شماره ۵۵۷ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
با سفر رئیس جمهوری فرانسه به ریاض صورت گرفت
اشتهای زیاد پاریس برای حضور پر رنگ تر در خلیج فارس

«لوران فابیوس»، وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته از مذاکرات پاریس و ریاض برای توافق بر سر امضای سریع قراردادهایی به ارزش میلیاردها یورو خبر داد که طیف گسترده‌ای از موضوعات، از صنایع دفاعی تا صنایع هوایی، حمل‌ونقل و انرژی را در بر خواهد داشت.
به گزارش رویترز، فابیوس در این اظهارات که به دنبال دیدار و گفت‌وگوی «فرانسوا اولاند» با وزرای اصلی کابینه جدید عربستان صورت گرفت، از برپایی کمیته مشترکی برای انعقاد قرارداد 20 پروژه مشترک طی ماه‌های آینده خبر داد.
وزیر امورخارجه فرانسه با اشاره به این‌که نخستین قرارداد‌های میان 2 کشور به‌زودی منعقد خواهد شد گفت: «این قرارداد‌ها دربردارنده 20 پروژه است و نهایی شدن این طرح‌ها به معنای قراردادهایی به ارزش چندین‌میلیارد یورو خواهد بود». فابیوس در ادامه با اشاره به حضور چهره‌های تازه در ساختار سیاسی عربستان‌سعودی گفت: «ما احساس می‌کنیم که تیم تازه تمایل دارد در انتخاب‌هایش سریع عمل کند».
وی در ادامه درباره مبادلات نظامی 2 کشور عنوان کرد که مذاکرات در بخش دفاعی در مراحل پیشرفته است و از معاملاتی متمرکز در بخش نیروی دریایی خبر داد با این حال از ارایه جزییات شرکت‌های حاضر در این معاملات خودداری کرد.
فابیوس ادامه داد: «شمار معینی از قرارداد‌های تسلیحاتی نیازمند تایید نهایی است و ما باید در ماه‌های آینده پیامد‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم». این درحالی است که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه روز گذشته و به دعوت پادشاه سعودی به ریاض سفر کرده‌ بود تا میهمان افتخاری نشست سران شورای همکاری
خلیج‌فارس باشد. این چهارمین سفر اولاند به عربستان از زمان تصدی‌اش بر پست ریاست‌جمهوری فرانسه محسوب می‌شود. فرانسه در طول 3‌سال گذشته به گسترش روابط دیپلماتیک با کشور‌های حاشیه خلیج فارس پرداخت و حالا به دنبال نتایج اقتصادی این اقدامات است.
فابیوس درباره دیگر مواردی که در این قرارداد‌ها در نظر گرفته‌ شده‌است به بخش انرژی اشاره کرد و از تمایل شرکت «توتال» به عقد قراردادی در مورد انرژی خورشیدی و تحقیقاتی درباره امکان‌سنجی بکارگیری انرژی هسته‌ای خبر داد.
وزیر خارجه فرانسه همچنین از گفت‌وگو‌های روز گذشته با مدیر اجرایی شرکت خطوط هوایی عربستان‌سعودی برای سفارش تازه‌ای به شرکت هواپیماسازی ایرباس خبر داد و افزود که مذاکرات دیگری نیز درباره زیرساخت‌های راه‌آهن شهر‌های جده و شهر‌های مقدس مکه و مدینه در دستور کار قرار دارد.

 


تعداد بازدید :  78