شماره ۵۶۰ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
قدرت نمایی پوتین در مسکو زیر سایه بایکوت غرب
سران کشور‌های غربی دعوت رئیس‌جمهوری روسیه برای سفر به مسکو را رد کردند

گروه جهان: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در روز گذشته و با حضور در رژه گسترده نیرو‌های نظامی این کشور که به‌مناسبت روز پیروزی صورت گرفت، تلاش کرد ضمن بزرگداشت هفتادمین‌سال پیروزی نیروهای روسیه بر آلمان نازی، از فشارها بر روسیه درخصوص بحران اوکراین بکاهد، هرچند که بسیاری از سران کشور‌های غربی از حضور در این مراسم خودداری کردند. کرملین که به‌دنبال اختلافاتش با غرب بر سر بحران اوکراین با تحریم‌های سفت‌وسختی از سوی کشور‌های غربی مواجه شده‌است در مراسم روز گذشته نیز مورد بی‌اعتنایی کشور‌های غربی و متحدان دوران جنگ‌جهانی خود قرار گرفت. به‌دنبال اجتناب سران کشور‌های غربی از حضور در مراسم روز 9می، ولادیمیر پوتین چاره‌ای جز آن ندید که هفتادمین سالگرد پیروزی بر آلمان نازی را در کنار رهبران چین، کوبا و برخی از چهره‌های نزدیک به خود سپری کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، پوتین در مراسمی که با حضور هزاران میهمان خارجی و کهنه‌ سربازان جنگ جهانی دوم برگزار شد از تحریم این مراسم سخنی به میان نیاورد و از بریتانیا، فرانسه و آمریکا به‌خاطر سهم‌شان در تحمیل شکست به آلمان نازی تشکر کرد. رئیس‌جمهوری روسیه ضمن ادای احترام به سربازان و جانبازان این جنگ بر عظمت پیروزی بر آلمان نازی تاکید کرد و گفت «پدران و پدربزرگان ما درد و رنج غیرقابل تحملی را تجربه و در محرومیت و خسران زندگی کردند». پوتین با قدردانی از دیگر اتباعی که در نبرد با نازی‌ها مشارکت داشتند، گفت: «ما از مردم بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده به‌خاطر مشارکت در این پیروزی سپاسگزاریم». در ادامه ولادیمیر پوتین با کنایه‌ای به ایالات متحده، تلاش‌ها برای ایجاد نظامی «تک‌قطبی» در جهان را مورد انتقاد قرار داد و بر نیاز به ایجاد «یک سیستم امنیت مساوی برای همه کشور‌ها» تاکید کرد، اما آشکار بود که رئیس‌جمهوری روسیه از لفاظی‌های پرخاش‌جویانه خودداری می‌کند و در طول سخنان خود به بحران در اوکراین نیز هیچ اشاره‌ای نکرد. در جریان مراسم روز پیروزی بیش از 16‌هزار سرباز ازجمله گارد افتخاری چین و همین‌طور نیرو‌هایی از مغولستان، صربستان و چند کشور عضو شوروی سابق در برابر سران این کشور‌ها رژه رفتند.
در بخش آخر این مراسم، سربازانی که یونیفرم دوران حکومت شوروی را بر تن داشتند به همراه دسته‌های سواره‌نظام بر سنگفرش‌های میدان سرخ گام برداشتند و پوتین که «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهوری چین را در کنار خود داشت از این نیرو‌ها سان دید. در جریان مراسم روز گذشته که یکی از بزرگترین جشن‌های ملی روسیه در دهه‌ اخیر به شمار می‌رود بخشی از پیشرفت‌های نظامی روسیه به نمایش در‌آمد که از آن جمله می‌توان به نسل بعدی تانک‌ «آرماتا T-14» و سیستم‌های موشکی هسته‌ای اشاره کرد که تانک مشهور T-34 را که یکی از نماد‌های جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود، همراهی می‌کردند. در مراسم امسال همچنین بیش از یکصد هواپیمای نیروی هوایی روس، ازجمله بمب‌افکن‌های هسته‌ای دوربرد نیز حضور داشتند که با پروازی دیدنی در آسمان مسکو نمایان شدند. بر‌آورد‌ها حاکی از آن است که اتحاد جماهیر شوروی در جریان جنگ‌جهانی دوم 27‌میلیون نفر از شهروندان خود، اعم از نظامی و غیرنظامی را از دست داده ‌است. تلفاتی که شوروی متحمل شد بیش از هر کشور دیگری بود و از آن دوران ارتش سرخ به‌عنوان نمادی از غرور ملی این منطقه به‌جا مانده‌است. به همین خاطر روز پیروزی در طول این سال‌ها به فرصتی برای اتحاد دوباره مردم روسیه و دوری از تمایلات سیاسی بدل شده‌است و
هر ساله شمار زیادی از روس‌ها را به خیابان می‌کشاند. اما در شرایطی که کشور‌های غربی به‌خاطر حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین و الحاق کریمه به فدراسیون روسیه تحریم‌های سفت و سختی را علیه مسکو اعمال کرده‌اند، رژه روز پیروزی نیز در سایه بحران اوکراین قرار گرفت.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و بسیاری از دیگر مقامات کشور‌هایی که در دوران جنگ‌جهانی از متحدان روسیه به شمار می‌رفتند، نظیر بریتانیا و فرانسه، دعوت کرملین برای سفر به مسکو و شرکت در این مراسم را رد کردند. «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان نیز یکی دیگر از چهره‌های شاخصی بود که از شرکت در این مراسم خودداری کرد، هرچند که قرار است امروز به مسکو سفر کند و در مراسم حضور بر سر مقبره سرباز گمنام همراه با ولادیمیر پوتین شرکت کند. اما با وجود تحریم این مراسم از سوی کشور‌های غربی چهره‌های سرشناسی در این مراسم حضور یافتند که علاوه بر رئیس‌جمهوری چین می‌توان به حضور بان‌ کی‌مون، رئیس‌ سازمان ملل متحد و «پراناب موکرجی»، رئیس‌جمهوری هند اشاره کرد. چهره‌هایی نظیر «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهوری مصر و «رائول کاسترو»، رئیس‌جمهوری کوبا، «نیکولاس مادورو» از ونزوئلا و «رابرت موگابه» و «یاکوب زوما» به‌عنوان رئیس‌جمهوری کشور‌های زیمباوه و آفریقای جنوبی نیز در این مراسم حضور یافتند. به گفته مقامات روسیه از «پترو پوروشنکو»، رئیس‌جمهوری اوکراین برای شرکت در این مراسم دعوتی به عمل نیامده‌است. رئیس‌جمهوری اوکراین نیز در مقابل مراسم نظامی روسیه را «رژه بدبینانه» خواند.


تعداد بازدید :  224