شماره ۵۵۹ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
زنگنه خطاب به دنیا: مردم باید درک کنند زمان خصومت نیست
جهان آماده دوران پس از تحریم می‌شود
ایجاد خط لوله برای انتقال گاز ایران به اروپا منتفی نیست

شهروند| در سال‌هایی که گذشت؛ به واسطه تنگ‌تر شدن حلقه تحریم، ایران جایگاه قدرتمند خود را در بازار جهانی این محصول استراتژیک از دست داد و همین موضوع باعث شد تا روزهای آینده برای این حوزه مهم شود. در ماه‌های اخیر با ایجاد امیدواری لغو تحریم، تلاش مقام‌های نفتی برای احیای جایگاه از دست رفته ایران شدت گرفته و همین موضوع روز شده است. در همین شرایط و درحالی‌که تهران میزبان نمایشگاه سالانه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی است، بیژن زنگنه، وزیر نفت چهارشنبه‌شب و پس از افتتاح نمایشگاه، به آلمان رفت تا در کنفرانس امنیت انرژی برلین حضور یابد. کنفرانسی که با عنوان «امنیت انرژی در میان شک و تردیدها» برگزار شد. او در این کنفرانس در قالب سخنرانی خود میان حاضران در یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای نفتی جهان به تشریح وضع ایران در بعد انرژی و سیاست پرداخت.
زمان خصومت تمام شده است
زنگنه خطاب به حاضران از کشورهای مختلف گفت: هرگونه توافق میان تهران و کشورهای عضو گروه 1+5 باید شامل لغو همه تحریم‌های مالی و انرژی باشد و مردم باید درک کنند که زمان خصومت به پایان رسیده است.
وی تاکید کرد: آنچه پس از لغو تحریم‌ها اهمیت دارد این است که ما بار دیگر سهم خود را از بازار جهانی به دست آوریم. زنگنه با تاکید بر این‌که ایران همواره یک تامین‌کننده قابل اعتماد انرژی بوده است، ابراز امیدواری کرد که کشورمان بتواند به بازارهای جدید نفت و گاز در منطقه پیرامونی و نیز در آسیا و اروپا دسترسی پیدا کند. وزیر نفت افزود: برای ایران به‌عنوان کشوری که سومین یا چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را دارد، قابل قبول نیست که به اندازه جمهوری آذربایجان نفت صادر کند. او ادامه داد که تولید نفت خام ایران دست‌کم باید به سطح پیش از تحریم‌ها یعنی روزانه چهار‌میلیون بشکه برسد و یادآور شد: برای رسیدن به این هدف هفت تا هشت ماه و سرانجام برای رسیدن به سطح تولید روزانه پنج‌میلیون و 700‌هزار بشکه به حدود سه‌سال زمان نیاز داریم. نماینده ایران در کنفرانس بین‌المللی مونیخ در ادامه به طرح‌های بزرگ برای احیا و نوسازی زیرساخت‌های انرژی ایران اشاره و اعلام کرد که ایران قصد دارد تا ‌سال 2022، مبلغ 180‌میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری کند.
توصیه گازی ایران به اروپا
زنگنه با تاکید بر این‌که ایران همواره یک تامین‌کننده قابل اعتماد انرژی بوده است، ابراز امیدواری کرد که این کشور بتواند به بازارهای تازه نفت و گاز در منطقه پیرامونی و نیز در آسیا و اروپا دسترسی یابد. وی همچنین با بیان این‌که قیمت گاز در اروپا سبب می‌شود که پروژه‌های زیرساختی مانند خط لوله به صرفه نباشد، اعلام کرد که انتقال گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) به اروپا گزینه مورد ترجیح ایران است.
او افزود: ایجاد خط لوله را نیز منتفی نمی‌دانم، اما مشکلات زیادی دراین‌باره وجود دارد و این گزینه اصلی ما نیست. زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره پایین آمدن قیمت نفت، این موضوع را تا حدی ناشی از دلایل سیاسی دانست و با ابراز خوش‌بینی نسبت به حصول توافق هسته‌ای تا 30 ژوئن گفت: خواست و تمایل ایران برای داشتن روابط حسنه با همه کشورها ازجمله همسایگان عرب براساس اعتماد متقابل است.
تمایل آلمان به افزایش همکاری با ایران
وزیر نفت همچنین در حاشیه این رویداد، پس از دیدار با زیگمار گابریل، قائم مقام صدراعظم آلمان از ابراز علاقه‌مندی این کشور برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران پس از لغو تحریم‌ها خبر داد و یادآور شد: تهران و برلین به یک اندازه اشتیاق دارند تا پس از برداشته شدن این تحریم‌ها، بار دیگر روابط دوجانبه اقتصادی را گسترش و ارتقا دهند. او افزود: از آن‌جا که با طرف آلمانی درباره جنبه‌های مختلف گسترش همکاری‌ها مذاکره کردیم، طرف آلمانی بسیار مشتاق شد به هر نحو ممکن همکاری‌های اقتصادی کشورش با ایران را توسعه دهد. زنگنه با اشاره به نقش مهم صادرات نفت ایران در امنیت جهانی انرژی، از سرمایه‌گذاران اروپایی برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران استقبال کرد و درعین‌حال سفر کنونی خود به آلمان را قدمی رو به جلو برای عصر پس از تحریم‌ها توصیف کرد.
او با اعلام آمادگی ایران برای گسترش روابط با جهان و ایجاد طرح دوستی مبتنی بر احترام متقابل با کشورها، در این‌باره گفت: به اعتقاد من جهان نیز به تدریج خود را برای عصر پس از تحریم‌ها آماده می‌کند.


تعداد بازدید :  137