شماره ۵۶۰ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
گزارشی از نمایشگاه نقاشی اشرف سعیدی با محوریت دوستی انسان‌ها و پرندگان
تمرکز بر عشق
نقاشي در خدمت توسعه پايدار

نهايت عشق و علاقه‌مان به پرنده‌ها اين است كه پرنده‌اي زيبا و خوش‌آب‌ورنگ بخريم و بيندازيمش توي قفسي طلايي و زيبا و هر روز آب و دانه‌اش بدهيم كه شايد برايمان بخواند و دلمان اندكي شاد شود، اما كوچكترين توجهي به گنجشك گرسنه‌اي كه پشت پنجره آشپزخانه‌مان دنبال غذا مي‌گردد، نمي‌كنيم. قبول‌داري كه كفترباز همسايه خانه‌پدري‌مان مهربان‌تر بود؟ به كفترهايش آب و دانه مي‌داد و آنها را به پرواز درمي‌آورد و آنها با عشق، دوباره برمي‌گشتند پيش صاحبشان.
اين روزها عشق كمرنگ شده است. يكي مي‌گفت: چه بيكاري تو كه به پرنده‌ها فكر مي‌كني درحالي‌كه دور و برت پر از آدم‌هاي گرفتار است! و من فكر كردم، گرفتاري آدم‌هاي دور و برم از نبود عشق است، تو اگر به مخلوق كوچكش عشق ورزيدي، صد چندان به اشرف مخلوقاتش هم عشق مي‌ورزي...
در اين مجموعه تمركز من عشق است، نخواستم چشمان تو را مجذوب صورت سوژه‌هايم بكنم، خواستم سيرت را ببيني!
مهم نيست دستان سوژه‌ام چند تا انگشت دارد، مهم اين است، از آن چگونه استفاده مي‌كند...!
از شما متشكرم كه در اين حال و هوا و سفر همراه من مي‌شويد و افتخار مي‌دهيد كه از تصوير افكار من ديدن نماييد.
ارادتمند شما: اشرف سعيدي

مقوله توسعه پايدار (sustainability) بخشي از مسئوليت‌هاي اجتماعي بنگاه‌ها (corporate social responsible) است كه به علت تشديد مسائل زيست‌محيطي، شهرونداني كه داراي مسئوليت اجتماعي هستند در هر رده‌اي براي حفاظت از محيط‌زيست (پاك شهري) قدم به پيش نهاده‌اند. در اين ميان مدت‌هاست هنرمندان كشور با خلق آثار بديع و به‌ويژه نقاشي ارتباط انسان، طبيعت و حيوان را به تصوير كشيده و با اين تصاوير خودآگاه درصدد فهم موضوع به شهروندان برآمده‌اند. با توجه به مسایل حاد زيست‌محيطي و به‌ويژه كج‌رفتاري و بي‌مهري بسياري شهروندان با محيط سبز (زيست‌جنگلي) و كشتن نسل حيوانات در جنگل‌ها كه تصاوير برخي از آنان در رسانه‌هاي جمعي و شبكه‌هاي اجتماعي هم منعكس شده، بخش هنرمندان نقاش با خلق آثار زيبا و موثر علاوه بر ارايه هنر نقاشي به بيان مشكلات رفتاري و ساختار زيست‌محيطي برآمده‌اند. روز پنجشنبه 10/2/1394 فرصتي شد تا با يك دعوت كوتاه سري به گالري نقش‌جهان در تهران، خيابان نياوران بزنيم. نمايشگاه آثار آبرنگ اشرف سعيدي هنرمند نقاش با ارايه 31 تابلو زنده نفيس كه هر تابلو نمایانگر ارتباط هنر و محیط‌زیست بود و روبه‌روی هر تابلو، مشتاقاني كه علاوه بر تماشاي هنر خلاق نقاشي هر يك به نوعي در حرمان وضع محیط‌زیست كشور به تماشا ايستاده بودند. اشرف سعيدي متولد 1347 مشهد و ليسانس فيزيك كه بعدها در سنوات 73-1371 به اشتياق هنر نقاشي دوره سه‌ساله گرافيك را در انگلستان به اتمام رسانيده و پس از بازگشت به ايران هنر خود را نزد استادان برجسته نقاشي تكميل کرده است و در حال حاضر افتخار شاگردي استاد محمود سمندريان را دارد.
سعيدي مي‌گويد از دوران دبيرستان به هنر به ويژه نقاشي علاقه‌مند بوده كه بعدها در زندگي آن را به‌عنوان يك حلقه واسطه زندگي و حرفه ادامه داده است. او درواقع حامل پيام مهرباني انسان‌ها به پرندگان است كه با تصوير زيباي نقاشي دوگونه جامعه را ترسيم كرده است. در تعدادي از تابلوهاي زيباي آبرنگ جامعه‌اي به تصوير كشيده شده كه انسان‌ها و پرندگان با مهرباني در كنار يكديگر و بدون وحشت به سر مي‌برند و در تعدادي از نقاشي‌ها، شهرونداني به تصوير كشيده شده‌اند كه پرندگان را وسيله بازي و تفريح خود قرار داده و از كشتن آنها نگران نيستند. اشرف سعيدي در آثارش نشان داده كه هنرمندي متعهد است كه در شناخت جامعه خود تحت تأثير آثار صرفا وارداتي قرار نگرفته چرا كه آن‌جا كه تصاوير كوچ و مهاجرت عشاير را به تصوير كشيده و سگ گله و پرندگان قومي را همراه كوچ نشان مي‌دهد، اين پيام را منتقل مي‌كند كه سگ‌دوستي يك بنياد و چارچوب اجتماعي دارد كه بسي فراتر از قلاده‌هاي رنگيني است كه نويسندگان امروزين بدون شناخت چرايي همراهي برخي حيوانات و پرندگان با انسان‌ها، خود را «سگ‌دوست» معرفي مي‌كنند.
اشرف سعيدي كه ‌سال گذشته هم دو اثرش در مجموعه «ضامن آهو» از انتشارات نگاه چاپ شده، مي‌گويد: نقاشي، احساس، بيان ناگفته‌ها و بازديد گوشه و كنارهايي است كه پنهان مانده‌اند. استقبال از آثار اشرف سعیدی در همان روز اول نمايشگاه باعث شد كه 13 اثر اين هنرمند به فروش رود.
اشرف سعيدي معتقد است كه پرندگان و جانوران در زندگي اجتماعي نوع بشر بسيار موثر بوده‌اند و بايد بتوان اين نقش را در قالب طرح‌هاي اقتصادي به طريقي برجسته كرد كه علاوه بر مسائل زيست‌محيطي و توسعه پايدار، نبودن راهكارهايي را يافت كه پرندگان تك‌بومي كشور را حفظ و رابطه انسان را با جانوران و پرندگان از قالب‌هاي كليشه‌اي به يك رابطه زنده اجتماعي تبديل كرد. این نمايشگاه روز چهارشنبه 16/2/94 خاتمه یافت.


تعداد بازدید :  223