شماره ۵۶۰ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
معایب طرح استانی شدن انتخابات به روایت قائم‌مقام وزیر کشور

حسینعلی امیری می‌گوید این طرح در صورت قانون شدن ارتباط مستقیم مردم با منتخبان‌شان کاهش می‌یابد.
قائم‌مقام وزیر کشور در تشریح برخی از معایب استانی شدن انتخابات گفت: با تصویب این طرح، ارتباط مستقیم مردم با منتخبان مجلس کاهش یافته و به موضوع نمایندگی در مجلس نیز خدشه وارد می‌آید.
به گزارش ایرنا، حسینعلی امیری در تشریح دیدگاهش درباره معایب طرح استانی شدن انتخابات که از سوی شماری از نمایندگان مجلس پیگیری می‌شود با بیان این‌که در صورتی که این طرح به قانون بدل شود، دولت و وزارت کشور با کمال میل آن را اجرا خواهند کرد، یادآور شد: ارتباط بخشی از مردم با بخشی از حاکمیت که مجلس و قوه مقننه است، قطع شده یا آن‌که کاهش خواهد یافت؛ علاوه براین که نمایندگان مجلس نیز همانند وضع فعلی، خود را ملزم به پاسخگویی نخواهند دید.
او گفت: براساس ماده یک طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی، کل استان تبدیل به یک حوزه انتخابیه بزرگ می‌شود که در نتیجه داوطلبان حوزه‌های انتخابیه کوچک و افراد مستقل باید در شرایطی سخت، با داوطلبان و چهره‌های شاخص استان و کاندیدای مورد حمایت احزاب و نیز گروه‌های سیاسی به رقابت بپردازند وعملا شانس رقابت را از دست می‌دهند که ممکن است مناطق دورافتاده و شهرستان‌های کوچک از داشتن کرسی نمایندگی مجلس محروم شوند.
عضو سابق شورای نگهبان به ماده 2 طرح استانی شدن انتخابات اشاره کرد و گفت: این ماده نیز مستقل نیست و اصولا موضوعیت ندارد؛ چرا که به موجب تبصره 2 ماده 9 قانون انتخابات فعلی، هیچ‌یک از داوطلبان نمایندگی مجلس نمی‌توانند در بیش از یک حوزه انتخابیه خود را نامزد کنند.
قائم‌مقام وزیرکشور در ادامه گفت: درحال حاضر برگزاری انتخابات و شمارش آرا و اعلام نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌ویژه در حوزه‌های تک‌کرسی به سهولت انجام می‌شود اما استانی شدن حوزه‌های انتخابیه فرآیند اخذ رأی، شمارش آرا و اعلام نتایج با روش سنتی و دستی را مشکل خواهد کرد چراکه هرکدام از رأی‌دهندگان به تناسب استان محل اخذ رأی به تعداد 3 تا 35 نفر رأی خواهند داد. همچنین فرآیند اخذ رأی، قرائت و شمارش آرا
 و غیره زمانبر شده و اعلام نتایج انتخابات استان‌هایی مانند تهران، خراسان رضوی، آذربایجان‌شرقی، اصفهان وفارس به طول خواهد انجامید.
وی یکی دیگر از معایب طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی را مشخص نبودن نهاد مسئول تجمیع آرای انتخابات حوزه‌های فرعی و اعلام نتایج نهایی انتخابات در سطح استان برشمرد و گفت: در قانون انتخابات فعلی بسیاری از مواد قانون و آیین‌نامه اجرایی آن و سیر انجام فرآیندهای انتخابات با توجه به الزامات ناشی از محدودیت رأی‌دهندگان در حوزه‌های انتخابیه مجلس وضع شده است که با برداشتن مرز حوزه‌های انتخابیه برای رأی‌دهندگان در سطح استان، عملا انجام این فرآیند به روش فعلی ضرورت ندارد.
عضو ستاد انتخابات کشور با بیان این‌که در طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه مجلس، بدون توجه به سوابق حوزه انتخابیه جدید «استان» و از تمامی حوزه‌های انتخابیه تابعه استان به‌عنوان «حوزه انتخابیه فرعی» نام برده شده است، گفت: این تعریف جدید از حوزه انتخابیه فرعی با چارچوب فعلی قانون انتخابات در تعارض است که این امر هم مغفول مانده است.


تعداد بازدید :  201