شماره ۵۶۰ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
تریبون استانی (مشکلات شهر به شهر ایران از زبان نمایندگان مجلس)
آب، برق و اشتغال

یعقوب جدگال  نماینده چابهار و کنارک

سیستان‌وبلوچستان یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است که مردم آن با مشکلات بسیاری مواجه هستند و متاسفانه در تخصیص اعتبارات و بودجه‌های عمرانی همواره مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد. آب شرب یکی از بزرگترین مشکلات روستاها و شهرهای استان است و می‌توان گفت اصلی‌ترین مشکل شهر چابهار و روستاهای این شهرستان و شهرستان کنارک در کنار برخی از روستاهای قصرقند، تأمین آب شرب است. بارها به مسئولان دولت گفته‌ایم و از آنها درخواست کرده‌ایم که این مشکل را حل کنند؛ پیشنهاد من و دیگر نمایندگان سیستان در این موضوع تخصیص ردیف بودجه ملی است. اگر ردیف ملی برای این منظور درنظر گرفته شود، شاید کمی بتوانیم به حل مشکلات نزدیک شویم. درحال حاضر سرانه هر نفر را 15 لیتر تعیین کرده‌اند. با توجه به این‌که بارندگی‌ها کم است و حیوانات هم از این آب استفاده می‌کنند؛ این میزان به هیچ‌وجه کفاف رفع نیازهای روزمره مردم این مناطق را هم نمی‌دهد. تانکرهای سیار هم که برای رفع مشکل آب شرب در نظر گرفته شده، مشکلات مخصوص به خود را دارد؛ اکثر تانکر‌ها بسیار قدیمی و فرسوده است و نمی‌توان برای تأمین آب بومیان این منطقه، از آنها بهره برد. راهسازی از دیگر مشکلات اصلی است. راه‌های روستایی که برخی از آنها بسیار صعب‌العبور است و اکثر جاده‌های دور افتاده استان هنوز هم مالرو است و آسفالت نشده است. حتی در چابهار که از اصلی‌ترین شهرهای سیستان است هم هنوز راه‌های غیر آسفالته  دیده می‌شود.
اشتغال از معضلات اجتماعی استان‌های مرزی است. بازارچه‌های مرزی، ساماندهی مشخصی ندارد. این بازارچه‌ها قطب اقتصاد استان و مردم شهرستان است که هنوز به‌طور رسمی فعالیت نمی‌کنند. مراودات معدودی وجود دارد که اگر به‌صورت رسمی اعلام شود تأثیر بسیار خوبی در اشتغالزایی مردم منطقه خواهد داشت. از دیگر مشکلات چابهار، زمینه‌های صید و صیادی و مشکلات کشاورزی است که به ساماندهی و کار کارشناسی نیاز دارد  و هرکدام ارتباط مستقیم با معضل اشتغال دارد. ساماندهی بازارچه مرزی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در طول سال‌های اخیر پیگیری کرده‌ایم. حرف‌هایی زده شده و قول‌هایی هم داده شده است. اما هنوز امکاناتی فراهم نشده تا از ظرفیت خوب مرز برای تجارت و اشتغالزایی بهره ببریم. قطعا اکثر افرادی که نزدیک به مرز هستند، با فعال شدن بازارچه‌های مرزی مشغول به کار می‌شوند. جوانان زیادی به تجارت مرزی روی می‌آورند. ساماندهی بازارچه‌های مرزی از این نظر مفید است که مردم به‌ویژه جوانانی که جویای کار هستند، به سمت مشاغل کاذب و خلاف قانون حرکت نکنند.
مشکلات برق از نظر تعرفه در حوزه‌‌های نیکشهر تعرفه از معمول بیشتر است یعنی منطقه‌ای که 6 ماه سردسیر و 6 ماه گرمسیر استفاده می‌شود؛ درصورتی‌که بیشتر اوقات‌ سال این مناطق گرمسیر است و نهایتا 3 ماه از ‌سال باید از تعرفه سردسیر استفاده کنند. تعرفه برق باید براساس اعلام هواشناسی منطقه تعیین شود ما این مسأله را به مسئولان منعکس کرده‌ایم حتی به وزیر نیرو هم این مسأله را گفته‌ایم اما هنوز اقدامی صورت نگرفته  است.


تعداد بازدید :  190