شماره ۵۶۰ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:
طرح مجلس برای نظارت بر توافق هسته ای فقط مذاکرات را پیچیده تر می کند

شهروند| پس از تصویب طرح نظارت بر توافق هسته ای با ایران در کنگره امریکا، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران هم از طرح دو فوریتی خبر داده که بر مبنای آن نمایندگان بر توافق نظارت تقنینی و تصویبی می کنند. احمد بخشایش اردستانی دیگر عضو این کمیسیون اما معتقد است چنین طرحی تنها از سر انفعال مطرح می شود ضمن اینکه نباید مذاکرات را از این پیچیده تر کرد.
طرح دو فوریتی نمایندگان مجلس برای نظارت بر توافق هسته ای را چگونه ارزیابی می کنید؟
نکته اولی که نباید فراموش کرد این است که خود مذاکره میان ایران و آمریکا پس از 35 سال به اندازه کافی پیچیده هست بنابراین مانباید آن را پیچیده تر کنیم. آمریکایی ها با این طرحی که در سنا تصویب کردند بر پیچیدگی مذاکرات افزودند.
یعنی شما هم از دسته تحلیلگرانی هستید که معتقدید تصویب این قبیل طرح ها در سنا نوعی تقسیم کار میان کنگره و کاخ سفید برای اعمال فشار بیشتر به ایران است؟
البته که نه. من با این تحلیل اصلاً موافق نیستم. من معتقدم این یک دعوای داخلی در آمریکا است و نمی خواهند آقای اوباما به عنوان رئیس جمهوری که توانست مسئله هسته ای ایران را از طریق مذاکره حل و فصل کند مطرح شود. درواقع این میراثی است که اوباما به دنبال دست یابی به آن است.
این قوانین و ترتیبات آمریکایی دقیقاً چه معنایی برای ما دارد؟
ببینید ما در توافق هسته ای حدود 23 مصوبه تحریم داریم که 18 تای آن را رئیس جمهوری دستور داده که خودش هم می تواند لغو کند و 5 تحریم دیگر درواقع قانون است که باید کنگره آن را لغو کند. بازی برای ما زمانی آغاز می شود که برای لغو این قوانین کنگره به ماجرا ورود
می کند. همه مجالس این تمایل را دارند که قدرت بیشتری نسبت به قوه مجریه داشته باشند و موضوع توافق هسته ای نیز به کنگره آمریکا این فرصت را می دهد تا قدرت رئیس جمهوری دمکرات را به چالش بکشد.
مجلس ما با این طرحی که اخیراً امضاء شده می تواند در مذاکرات جایگاه ایران را بالاتر ببرد؟
اگر به سمت پروتکل الحاقی می رفتند به هر حال باید توافق به مجلس می آمد به این دلیل که در خود قوانین آژانس آمده پذیرش پروتکل الحاقی باید حتماً به تصویب پارلمان کشورها برسد اما این طرحی که آقای نقوی حسینی از آن سخن گفته اند به نظر من یک طرح احساسی و انفعالی است که در مقابل اقدام سناتورهای آمریکایی انجام داده اند. یعنی ما هم به اندازه کنگره آمریکا به پیچیدگی این طرح اضافه می کنیم. توافق وقتی امضاء شود
 52 روز بعد از تایید کنگره اجرایی می شود این موضوع حالا دیگر مشخص است اما اینکه ما می خواهیم در این میان چه کنیم حکایت زدی ضربتی ضربتی نوش کن است.
طرح سنا چقدر به ضرر ایران تمام
 می شود؟
نه آنقدرها. درواقع ما را 52 روز عقب
 می اندازد. اما در عوض موضوع برای ما شفاف شد. به نظرم اوباما باید از همان ابتدا می گفت که من تنها می توانم 18 تحریم رئیس جمهوری را لغو کنم و برای لغو 5 قانون خود کنگره باید اقدام کند. رئیس جمهوری تنها می تواند قوانین کنگره را متوقف کند و این به این معنا است که رئیس جمهوری بعدی می تواند قوانین متوقف شده را مجدداً به جریان بیندازد.  

 


تعداد بازدید :  145