شماره ۵۵۷ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب الگوواره جهان را تغییر داد
سردبیر سایت امید هسته‌ای معتقد است که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه1+5 الگوواره‌ جهان را در ساختار جدید، نغییر داده است. حسن محمدی در نوشتاری در پایگاه اطلاع‌رسانی «امید هسته‌ای» با اشاره به این‌که «دنیای جدید دنیای ابر قدرت نیست، نوشت: «در دنیای جدید، بنیادهای نظام بین‌الملل دگرگون شده است و مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ از ژنو تا لوزان یکی از مهم‌ترین فکت‌های این دگرگونی است.» حسن محمدی در ادامه نوشت: «تا ۱۵-۱۰‌سال پیش از این، قاعده بازی در عرصه بین‌الملل به گونه‌ای دیگر بود، قدرت‌های بزرگ جهانی با تکیه بر توان و قدرت نظامی، دیدگاه خود را در همه آن نقاطی که حوزه منافع ملیشان تلقی می‌کردند، دیکته کرده و دیگران مجبور به اطاعت بودند، قانون داماتو درخصوص تحریم ایران شاهدی بر این مدعاست، اما امروز قدرت‌های جهانی دور یک میز در مقابل جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان قدرت بزرگ منطقه خاورمیانه، می‌نشینند و در عرف مذاکرات بده – بستان می‌کنند، می‌دهند و می‌گیرند، قاعده بازی را بر مبنای بازی برد – برد در نظر می‌گیرند، یعنی علاوه بر این‌که در مذاکرات شرایطی برای تحقق اهداف خود تعیین می‌کنند، شرایطی نیز برای طرف مقابل برای تحقق اهداف‌اش قایل هستند.» در ادامه این نوشتار، محمدی ایران را پیروز بزرگ میدان بازی لوزان دانست.  

یک روزنامه آمریکایی گزارش داد: نگرانی اصلی نتانیاهو از مذاکرات هسته‌ای
یک روزنامه آمریکایی نوشت: هم‌اکنون نگرانی اصلی نتانیاهو با توجه به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ‍1+5 آن است که ایران با اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای با غرب بهانه هرگونه تخاصم و اقدام نظامی علیه ایران را از اسراییل بگیرد. به گزارش ایسنا، روزنامه آمریکایی فری پرس، در گزارشی نوشت: در ذهن جامعه‌ستیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هر کشوری در خاورمیانه به دنبال دفاع از خود در برابر تهدیدات اسرائیل یا استفاده از حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز خود باشد برای این کشور یهودی یک تهدید خارجی محسوب می‌شود.  ایران نیز که درحال دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک برای اختلافات موجود بر سر برنامه هسته‌ای خود با غرب است و از طرفی قرار است سامانه موشکی دفاعی اس 300 را از روسیه تحویل بگیرد، بیش از هر زمان دیگری باعث خشم تل‌آویو شده است. نتانیاهو اما هیچ‌گونه میل جنون‌واری برای از بین بردن زرادخانه هسته‌ای خود را ندارد.  اخیراً در مورد این‌که اسرائیل چگونه برای نخستین‌بار به سلاح هسته‌ای دست یافته است، مطالبی فاش شده است. درواقع نگاهی به این مطالب نشان می‌دهد که دستیابی به تسلیحات هسته‌ای و گسترش آن در اسرائیل با همکاری آمریکا و برای نخستین بار در دوره ریاست‌جمهوری جان.  اف.  کندی رخ داده است.  

امیرعبداللهیان: یمن، غزه نیست
معاون وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد یمن، غزه نیست تا آن را محاصره کنند. به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه ایران گفت: ما از ملت مظلوم یمن و همچنین گفت‌وگوی داخلی یمنی به شدت حمایت می‌کنیم. او افزود: یمن، غزه نیست تا آن را محاصره کنند و ما به تلاش‌های خود برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن ادامه خواهیم داد و اجازه محاصره آن را نخواهیم داد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما امیرعبداللهیان در مصاحبه با شبکه المنار گفت:  عربستان‌سعودی به یک کشور اسلامی در منطقه یعنی یمن تجاوز کرده است. وی گفت شواهد تأیید می‌کند که تروریست‌ها در سوریه، عراق و یمن با برخی از دستگاه‌های امنیتی در منطقه ارتباط دارند.  

رایزنی‌های واشنگتن برای آزادی «مرسک تیگرس»
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت: واشنگتن به رایزنی‌هایش با نمایندگان شرکت مرسک و تماس‌های دیپلماتیک با جمهوری جزایر مارشال درخصوص کشتی توقیف شده در خلیج‌فارس ادامه می‌دهد.  به گزارش ایسنا، جف راتکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت کشتی تجاری مرسک تیگرس که هفته گذشته توسط نیروهای ایرانی در آب‌های خلیج‌فارس توقیف شد، گفت:  ما تلاش‌های زیادی برای آزادی این کشتی کرده‌ایم و به ارتباط‌مان با نمایندگان شرکت مرسک و جزایر مارشال برای حل این مسأله ادامه می‌دهیم. این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: ما همچنین به حضور محکم خود در این منطقه برای مقابله با فعالیت‌هایی که منجر به بی‌ثباتی می‌شود و تأمین امنیت مسیرهای دریانوردی ادامه می‌دهیم.  وی همچنین اظهار کرد: ناوهای آمریکایی کشتی‌هایی را که پرچم آمریکا را حمل می‌کنند درحال عبور از تنگه هرمز اسکورت می‌کنند و احتمال اسکورت کشتی دیگر کشورها نیز در این منطقه وجود دارد.  راتکی در ادامه سلامت همه خدمه و سرنشینان این کشتی را تأیید کرد اما مدعی شد: هنوز به درستی نمی‌دانیم علت اصلی توقیف مرسک تیگرس چه بوده است.  این کشتی از حق رفت و آمد آزاد از مسیر ترانزیت تنگه هرمز برخوردار بوده است و هدایت آن به یک مقصد دیگر تناسبی با حقوق بین‌الملل دریاها ندارد.  

 


تعداد بازدید :  186