شماره ۵۶۰ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:
ایران به برقراری آتش‌بس در یمن کمک کند

جف راتکه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری اظهار داشت: چیزی که درباره ایران و نقش آنان که از حوثی‌ها حمایت می‌کنند باید بگویم این است که باید از نفوذ خود استفاده کنند تا حوثی‌ها با آتش‌بس در یمن موافقت کنند.
به گزارش انتخاب، جف راتکه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «سعودی‌ها از تمایل خود برای در نظر گرفتن آتش‌بسی موقت برای چند روز به‌منظور رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه صحبت کردند؛ ما از این نشانه‌ها استقبال کردیم. البته موضوع یمن، محور گفت‌وگوهای امروز نبود و توصیف چنین امری اشتباه است. این مسأله (آتش‌بس برای رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه) چیزی است که هر دو کشور به آن علاقه‌مند بودیم. صحبت از فشار آمریکا برای چنین کاری نیست، این موضوعی است که هر دو کشور آمریکا و سعودی‌ها به آن علاقه داشتند.
وی درباره احتمال تمدید این آتش‌بس گفت: درحال حاضر، پنج‌روز آتش‌بس موضوعی است که اعلام شده است و این قابل تجدید است. این به حوثی‌ها بستگی دارد که به این آتش‌بس پای‌بند باشند. چنانچه شاید اطلاع داشته باشید، رئیس‌جمهوری‌ هادی در هفدهم می در نشستی در ریاض حاضر خواهد شد. این اقدام برای حمایت از انتقال سیاسی در یمن صورت می‌گیرد، این نشستی است که در واکنش به قطعنامه 2216 شورای امنیت صورت می‌گیرد، همان‌طور که وزیرخارجه نیز امروز اعلام کرد، ما از این نشست برای آوردن طرف‌های یمنی برای گفت‌وگوهای آشتی‌جویانه در گفت‌وگوهای تحت حمایت سازمان ملل حمایت می‌کنیم.
وی افزود: وزیرخارجه با رئیس جمهور‌ی هادی نیز صحبت کرده است و از یک‌سو خواست‌های ما و از دیگر سو مسائل انسانی و نیز حمایت از عربستان‌سعودی برای حمایت از دولت مشروع در یمن و بازگشت همه طرف‌ها به گفت‌وگوهای سیاسی مطرح شده است.
سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا درباره این‌که آیا آمریکا از حضور ایران در گفت‌وگوهای یمن حمایت می‌کند یا نه، گفت: چارچوبی برای گفت‌وگوهای سیاسی در یمن وجود دارد؛ این فرآیندی است که سازمان ملل آن را هدایت می‌کند و با طرح شورای همکاری و مذاکرات ملی یمن همخوانی دارد. همان‌طور که گفته شد، کنفرانسی نیز به‌زودی در ریاض برگزار می‌شود و این بخشی از یک فرآیند عمده‌تر برای حل‌وفصل اوضاع در یمن است. این بسته به خواست حوثی‌ها برای تعامل است که تاکنون شاهد چنین کاری نبوده‌ایم. وی تصریح کرد: همان‌طور که گفته شد، این فرآیندی مربوط به سازمان ملل است و هرگونه سوال در این خصوص با سازمان ملل و به‌خصوص فرستاده ویژه جدید که ما نیز از وی حمایت می‌کنیم، باید طرح شود. درخصوص ایران و نفوذی که روی حوثی‌ها دارند باید گفت، ما از همه کسانی که بر حوثی‌ها نفوذ دارند می‌خواهیم از این نفوذ استفاده و حوثی‌ها را به موافقت با آتش‌بس انسان‌دوستانه ترغیب کنند. این باید در مرحله نخست انجام شود. راتکه درباره آزادی کشتی مرسک از سوی ایران گفت: همان‌طور که می‌دانید، مدیریت این کشتی از آزادی آن و ادامه راهش به سوی مقصد تعیین شده اولیه خبر داده است. شرکت (گرداننده این کشتی) می‌تواند جزییات بیشتری در این خصوص بدهد. همه گفت‌وگوها مربوط به جزایر مارشال و شرکت دارنده کشتی بود و ما همچنان که این گفت‌وگوها ادامه داشت، در تعامل بودیم؛ تعامل ما با جزایر مارشال و شرکت دارنده کشتی بود و توضیح بیشتر را باید آنان ارایه کنند. راتکه گفت: ما از آزادی کشتی خبر داریم و به دنبال جزییات بیشتر هستیم؛ حتی روشن نیست که پولی در این میان ردوبدل شده است و از این‌رو، به‌دنبال اطلاعات بیشتر هستیم و کارشناسان و همکاران ما در وزارت خزانه‌داری در این خصوص تحقیق می‌کنند.


تعداد بازدید :  110