شماره ۵۶۰ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
هشدار ارتش چین درباره توجیه جنایات ژاپن در جنگ جهانی دوم

گروه جهان| ارتش چین درباره ضرورت مقابله با تلاش‌های ژاپن برای انکار تجاوز خود به این کشور در متون تاریخی هشدار داد. اعلام این هشدار از سوی مقامات نظامی چین درحالی صورت گرفت که رئیس‌جمهوری این کشور نیز برای شرکت در مراسم روز پیروزی به مسکو سفر کرده ‌بود.
روزنامه «ارتش آزادی‌بخش مردم» که رسانه رسمی ارتش چین محسوب می‌شود، در شماره روز گذشته خود نوشت: برخی گروه‌ها و چهره‌های سیاسی ژاپن همچنان در تلاشند تا «جنایات وحشیانه» ژاپن در تهاجم به این کشور را انکار کنند و همچنان «به روح جنایت‌کارانی که دست‌‌شان آغشته به خون است ادای احترام می‌کنند». این روزنامه در سرمقاله خود نوشت: ژاپن با زیبا تصویر کردن مفاهیمی نظیر استعمار و تهاجم همچنان در تلاش است تا «بدیهیات بشری را به چالش بکشد» و «حقایق تاریخی و عدالت بین‌المللی را تحقیر کند» و در ادامه نوشت «ما باید برای مقابله با این امر بسیار هوشیار باشیم». این مقاله ساعاتی پیش از سفر رئیس‌جمهوری چین به مسکو برای شرکت در مراسم هفتادمین ‌سال پیروزی بر نیرو‌های آلمان نازی انتشار یافت.
روابط چین و ژاپن با گذشت چندین دهه، همچنان در سایه خاطرات تلخ چین از اشغال مناطقی از این کشور به دست نیرو‌های ژاپنی طی دوران جنگ‌جهانی دوم قرار دارد. اختلاف بر سر حاکمیت برخی از اراضی در حد فاصل این دو کشور نیز عامل دیگری است که در سال‌های اخیر به سردی روابط و بی‌اعتمادی همسایه‌ها منجر شده‌ است و آخرین موج از تنش میان دو کشور نیز سیاست‌های امنیتی جسورانه ژاپن و عرض اندام چین در عرصه نظامی است. مقامات چین که بارها ژاپن را به مواجهه با تاریخ دعوت کرده‌اند مدعی‌اند که سربازان ژاپنی در جریان کشتار «نانجینگ» در ‌سال 1937، سه‌هزار نفر از مردم چین را به قتل رسانده‌اند.


تعداد بازدید :  422