شماره ۵۵۹ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
هارد اکسترنال مناسب شما کدام است؟
3نکته مهم برای خرید حافظه‌های جانبی

شهروند| دلایل بی‌شماری وجود دارد که می‌تواند داده‌های مهم شما را در سیستم رایانه‌ای‌تان تهدید کند. بدون ‌شک از بین رفتن عکس‌ها و فیلم‌های خاطره‌انگیز، فایل‌های متنی مهم و داده‌هایی که با وسواس جمع‌آوری کرده‌اید، اتفاق ناخوشایندی است. با این حساب اگر شما نسخه پشتیبانی از مهم‌ترین داده‌های‌تان تهیه نکرده باشید، ریسک بزرگی مرتکب شده‌اید. غیر از این ممکن است فایل‌های زیادی روی سیستم خود ذخیره کرده باشید که عملکرد رایانه‌تان را کند کرده است. اگر این فایل‌ها برایتان اهمیت دارد و نمی‌خواهید آنها را حذف کنید، بهترین راهکار برای برگرداندن سرعت عمل رایانه‌تان، استفاده از یک ‌هارد «اکسترنال» است که داده‌های اضافه شما را ذخیره کند. در این مطلب مهم‌ترین نکات خرید یک حافظه جانبی را برایتان آورده‌ایم.
انواع حافظه‌های خارجی
دو نوع حافظه خارجی یا اکسترنال برای ذخیره‌سازی اطلاعات وجود دارد:   Solid state drives  یا اصطلاحا SSD و Hard disk drive یا در اصطلاح HHD، SSD‌ها که به آنها دیسک جامد یا الکترونی هم گفته می‌شود، بسیار سریع هستند اما نسبت به HHD‌ها گرانقیمت‌ترند. آنها حدود 4 برابر HHD‌ها قیمت دارند اما سرعت بالای پردازش اطلاعات به همراه استحکام و مقاومت قابل توجه‌شان این افزایش قیمت را به راحتی توجیه می‌کند. از نظر ساختاری دیسک‌های جامد برای ذخیره‌سازی اطلاعات از تراشه استفاده می‌کنند اما HHD‌ها از صفحات مغناطیسی برای این کار بهره می‌گیرند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که احتمال سقوط یا ضربه به ‌هارددیسک‌تان بالاست یا نیاز به سرعت قابل ‌توجهی برای انتقال داده‌های سنگین دارید بهتر است در همین جا قید HHD‌ها را بزنید و به سراغ SSD‌ها بروید.
مهم‌ترین نکات برای خرید‌ هارد
برای خریدن‌ هارد اکسترنال باید به چند نکته تعیین‌کننده دقت کنید که در این بخش به آن اشاره می‌کنیم:  
سرعت:  اگر شما از فلش مموری‌ها استفاده کرده باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که سرعت خواندن و تشخیص محتوا در آنها با یکدیگر تفاوت دارد. این موضوع درباره‌ هاردهای اکسترنال نیز صدق می‌کند، با این تفاوت که چون‌ هاردهای اکسترنال حجم بزرگتری از اطلاعات را روی خود ذخیره می‌کنند. سرعت شناسایی محتوا برای شما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. سرعت‌ هارد اکسترنال با اصطلاح Access   و seek time مشخص می‌شود؛ عددی که ذکر می‌شود برحسب میلی ثانیه است و هرچه این عدد کمتر باشد، یعنی سرعت ‌هارددیسک بالاتر است. اگر سرعت ‌هارد با معیار دور بر ثانیه سنجیده شود، هر چه تعداد چرخش ‌هارد دیسک بیشتر باشد، یعنی سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی آن بیشتر است.  یک نکته دیگر که برای تشخیص سرعت‌ هارددیسک‌ها مهم است، پورت‌هایی است که پشتیبانی می‌کنند. بیشتر ‌هاردهای موجود در بازار از پورت USB2 یا ESATA پشتیبانی می‌کنند که ESATA نسبت به USB2 می‌تواند عملکرد بهتری برای‌ هارد اکسترنال‌تان رقم بزند اما بهترین عملکرد را‌ هارددیسک‌هایی به شما می‌دهند که از پورت USB3 پشتیبانی می‌کنند.
گنجایش: ظرفیت‌ هاردهای اکسترنال متفاوت است اما معمولا کمترین آن از 500 گیگابایت شروع می‌شود تا به حدود 4 ترابایت هم می‌رسد. هرچه ‌هارددیسک فضای بیشتری در اختیار شما قرار دهد، به‌طور معمول حجم آن بزرگتر می‌شود. اگر بیشتر فایل‌های مورد نظر شما فایل‌های متنی و موسیقی است، می‌توانید ‌هاردی با ظرفیت کمتر را خریداری کنید اما فایل‌های اجرایی یا فیلم که نیاز به فضای ذخیره‌سازی بزرگتری دارند،‌ هاردهایی با ظرفیت بیشتر را می‌طلبند.
استحکام بدنه: و اما یک نکته خیلی مهم برای خرید‌ هاردهای اکسترنال این است که باید بدانید این حافظه‌های خارجی نسبت به ضربه یا رطوبت بسیار حساس هستند و ممکن است تمام اطلاعات شما به یکباره نابود شود و بازیابی آن مشروط به هزینه گزاف باشد. بنابراین سعی کنید حافظه‌ای خریداری کنید که بدنه مقاوم‌تر و پوشش‌های ضدضربه دارد.


تعداد بازدید :  172