شماره ۵۵۹ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
فیلیپ، کامرون و کولایی!

سعید  اصغرزاده

انگار نوع داوطلبانه رفتارکردن‌ها گاهی‌اوقات عوض می‌شود.  نمی‌خواهم نقبی به سیاست بزنم اما در این‌جا گویی همه‌چیز درهم بافته شده است. مثلا شما داوطلب می‌شوید که بروید و برای جمعی درخصوص موضوعی حرف بزنید اما در بین راه داوطلبانه برمی‌گردید تا مفهوم جدیدی از داوطلبی را درک کنید! اصلا بگذارید از یک بحث انحرافی درمورد نحوه مثبت‌اندیشی درمیان دانشجویان و اساتید آن‌ور دنیا و رسانه‌ها و حکومت‌ها شروع کنم تا برسم به موضوع اصلی خودمان. اینطوری در این ستون متهم به سیاسی‌کاری هم نمی‌شوم!
1- يكي از اساتيد دانشگاه مي‌گفت، در دوره تحصيلاتم در آمريكا در يك كار گروهي با يك دختر آمريكايي به‌نام كاترينا و همينطور فيليپ، كه نمي‌شناختمش، هم‌گروه شدم. از كاترينا پرسيدم، فيليپ‌رو ميشناسي؟! كاترينا گفت آره، همون پسري كه موهاي بلوند قشنگي داره و رديف جلو ميشينه! گفتم نميدونم كيو ميگي! گفت همون پسر خوش‌تيپ كه معمولا پيراهن و شلوار روشن شيكي تنش ميكنه! گفتم نميدونم منظورت كيه؟ گفت همون پسري كه كيف و كفشش هميشه با هم سته! بازم نفهميدم منظورش كي بود! كاترينا تون صداشو يكم پايين آورد و گفت فيليپ ديگه، همون پسر مهربوني كه روي ويلچر ميشينه...
اين‌بار دقيقا فهميدم كيو ميگه ولي به‌طرز غيرقابل‌باوري رفتم تو فكر... آدم چقدر بايد نگاهش به اطراف مثبت باشه كه بتونه از ويژگي‌هاي منفي و نقص‌ها چشم‌پوشي كنه... چقدر خوبه مثبت‌ديدن؛ اگر كاترينا از من درمورد فيليپ مي‌پرسيد چي مي‌گفتم؟ حتما سريع ميگفتم، همون معلوله ديگه! وقتي نگاه كاترينا رو با ديد خودم مقايسه كردم، خيلي خجالت كشيدم... چقدر عالي ميشه اگه ويژگي‌هاي مثبت افراد رو بيشتر ببينيم و بتونيم از نقص‌هاشون چشم‌پوشي كنيم.
2- با دنبال کردن انتخابات بریتانیا از طریق  BBCمی‌بینید که نتایج آخرین نظرسنجی صورت گرفته را پخش می‌کند و با رهبران احزاب درباره آن گفت‌وگو می‌کند. در بریتانیا رسم است که در روز رأی‌گیری، BBC با نظرسنجی از رأی‌دهندگان، از آنها می‌خواهد تا نام کسی را که به او رأی داده‌اند، روی برگه‌ای بنویسند و توی صندوق BBC بیندازند. از روی این نظرسنجی‌ها (جامعه آماری روز رأی‌گیری 22هزار نفر بود) BBC یک پیش‌بینی مقدماتی می‌کند که به Exit Poll معروف است. خیلی‌وقت‌ها درست از آب درمی‌آید و بعضی‌وقت‌ها هم اشتباه. مطابق این نظرسنجی، حزب محافظه‌کار با رهبری دیوید کامرون با اختلاف زیاد از حزب کارگر، در صدر است و قدرت مانور بالایی برای تشکیل دولت ائتلافی دارد. احزاب از این نتیجه شوکه شده‌اند و با هیجان درباره‌اش صحبت می‌کنند. دوربین‌های تلویزیونی در محل رأی‌گیری و شمارش آراء که توسط داوطلبان محلی صورت می‌گیرد، حضور دارند و همه‌چیز با شفافیت کامل درحال برگزاری است.
3- ... استقبال عجیبی بود. عجیب و البته به‌یادماندنی. «الهه کولایی» از هواپیما که پیاده می‌شود، در راهروی فرودگاه شیراز، خانم و آقایی به استقبالش می‌‏آیند. ابتدا تصورش این بوده که بیرون فرودگاه مسائلی در جریان است و اینها برای حفاظت از او آمده‌اند. خانم و آقا خودشان را معرفی کرده‌اند، از «پلیس‌امنیت»‌اند و رفته‌رفته سر صحبت باز می‌شود. توصیه‌شان این است که با نخستین پرواز به تهران بازگردد. کولایی متحیر است و هنوز نمی‌داند چرا به‌جای دانشجویان دانشگاه شیراز، این آقا و خانم به استقبالش آمده‌اند. او را سوار خودرو شخصی می‌کنند و در باند فرودگاه تا پای هواپیما می‌برند. کولایی با خنده می‌گوید: «این نخستین‌باری بود که با ماشین شخصی مرا توی باند هواپیما بردند و بدون بلیت سوار هواپیما کردند، مشخص است اینها با مقام‌های استانی هماهنگ شده بود». این‌روزها برهم‌زدن سخنرانی یا تهدید به عدم‌سفر به این‌شهر و آن‌شهر مد شده و شیراز و مشهد در رتبه نخست تهدید نیروهای تندرو قرار گرفته‌اند. الهه کولایی چندی پیش به دعوت دانشگاه شیراز عازم استان فارس شده بود که بنا به‌دلایل غیرمشخص، از قدم‌گذاشتن به خاک شیراز منع شد و از همان فرودگاه پس فرستاده شد...
من معلمم و فرصت پیگیری این کارها را ندارم. به مراجعی که باید اطلاع داده می‌شد، اطلاع دادم، البته در حد همان اطلاع‌رسانی و نه پیگیری بیشتر. برهم‌خوردن سخنرانی یک استاد دانشگاه را البته نهادهای مسئول باید دنبال کنند که تا امروز دنبال نکرده‌اند. اگر با برهم‌خوردن برنامه سفر من به شیراز، مقابله جدی صورت می‌گرفت، شاید چند هفته بعد عده‌ای به خودشان اجازه نمی‌دادند با آجر و گوجه به آقای مطهری حمله‌ور شوند.  این یعنی یک جای کار ایراد جدی دارد.
به نظرم در این موارد، پاسخگویی با شخص ریاست‌محترم جمهوری و همکاران بلندپایه ایشان است که وظیفه تأمین امنیت را برعهده دارند. توصیه‌ام به مقام‌های بلندپایه کشور، که در مسیر انتخابات از مردم رأی‌اعتماد گرفته و بر صندلی قدرت تکیه زده‌اند، این است که نه تاریخ را فراموش کنند و نه وعده‌های مکتوب انتخاباتی‌شان را. مردم ما اتفاقا حافظه خوبی دارند.  تک‌تک شعارها و وعده‌های انتخاباتی از همان روز نخست حضور دولت درحال ارزیابی است؛ از تأمین حقوق‌شهروندی تا تأمین آزادی‌بیان و بسیاری نکات دیگر.


تعداد بازدید :  167