شماره ۵۶۰ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
در پی جمع‌آوری کتاب «من و سیمین و مصطفی»
هنوز در شوک هستم

شیوا ارسطویی نویسنده و مترجم.

از شنیدن خبر جمع‌آوری کتاب جدیدم «من و سیمین و مصطفی» که با تازگی در نمایشگاه کتاب امسال رونمایی شده و درحال فروش بود، به دستور پلیس امنیت کشور به شدت متعجب شدم. اصلا درک نمی‌کردم چرا باید چنین اتفاقی، آن هم به دستور پلیس امنیت بیفتد، درحالی‌که کتابم از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی مجوزهای لازم را دریافت کرده است. حتی مدت‌ها ما بر سر چاپ این کتاب با این وزارتخانه گفت‌وگو داشتیم و بر سر تغییرات تمام جملاتی که از نظر آنها حساسیت‌‌برانگیز بود به توافق رسیده بودیم. البته فکر می‌کنم مشکل پلیس امنیت بیشتر با نشر روزنه است، چراکه کتاب دیگری هم با عنوان «ملت‌ها چگونه شکست می‌خورند» که توسط یک مولف عرب و انگلیسی تالیف و با ترجمه محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور از سوی این نشر در نمایشگاه حضور داشت جمع‌آوری شده‌است؛ وگرنه کتاب «من و سیمین و مصطفی» از نظر وزارت ارشاد هیچ مشکلی نداشت.
کتاب «من و سیمین و مصطفی»، روایتی درباره یک گروه با افکار چپ فرهنگی است که در بین سال‌های 58 تا 60 در ایران ظهور می‌کنند و به دلیل این‌که افکارشان هیچ‌ریشه‌ای در فرهنگ این مملکت ندارد خیلی زود از بین می‌روند و نام و نشانی از آنها باقی نمی‌ماند. این کتاب سیاسی نیست، بلکه تنها مقطع بسیار کوتاهی از تاریخ را روایت می‌کند. اصلا همین جدی نبودن این برهه تاریخی به من این انگیزه را داد تا آن را بنویسم و چاپ کنم. این گروه یا دارودسته بیشتر مضحک به نظر می‌آمدند تا آن‌که نقشی در انقلاب اسلامی بازی کنند و دقیقا در «من و سیمین و مصطفی» هم نقش مضحک‌شان به شکل کاریکاتوری به تصویر کشیده شده است. این روایت اصلا موردی ندارد که به پلیس امنیت ارتباط پیدا کند.
به نظرم اتفاقی که افتاده، واقعا شگفت‌انگیز است. چراکه نمایشگاه کتاب امسال به واقع از هر جهت نمایشگاه سالمی بود. بسیاری از نویسندگان جوان که مدت‌ها کتاب‌هایشان در وزارت ارشاد مانده بود؛ امسال توانستند کتاب‌هایشان را چاپ کنند. به همین دلیل نمایشگاه امسال با شور و شوق خاصی برگزار شده بود. شاید این شادی و انرژی‌های خوب که بعد از گذشت چندین‌ سال در نمایشگاه کتاب باز هم دیده می‌شد و فضای زنده و پر از امیدی را نشان می‌داد به مذاق عده‌ای خوش نیامده است.
با این حال حتما این اتفاق را پیگیری خواهم‌کرد و آنها را مورد سوال قرار خواهم داد. هرچند که خودشان گفته‌اند نامه‌ای خطاب به نشر روزنه خواهند فرستاد و علت جمع‌آوری این کتاب‌ها را توضیح خواهند داد.


تعداد بازدید :  467