شماره ۳۵۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
استیضاح وزیر علوم به سه‌شنبه موکول شد
پخش‌شبنامه علیه رئیس‌جمهوری به بهانه استیضاح

فرشید غضنفرپور| ایرانیان شبنامه را با آغاز عصر مشروطه به یاد می‌آورند، روزگاری که استبداد صغیر بود و چنان که تاریخ‌نویسان گفته‌اند زنان طبقات مرفه جامعه افکار روشنفکرانه خود را از طریق شبنامه به میان اجتماع درز می‌دادند. حالا بیش از 100 سالی از آن روزها می‌گذرد. استبداد صغیر و کبیر به پایان رسیده اما گویا برخی از گروه‌های سیاسی هنوز دست از سر شبنامه‌ها برنداشته‌اند. روز گذشته این حسن روحانی رئیس‌جمهوری بود که قربانی یکی از همین شبنامه‌های بي‌نام و نشان شد، هرچند روحانی نخستین سیاستمداری نیست که در سال‌های اخیر هدف تخریب شبنامه‌ها قرار گرفته است.
قرعه شبنامه اینبار به روحانی افتاد
پیش از این علی لاریجانی، آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی، علی جنتی و شمار دیگری از سیاستمداران نیز مورد تخریب شبنامه‌ها قرار گرفته بودند هرچند در شبنامه‌های پیشین تخریبگران خود را معرفی نمی‌کردند اما اینبار بنا به گفته کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس، مهدی کوچک‌زاده شخصاً در گفت‌وگو با او مسئولیت انتشار شبنامه تخریبی علیه رئیس‌جمهوری را برعهده گرفته است. شبنامه‌ای که با امضای یکی از اعضای هیأت‌رئیسه میان نمایندگان توزیع شد و پس از آن بهروز نعمتی سخنگوی هیأت‌رئیسه قول داد هیأت موضوع را پیگیری و بررسی خواهد کرد.
پیرموذن دراین‌باره به «شهروند» گفت: آقای کوچک‌زاده در روز روشن، شبنامه‌ای سراسر توهین به آقای روحانی را در مجلس پخش کرده شبنامه‌ای که در کنار توهین‌های بسیار مدرک تحصیلی دکتر روحانی نیز، زیر سوال برده شده است. نماینده مردم اردبیل درعین‌حال خاطرنشان کرد: کوچک زاده علناً به من گفت که شخصا این شبنامه را تهیه کرده است. پیرموذن معتقد است هدف از انتشار این شبنامه جلوگیری از حضور حسن روحانی در مجلس برای دفاع از فرجی‌دانا  است.
همزمانی توزیع شبنامه با جلسه استیضاح رضا فرجی‌دانا از دیگر مواردی است که نمایندگان موافق و مخالف استیضاح آن را مورد توجه قرار داده‌اند چنانکه به نظر می‌رسد پخش این شبنامه آن هم دو روز پیش از استیضاح وزیر علوم تا حد زیادی اعتراض نمایندگان را به دنبال داشته است. هرچند در این مورد هم استثناهایی وجود دارد. ازجمله عباس مقتدایی سخنگوی کمیسیون آموزش و از نمایندگان خواهان استیضاح وزیر علوم در پاسخ به سوال «شهروند» درباره این همزمانی به بیان این نکته که نمایندگان از رئیس‌جمهوری به دلیل اظهاراتش ناراضی هستند اکتفا  می‌کند.
پیش از او حمید رسایی نیز در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سخنان چند روز گذشته رئیس‌جمهوری درباره تخریبگران و کارشکنان مذاکرات هسته‌ای به موضوع استیضاح وزیر علوم اشاره کرد و گفت: عده‌ای‌ می‌گویند این استیضاح به خاطر انگشت گذاشتن بر روی بورسیه‌های غیرقانونی است سوال ما از آقای فرجی‌دانا این است چرا تا قبل از بحث استیضاح در مورد بورسیه‌ها سکوت کرده بودید؟ تا روز چهارشنبه و عدم رأی اعتماد نمایندگان به خود با همه بورسیه‌های غیرقانونی در هر پست و مقامی برخورد کرده و اسنادش را منتشر کنید. محمدسادات ابراهیمی نماینده مردم شوشتر اما به سایت «تدبیر» گفته است: به نظر می‌رسد تلاش‌های مخالفان فرجی‌دانا نتیجه عکس داده است، درحال حاضر در مجلس فضای بهتری نسبت به روزهای زمان اعلام وصول استیضاح حاکم بود.
غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نیز درباره توزیع شبنامه علیه رئیس‌جمهوری دو روز پیش از استیضاح وزیر علوم به «شهروند» گفت: انتشار این شبنامه علاوه بر آن‌که ناشی از ضعف هیأت‌رئیسه مجلس بوده است نشان از ضعف برخی از نمایندگان دارد که تعدادشان از انگشتان یک دست هم کمتر است. جعفرزاده می‌گوید: نماینده خاطی‌شأن مجلس را پایین آورده است و هیأت‌رئیسه باید این ظلمی که در حق رئیس‌جمهوری شده است را جبران کند.
دولت روز استیضاح را مشخص نکرده
هرچند یک منبع آگاه دولتی به «شهروند» می‌گوید: برخلاف آنچه منتشر شده دولت هنوز برای برگزاری استیضاح در روز سه‌شنبه نامه‌ای به هیأت‌رئیسه نفرستاده است و آنچه نمایندگان دراین‌باره گفته‌اند گمانه‌زنی‌های آنها است. او در ادامه می‌گوید: این احتمال وجود دارد که دولت از مجلس بخواهد استیضاح روز یکشنبه هفته آینده برگزار شود.
چنانکه این منبع آگاه می‌گوید: اگر استیضاح به روز چهارشنبه موکول می‌شد رئیس‌جمهوری به دلیل سفر اردبیل نمی‌توانست در جلسه حضور داشته باشد به همین دلیل نظر دولت روز سه‌شنبه و یا در صورت موافقت هیأت‌رئیسه روز یکشنبه است. معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: آیین‌نامه برای دولت الزام 10 روزه پس از اعلام وصول را مطرح می‌کند و چنانچه مجلس تصمیم بگیرد استیضاح می‌تواند روز یکشنبه انجام شود.
این مقام مطلع همچنین درباره نقل قول منتشر شده از سوی مجید انصاری معاون پارلمانی دولت نیز گفته است: آقای انصاری هیچ‌گاه نگفته اگر نمایندگان وزیر را برکنار کنند دولت وزیری با همان مشی معرفی می‌کند زیرا چنین ادبیاتی مناسب با شأنیت مجلس نیست و این خبر از منبعی ناموثق منتشر شد که معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در جلسه با فراکسیون رهروان ولایت نیز آن را صراحتاً تکذیب کرد. انصاری در گفت‌وگو با ایرنا دراین‌باره گفته است: ما همواره بر جایگاه والای مجلس و نمایندگان تأکید داریم. او همچنین تأکید کرده است: معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری برای ارتقای سطح تعامل دولت و مجلس تلاش کرده و خواهد کرد.
همچنین یکی از افراد نزدیک به وزیرعلوم نیز که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با «شهروند» درباره برخی از محورهای استیضاح فرجی‌دانا گفت: وزیر از هیأت‌رئیسه درخواست کرده موارد مطروحه در استیضاح ذکر مورد شود زیرا این موارد به صورت کلی آمده درحالی‌که مطابق آیین‌نامه نمایندگان استیضاح‌کننده باید موارد مورد انتقاد خود را دقیقاً در استیضاح ذکر کنند.
وی همچنین درباره این استدلال برخی از نمایندگان استیضاح‌کننده که گفته‌اند وزیر از استعلام درباره معاونان خود طفره رفته است نیز گفت: این مورد را درباره آقایان توفیقی و میلی‌منفرد ذکر می‌کنند که استعلام این افراد پیش از این برای وزارت از سوی رئیس‌جمهوری انجام شده و کسی که برای وزارت استعلام می‌شود طبیعتاً می‌تواند پست معاونت را نیز در اختیار بگیرد. این مقام آگاه وزارت علوم درباره بورسیه‌های غیرقانونی و موارد مشکوک در این بورسیه‌ها نیز گفت: حداقل 750 مورد از این بورسیه‌ها مو لای درزشان نمی‌رود و ما مطمئن شده‌ایم که این موارد غیرقانونی بوده است.
درعین‌حال عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور که در زمان سرکار بودن کامران دانشجو ریاست دیوان محاسبات کشور را به عهده داشته است، در جمع اعضای هیأت دولت اعلام کرد که در زمان ریاستم در دیوان محاسبات پرونده این بورسیه‌ها درحال بررسی بود که به وزارت کشور منتقل شدم.
رحمانی‌فضلی گفت: موضوع بورسیه‌های غیرقانونی در دیوان محاسبات مطرح شد و در آن زمان به بازرسان و معاونان دیوان سپردم که گزارشی در این زمینه تهیه کنند که این گزارش تهیه و در مسیر رسیدگی بود که به وزارت کشور منقل شدم. وی افزوده است: مسئولان وقت وزارت علوم هم در جریان رسیدگی ما بودند.


تعداد بازدید :  141