شماره ۵۵۷ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
سازمانی برای روزگار جوانی

از قدیم گفته‌اند «جوانی بر سر کوچ است دریاب این جوانی را که کس هرگز نمی‌بیند دوباره زندگانی را.» سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، کوچ جوانی را با ییلاق‌ها و قشلاق‌های بسیاری همراه می‌کند که اعضای آن حسابی این ایام را دریابند و بعد از این دوران خوش، زندگانی را همچنان سالم و خوش
 از سرگیرند. سازمان جوانان برای نخستین‌بار در‌سال ۱۳۲۵ به پیشنهاد اتحادیه صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در ایران آغاز به فعالیت کرد و در ۱۴ آبان‌ماه ‌سال ۱۳۲۶ نخستین اساسنامه آن با هدف خدمت به همنوعان، بالا بردن سطح بهداشت فردی و عمومی و ایجاد و توسعه دوستی و تفاهم بین‌المللی تصویب شد و در‌سال ۱۳۴۸ با ارتقای سطح برنامه‌های فرهنگی و هنری میان جوانان فعالیت‌های خود را گسترش داد. در این زمان جامعه هدف سازمان را عمدتاً دانش‌آموزان تشکیل می‌دادند و در ‌سال ۱۳۵۲ حوزه دانشجویی نیز به سازمان جوانان هلال‌احمر اضافه شد. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و توجه جدی به امدادرسانی و محرومیت‌زدایی و گسترش آموزه‌های دین مبین اسلام فعالیت‌های عام‌المنفعه جوانان رونق بیشتری گرفت.
از کودکی تا جوانی در جمعیت
سازمان جوانان برای همه گروه‌های سنی تا سن ۲۹‌سال برنامه‌های متنوعی دارد. اولین دروازه ورود، مهدکودک‌ها هستند که با هدف ترغیب بچه‌ها به یادگیری مسائل امدادی و اهداف بشردوستانه هلال‌احمر ایجاد شده‌اند. در این دوره اعضا غنچه نام می‌گیرند و از  5 تا  7 سالگی عضو سازمان می‌شوند. درحال حاضر ۳‌هزار مهدکودک همیار و ۹۰‌هزار عضو غنچه هلال‌احمر در سراسر کشور فعالیت می‌کنند. مهدکودک همیار مانند بقیه مهدکودک‌هاست با این تفاوت که مدیر آن به فعالیت‌های هلال‌احمر علاقه‌مند شده و در مهدکودک خود کانون غنچه‌های هلال‌احمر را راه‌اندازی کرده است. در این مهدکودک‌ها آموزش‌های مختلفی در قالب فعالیت‌های کودکانه انجام می‌شود که همه این آموزش‌ها با هدف تقویت روحیه ایثار و بشردوستی و آموزش نکات اولیه امدادی از سنین پایین انجام می‌شود. خواندن سرودهای دسته‌جمعی با موضوع بشردوستی، بازی‌های کودکانه با محوریت خدمات عام‌المنفعه و آموزش‌های امدادی و مانورهای ایمنی در برابر زلزله ازجمله برنامه‌هایی است که این مهدهای همیار انجام می‌دهند. در این‌جا نکته خیلی مهم این است که سازمان جوانان هلال‌احمر مهدهای همیار را برای آموزش بچه‌ها به حال خود‌‌ رها نکرده است و با مطالعات دقیقی که توسط متخصصین این امر و روان‌شناسان انجام داده ۲ بسته آموزشی با رویکردهای امدادی و مفاهیم نوع‌دوستی را آماده کرده و برای آموزش در طول ۵۲ هفته‌سال در اختیار مهدهای همیار قرار می‌دهد.
فعالیت ویژه هلال‌احمر
در پیش‌دبستانی‌ها
سال ۹۳،‌سال گسترش فعالیت‌های دانش‌آموزی هلال‌احمر و ورود پر توان هلال‌احمر به مدارس کشور بود. در همین راستا برای اولین بار قرار شد کانون غنچه‌ها در مراکز پیش‌دبستانی کشور بازگشایی شود. در این مراکز آموزش‌های امدادی و کمک‌های اولیه و به صورت ویژه فعالیت‌های بشردوستی آموزش داده می‌شود.
دانش‌آموزان در کلاس ایثار و فداکاری
غنچه‌ها بزرگ می‌شوند و به مدرسه می‌روند. حالا دیگر مهدکودک همیاری نیست تا آموزش‌های تکمیلی را به این کودکان بدهد و دوره پیش دبستانی غنچه‌ها هم به پایان رسیده است. غنچه‌های سابق که حالا دانش‌آموز شده‌اند احتیاج به فضایی دارند تا آموزش‌های جدید را متناسب با سن و ‌سال خودشان دریافت کنند و اداره دانش‌آموزی معاونت دانش‌آموزی و پیش‌دبستانی سازمان جوانان هلال‌احمر‌‌ همان فضا است. سازمان توجه ویژه‌ای نیز به تنوع و جذابیت فعالیت‌های این گروه دارد به‌طوری که هر ساله اردوهای منطقه‌ای و کشوری مختلفی را برای آنها برگزار می‌کند. مسئولان اداره دانش‌آموزی هلال‌احمر همواره تلاش کرده که با انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف با وزارت آموزش و پرورش زمینه لازم برای برنامه‌های مختلف دانش‌آموزی را فراهم آورند که طرح ملی دادرس یا‌‌ همان دانش‌آموز آماده در روزهای سخت، مانورهای ایمنی در برابر زلزله و مراسم روز ۱۳ آبان گوشه‌ای از این فعالیت‌ها است.
اعضا یکی از مهم‌ترین ارکان هلال‌احمر هستند و به همین دلیل سازمان جوانان سعی کرده هرچه بیشتر از توانایی‌ها و ایده‌های آنها کمک بگیرد. در کانون‌های هلال‌احمر دیگر ریش و قیچی دست خود جوان‌ها است و می‌توانند در راستای اصول هفت‌گانه و اهداف هلال‌احمر خلاقیتشان را به کار بگیرند و برنامه‌های مبتکرانه‌ای برگزار کنند. کانون‌های هلال‌احمر برای جوانان فضایی دوستانه فراهم می‌کنند که می‌توانند ایده‌هایشان را به اجرا درآورند و کار گروهی، ارتباطات اجتماعی، همکاری و مدیریت را تجربه کنند، خودشان را محک بزنند، نقاط قوت و ضعفشان را بشناسند و توانایی‌های اجتماعی‌هایشان را ارتقا بدهند. دانشجویانی که به انجام داوطلبانه خدمات امدادی و عام‌المنفعه علاقه‌مند هستند، می‌توانند در کانون هلال‌احمر دانشگاه‌شان عضو شوند و در صورت داشتن شرایط لازم یک کانون دانشجویی هلال‌احمر تأسیس کنند.
اما این‌که جوانان و همچنین دانش‌آموزان و به‌خصوص غنچه‌های هلال در کانون‌های خود چه کار می‌کنند، در گزارش‌های بعدی می‌خوانید.

 


تعداد بازدید :  144