شماره ۵۵۹ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل بازبماند

«بنیاد کودک» که در ایران به‌نام «موسسه خیریه رفاه کودک» به ثبت رسیده، در‌ سال 1374 فعالیت خود را آغاز کرده است. اولین دفتر بنیادکودک در شهر شیراز افتتاح شده و همزمان با آن دفتر این موسسه در شهر پورتلند ایالت اورگان آمریکا نیز با نام «Child Foundation» تأسیس شد. بنیاد کودک در‌ سال 1378 رسما فعالیت خود را آغاز کرد. بنیاد کودک ایران به‌عنوان یک موسسه خیریه غیردولتی، غیرانتفاعی، غیرسیاسی و مردم‌نهاد است که این جمله را هدف خود قرار داده است:
«هیچ دانش‌آموز با استعدادی نباید به دلیل فقر از تحصیل و تلاش بازبماند.»
بنیاد کودک ایران، با دریافت مجوز فعالیت ملی از وزارت کشور موفق شده است طی 20 ‌سال‌گذشته در شهرهای اصفهان، ارومیه، اردبیل، آمل، ایلام، بم، بروجرد، بوشهر، تبریز، تهران، جیرفت، داراب، رشت، زابل، زاهدان، شیراز، شهرکرد، کرج، کرمانشاه، کاشان، مشهد، یاسوج و مراغه دفتر نمایندگی فعال تأسیس کند و دامنه یاری‌رسانی خود را به استان‌های مختلف کشور گسترش دهد. علاوه‌بر این، دفاتر بنیاد در شهرهای قزوین، اهواز، ابهر، یزد، زاهدان، گرگان و کرمان نیز فعالیت مددکاری داشته و دانش‌آموزان نیازمند این استان‌ها را مورد حمایت قرار می‌دهند.  
بنیاد کودک، با رویکرد حفظ ارتباط ایرانیان مقیم خارج از کشور با هموطنانشان در ایران، در عرصه بین‌المللی نیز حضور پررنگ و قابل‌توجهی داشته‌ است. دفاتر بین‌المللی بنیاد کودک در 4 قاره جهان، در کشورهای آمریکا، سوئیس، آلمان، انگلستان و کانادا فعال هستند. بنیادکودک، طی 20‌سال‌گذشته بیش از 10 هزار دانش‌آموز کم‌بضاعت و خانواده‌هایشان را تحت حمایت خود قرار داده است. اکنون نیز بیش از 6هزار و 800 خانواده همچنان با همیاری هموطنان توسط شبکه حمایتی گسترده بنیاد کودک حمایت می‌شوند که بیش از 700نفر از آنان درحال حاضر در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی معتبر مشغول به تحصیل‌ هستند.  
بنیاد کودک، با بکارگیری روش‌های علمی، نوین و همچنین اطلاع‌رسانی شفاف و عملکرد پاسخگو، برای نخستین‌بار در ایران، یک سیستم نرم‌افزار یکپارچه « Web base» جامع را راه‌اندازی کرده و کلیه اطلاعات مربوط به مددجویان، همیاران، مالی و حسابداری و گزارش‌دهی خود را تحت آن نرم‌افزار اجرایی ساخته است. این نرم‌افزار باتوجه‌به امکانات و نیازهای موسسه و صرفا برای «بنیادکودک ایران» طراحی و پیاده‌سازی شده است.
از لحاظ تأمین منابع مالی و هزینه‌های اداری و تشکیلاتی نیز، بنیادکودک ایران، تنها با کمک‌های مردمی اداره می‌شود.
چگونگی حمایت از افراد
روش حمایت از افراد در بنیاد کودک ایران به این ترتیب است که کودکان و دانش‌آموزان مستعد تحصیل از طریق دفا‌تر بنیاد کودک ایران، سازمان‌هایی مانند بهزیستی و آموزش‌و‌پرورش، توسط مددکاران شناسایی شده و پس از آن بررسی‌های لازم در زمینه دارا بودن شرایط و استانداردهای موسسه و جمع‌آوری مدارک و مستندات، به‌نام آنها در سیستم بنیاد کودک ایران پرونده‌ای تشکیل می‌شود. پرونده مددجویان روی وب‌سایت بنیاد کودک ایران قرار گرفته یا برای دفا‌تر خارج از کشور بنیاد کودک ایران ارسال می‌شود تا به میزان نیازی که مددکار باتوجه‌به شرایط زندگی و مقطع تحصیلی آنان برآورد کرده است، برایشان اسپانسر جذب شود. پس از آن به میزان این کمک، مبلغی به‌عنوان «کمک هزینه تحصیلی»، ماهیانه به حساب قیم قانونی مددجو یا خود وی واریز می‌شود.
آدرس سایت بنیاد کودک:
 www. childf. com


تعداد بازدید :  146