شماره ۵۵۹ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی:
جبهه پایداری تغییر کرده است

شهروند| مذاکرات انتخاباتی موتلفه اسلامی با جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی این روزها جدی‌ترین مباحث انتخاباتی در میان گروه‌های سیاسی است. سه گروهی که با وجود اصولگرا بودنشان در گذشته اختلافاتی با هم داشته‌اند. حسن لاسجردی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اما معتقد است این جبهه پایداری تا اندازه زیادی با آنچه که می‌شناختیم تفاوت کرده است.
حزب شما مدتی است که مذاکرات فشرده‌ای را با جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی آغاز کرده است. چه اشتراکاتی میان شما و این دو حزب که از احزاب رادیکال اصولگرا محسوب می‌شوند، وجود دارد؟
آن چیزی که محل اشتراک نظر میان پایداری، موتلفه و ایثارگران است، بحث اصول و مبانی آنها است. اکنون به دلیل نزدیک بودن انتخابات و نیز به جهت این‌که رقیب از عدم انسجام ما در انتخابات گذشته سوءاستفاده کرد، این گروه‌ها به یک بازگشت فکر می‌کنند که زمینه آن ظهور و بروز اندیشه‌ای است که در انتخابات آینده باعث تمرکز و وحدت در انتخابات خواهد شد.
موتلفه و پایداری و بزرگان این دو جریان پیش از این می‌گفتند که همه پای یک منبر نشسته‌اند، حالا چگونه می‌شود که بر سر برخی مبانی چنان اختلاف داشته باشند که چندین جلسه نیاز باشد تا بتوانند این اختلافات را تا حدی کنار بگذارند؟
این مبانی که گفته می‌شود اصول اعتقادی نیست. آنها در مبناهای سیاسی و نقاط مرجوع مشترک کنکاش‌هایی می‌کنند که در مراجعات بعدی اختلاف نظرها کمتر شود.
در سال‌های گذشته جدل‌های لفظی میان اعضای منتسب به پایداری و برخی از اعضای موتلفه اسلامی به وجود آمد مانند نامه حمید رسایی به مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی درباره بداخلاقی انتخاباتی موتلفه، این اختلافات اینک حل‌وفصل شده است؟
البته من از طرف موتلفه صحبت می‌کنم. رفتار ما تشکیلاتی است. پس واکنش‌های ما به این دوستان هم تشکیلاتی بوده است. ضمن این‌که به هر حرفی هم واکنش نشان نداده‌ایم. در مجموع این مواردی که شما اشاره کردید، اظهار نظرهای فردی بوده نه مجموعه پایداری.
مذاکرات با پایداری تصمیم همه اعضا بوده یا دبیرکل موتلفه به تنهایی این تصمیم را گرفته است؟
تشکیلاتی بوده. شورای مرکزی این فضا را در اختیار هیأت مذاکره‌کننده گذاشته و هیأت هم از مجموع مذاکرات به ما گزارش می‌دهد. این مذاکرات بسیار مفصل و در چندین و چند جلسه ادامه یافته است.
با توجه به سابقه اعضای جبهه پایداری در انتقاد از موتلفه، به آینده این مذاکرات خوشبین هستید؟
آن تصوری که شما از جبهه پایداری دارید با تصور ما متفاوت است. جبهه پایداری هم مثل خیلی از تشکیلات در گذر زمان ارتقا یافته. من به این مذاکراتی که انجام می‌شود خوشبین هستم.
از صحبت‌های شما اینطور برداشت می‌کنم که می‌خواهید بگویید جبهه پایداری که موتلفه با آن مذاکره می‌کند تغییر کرده، درست است؟
بله تغییر کرده، همه سازمان‌ها و ارگان‌ها در مسیر خود تغییر و در گذر زمان خود را پالایش می‌کنند.


تعداد بازدید :  179