شماره ۵۵۹ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
تلفیقی از غم و شادی

شهروند| 19 تا 26 اردیبهشت، بیشتر از این‌که که شاد باشد، رنگ غم دارد. در این بازه زمانی 7 روزه در تاریخ ورزش ایران و جهان، جان عده زیادی به دلیل حوادث استادیومی گرفته شد و البته
 تا ریخ‌سازهایی هم متولد شدند.
فاجعه  استادیومی
14‌سال پیش در روز 19 اردیبهشت، فاجعه‌بارترین حادثه فوتبال قاره آفریقا در غنا رخ داد؛ جایی که 129 هوادار حاضر در یک استادیوم پس از اعتراض به داور به روی یکدیگر آتش گشودند و همگی جان خود را از دست دادند.
تولد  و دو و میدانی
علاوه بر این‌که واندرلی لوکزامبورگو، سرمربی برزیلی سابق رئال‌مادرید روز 20 اردیبهشت 63‌سال پیش به دنیا آمد، اولین دوره رقابت‌های دوومیدانی هم‌سال 1342 به صورت آزمایشگاهی انجام شد و درنهایت با قهرمانی تیم تهران پایان یافت. هرچند در نهایت، این دوره در دفتر رقابت‌ها ثبت شده و در تاریخ، مبداهای دیگری برای اولین دوره رسمی رقابت‌های دو و میدانی در نظر گرفته شد.
آندرسیتو
21 اردیبهشت(11 می) روز فاجعه‌بار دیگری برای استادیوم‌های ورزشی بریتانیا بود. سال 1985 استادیوم اختصاصی برادفوردسیتی انگلیس دچار حریق شد و 56 کشته و 200 مجروح، حاصل این اتفاق بود. در این روز آندرس اینیستا، ستاره بارسلونا و زننده گل تنها قهرمانی اسپانیا در جام‌جهانی هم به دنیا آمد؛ در روستای کوچکی در آلباسته که پدرش در مرکز آن یک قهوه‌خانه داشت.
رکورد شنای قورباغه
22 اردیبهشت روز کم اتفاقی بود. در جریان رقابت‌های شنای قهرمانی جهان درسال 1980، رکورد شنای قورباغه توسط فن‌در‌هوفن هلندی شکسته شد.
مرگ خالق تئوری‌ها
والری لوبانفسکی، یکی از بزرگترین مربیان تاریخ فوتبال 23 اردیبهشت 13‌سال پیش در سن 64 سالگی و درحالی‌که بسیار پیرتر از سنش به نظر می‌رسید، درگذشت. او شوروی را به مقام نایب‌قهرمانی یورو 88 و دیناموکیف شوچنکو و ربروف را به نیمه‌نهایی فصل 1999-1998 لیگ‌قهرمانان رساند.
میزبانی  المپیک
اتفاق قابل ذکر رخ داده در تاریخ 24 اردیبهشت، اعطای میزبانی المپیک به توکیو در‌سال 1965(3‌سال قبل از شروع رقابت‌ها) بود. همچنین در این تاریخ سرمت بازبی، سرمربی اولین تیم طلایی تاریخ منچستریونایتد برای‌هزار و صد و چهلمین و آخرین بار روی نیمکت رهبری شیاطین سرخ نشست و تیمش را به برتری 4 بر3 مقابل رقیب همشهری سوق داد.
تولدها
ادو گاسپار، فوتبالیست برزیلی که سابقه مشاوره دادن به کی‌روش درتیم ملی ایران را دارد، روز 25 اردیبهشت 37‌سال پیش به دنیا آمد؛ 3‌سال زودتر از پاتریس اورا، مدافع هنوز مطمئن فرانسه و یوونتوس ایتالیا.
روز ایرانی
60‌سال پیش در تاریخ 26 اردیبهشت، در مسابقات دو و میدانی قهرمانی ایران جلیل خامنه‌ای‌پور از مشهد در پرش با نیزه با پرشی معادل 3 متر و 33 سانتی‌متر رکورد جدیدی برای ایران ثبت کرد و همان روز برای اولین بار در ایران مسابقات پیاده‌روی در ورزشگاه شیرودی‌ فعلی برگزار شد. 58‌سال پیش در چنین روزی تیم فوتبال ویکتوریای‌ برلین که به ایران آمده بود در یک مسابقه دوستانه تیم کلنی آبادان را با نتیجه 4 بر یک شکست داد. 43‌سال پیش هم مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جام جوانان با قهرمانی تیم شوروی پایان یافت. تیم‌ملی کشتی جوانان شوروی با کسب 7 مدال طلا و 2 مدال نقره روي سکوی قهرمانی ایستاد. بلغارستان با 2 مدال طلا و 3 نقره و 2 برنز دوم شد و آمریکا با یک مدال طلا، دو مدال نقره و یک برنز مقام سوم مسابقات را به دست آورد.

 


تعداد بازدید :  173