شماره ۳۵۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
درسفر «پرفایده» آمانو به ایران مطرح شد
تعهد آژانس به همکاری با ایران
روحانی: توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که روز گذشته در سفر به ایران با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و برخی دیگر از مقامات کشورمان دیدار کرده بود، در پایان سفر خود در بیانیه‌ای از تعهد و عملکرد ایران در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای اعتماد‌سازی ابراز خشنودی کرد.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای که در نشست مطبوعاتی خود در تهران منتشر کرد، اعلام کرد:« این یک دیدار کوتاه اما پرفایده بود. امروز افتخار دیدار با رییس‌جمهور ایران روحانی و هم‌چنین وزیر خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی ایران را داشتم. این سومین دیدار من از تهران و اولین سفر من پس از حاصل شدن تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان ایران و کشورهای 1+5 که در نوامبر سال گذشته حاصل شد، است. هدف سفر من به تهران دیدار با مقامات ارشد سیاسی ایران بود و در زمینه گسترش همکاری‌ها درچارچوب تفاهم‌نامه مشترک و نیز در زمینه‌های دیگر گفت‌وگو کنیم. »
آمانو همچنین با مباحث مربوط به چاشنی‌های انفجاری اشاره و از همکاری ایران در خصوص ارائه اطلاعات لازم در این زمینه تشکر کرد و گفت:« هم‌چنین در این دیدارها بحث‌هایی در مورد چاشنی‌های انفجاری انجام شد که می‌خواهم اظهاراتی را در این باره بیان کنم. ایران در جهت از بین بردن نگرانی‌ها درباره تهیه چاشنی‌های منفجره در اوایل سال 2000 توضیحات لازم را به آژانس ارائه داده است. ایران هم‌چنین اطلاعات لازم در زمینه برنامه خود برای استفاده از چاشنی‌های انفجاری در صنعت نفت و گاز در سال 2007 را در اختیار آژانس قرار داده است.  در حال حاضر آژانس همه مسائل مربوط به گذشته را نیز بررسی خواهد کرد که شامل بحث چاشنی‌های منفجره نیز است. در جمله آخر باید بگویم آژانس خود را ملزم به همکاری با ایران در راستای حل مشکلات گذشته و فعلی می‌داند که با گفت‌و‌گو و دیپلماسی انجام خواهد شد. هم‌چنین در راستای حل این مشکلات این مساله خیلی مهم است که اجرای دقیق مفاد “تفاهم‌نامه مشترک همکاری” ادامه یابد.»  روز گذشته یوکیا آمانو برای پیشبرد همکاری‌های ایران و آژانس و رایزنی با مقام‌های ارشد کشورمان وارد تهران شد. آمانو دیروز در دیدارهایی جداگانه با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. رئیس‌جمهوری کشورمان در دیدار با آمانو ضمن تأکید بر جدی بودن ایران در مذاکرات، تأکید کرد که توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست. به گزارش ایرنا، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان، در دیدار با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، با تأکید بر این‌که آژانس باید نقش موثرتری در حل‌وفصل موضوع هسته‌ای ایران برعهده گیرد، گفت: توان موشکی ایران به هیچ عنوان و در هیچ رده‌ای قابل مذاکره نیست.
روحانی با تأکید بر این‌که کشورمان همواره براساس اصول و چارچوب‌های بین‌المللی به دنبال همکاری فنی، حقوقی و شفاف با آژانس بوده است، گفت: «ایران در مسیر توسعه نیازمند فناوری‌های نوین ازجمله فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است»
وی یادآور شد: «جمهوری اسلامی ایران در مسیر شفافیت، تسهیلات لازم را برای نظارت بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای فراهم کرده است.» رئیس‌جمهوری افزود: «ما تنها نظارت‌های قانونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می‌پذیریم که در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی و پادمان باشد و هرگونه نظارت‌های فراقانونی بدعتی است که به ضرر همه کشورهای درحال توسعه تمام خواهد شد.»
قدردانی آژانس از آمادگی ایران برای شفافیت بیشتر در موضوع هسته‌ای
در این دیدار یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس نیز با تأکید بر اهمیت پرونده هسته‌ای ایران در آژانس گفت: «از ابتدای تصدی مسئولیت آژانس همواره سعی کردم منصفانه عمل کنم و شرایط و قوانین را برای همه کشورها یکسان در نظر بگیرم.» وی با تأکید بر این‌که روند پیشرفت مذاکرات ایران با آژانس، به‌ویژه در یک‌سال گذشته کاملا مثبت و رو به جلو بوده است، اظهار امیدواری کرد در چارچوب تفاهمنامه همکاری که میان طرفین به امضاء رسیده بتوان هرچه سریع‌تر ابهامات به جا مانده از گذشته و حال را برطرف کرد.  مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: «آژانس از آمادگی ایران برای شفافیت بیشتر در موضوع هسته‌ای قدردانی و تلاش می‌کند تا از این فرصت برای دستیابی به یک الگوی همکاری ارزشمند، استفاده کند.» روز گذشته آمانو با محمدجواد ظریف نیز دیداری جداگانه انجام داد. پس از این دیدار اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه اعلام کرد ظریف بار دیگر بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان تنها نهاد دارای صلاحیت بین‌المللی در موضوع هسته‌ای و مدیرکل آژانس نیز بر انجام وظایف آژانس به‌عنوان یک نهاد حرفه‌ای و بی‌طرف و در چارچوب مقررات آژانس تأکید کردند.
صالحی: آژانس 5 خواسته دیگر مطرح کرد
عصر دیروز آمانو با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. بعد از این دیدار صالحی از گفت‌وگو با مدیرکل آژانس درباره چاشنی‌های انفجاری و مطرح شدن 5 خواسته دیگر از سوی آژانس خبر داد. به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی عصر یک‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با یوکیا آمانو گفت: «با آمانو درباره‌ چاشنی‌های انفجاری صحبت کردیم و خوشبختانه تمام سوالات درباره‌ چاشنی‌های انفجاری را دوستان ما پاسخ دادند و امیدواریم درباره‌ چاشنی‌های انفجاری آمانو قدم بلندی را در جهت این موضوع که تقریبا درحال بسته شدن است بردارد.» صالحی تأکید کرد: «اگر این قدم برداشته شود قدم‌های بعدی نیز برداشته خواهد شد.» او ادامه داد: «ایران و آژانس در چارچوب تفاهم مشترک همکاری‌هایی را در 13 گام تاکنون انجام داده‌اند و در آخرین گام قرار شد همکاری‌های دیگری را داشته باشیم که اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.» وی اظهار کرد: «در بخش سوم همکاری‌ها، آژانس 5 خواسته‌ دیگر را مطرح کرد که برخی از آنها در چارچوب تفاهم با 1+5 است که اقداماتی برای انجام آنها نیز انجام گرفته است.»


تعداد بازدید :  123