریت منابع آب، عزم ملی و یکپارچه‌سازی و همکاری همه ارگان‌های ذیربط مانند وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان محیط‌زیست است.

تغییر محتوای 35کتاب  درسی با لحاظ کردن رویکردهای محیط‌زیستی
ایسنا| مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور از افتتاح 60مدرسه محیط‌زیستی در کشور خبر داد و گفت: 35کتاب آموزش‌و‌پرورش را به سمت رویکردهای محیط‌زیستی تغییر محتوا داده‌ایم.
محمد درویش در کنفرانس ملی علوم و مدیریت محیط‌زیست با بیان این‌که هزاران اصله درخت در دنا به بهانه انتقال خطوط گاز قطع شده‌اند، ادامه داد:  به‌بهانه سدسازی برخی از ارزشمندترین درختان را قطع کرده‌ یا به زیر آب برده‌ایم.
او با بیان این‌که با توسعه‌ای موافقیم که پایدار باشد، خاطرنشان کرد: پل شهیدکلانتری یکی از عوامل اصلی رسوب‌گذاری در دریاچه ارومیه است که هیچ یک از نکات زیست‌محیطی در آن رعایت نشده و به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل شده است.
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: اگر قرار است مشکلات محیط‌زیستی حل شود، باید رفتار خود را تغییر دهیم و بر دانایی خود بیفزاییم.
او با بیان این‌که سالانه یک‌میلیون پرنده و 100‌هزار پستاندار آبزی در اثر استعمال آلاینده‌های پلاستیکی جان خود را از دست می‌دهند، یادآور شد: 267نوع آبزی به دلیل مجاورت با قاره هفتم یعنی زباله، در خطر انقراض قرار دارند. درویش رفتار نسل امروز با طبیعت را بی‌سابقه دانست و گفت: به‌دلیل استفاده نادرست از محیط‌زیست و منابع آبی، هم‌اکنون وضع در دشت مغان و آبی بیگلو استان اردبیل فرونشست کرده است.

مشاور عضو شورای شهر تهران:  انتصاب مسجدجامعی به‌عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی مطرح نیست
تسنیم| مشاور عضو شورای شهر تهران گفت: انتصاب مسجدجامعی عضو کنونی شورای شهر تهران به‌عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی مطرح نیست.
سیدجمال ‌هادیان، درباره شایعاتی درباره انتصاب احمد مسجدجامعی عضو کنونی شورای شهر تهران به‌عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی‌ اظهار داشت: چنین موضوعی درباره مسجدجامعی مطرح نبوده و نیست.
او ادامه داد:  مسجدجامعی به مسائل فرهنگی احاطه و علاقه دارد و هر کجا لازم باشد به مسئولان دولتی در این زمینه کمک و مشورت خواهند داد، اما درباره انتصاب او به این سمت پیشنهادی مطرح نبوده و نیست.


تعداد بازدید :  192