شماره ۵۵۷ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
سخنگوی دولت تأیید کرد:
یارانه تعداد محدودی از اقشار پردرآمد حذف شده است
صحبت‌های رئیس‌جمهوری در جمع فرماندهان ناجا روشن و شفاف بود

گروه سیاسی| محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، حذف یارانه‌های تعداد بسیار محدودی از اقشار پردرآمد را تأیید کرد. به گزارش خبرنگار «شهروند»، نوبخت دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و درباره حذف یارانه‌ها هم اطلاعات جدیدی داد. نوبخت با تأیید خبر حذف یارانه افراد پردرآمد اظهار کرد: «ما درحال تکمیل پایگاه‌های اطلاعاتی هستیم و این تعداد محدود نیز که حذف شدند از اطلاعاتشان مطمئن بودیم. تأکید می‌کنم در مورد موضوعی که مطمئن نیستیم به دلیل جلوگیری از تشویش اذهان عمومی و خانواده‌ها اقدام نمی‌کنیم و فقط به این حداقل افراد که از اطلاعات آنها اطمینان داشتیم اکتفا کردیم.» او با بیان این‌که در سال‌های 93 و 94 در ارتباط با هدفمندی احکامی صادر
شده است گفت: «ما آنچه در ارتباط با 93 بود اجرا کردیم البته در آن قانون به شکل قابل توجهی حذف افراد پردرآمد مطرح بود و ما با صراحت گفتیم آن مقدار که منابع اطلاعاتی مان اجازه دهد اقدام می‌کنیم.» رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان این‌که طبق قانون باید 54‌هزار و 300‌میلیارد تومان از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها مصرف کنیم تأکید کرد: «قانون می‌گوید وقتی افزایش قیمت انجام می‌دهیم منابعی که به دست می‌آید باید 50‌درصد آن به خانوارها، 30‌درصد به تولید و 20‌درصد دیگر نیز به دولت برای هزینه‌های جاری و عمرانی اختصاص یابد.» او با اشاره به این‌که طبق قانون باید 54‌هزار و 300‌میلیارد تومان در امور مختلف همچون درمان، مسکن و بهداشت بین مردم هزینه کنیم ادامه داد: این درحالی است که کل درآمد ما 32‌هزار‌میلیارد تومان است که با توجه به کاهش قیمت نفت پیش‌بینی 30‌هزار‌میلیارد تومان می‌باشد. نوبخت با بیان این‌که دولت در این زمینه معقول عمل می‌کند گفت: ما در همه احکامی که مجلس اجازه داده نمی‌توانیم از آن مجوز استفاده کنیم چرا که به دنبال سیاست خروج از رکود، کاهش نرخ تورم و افزایش اشتغال هستیم که اینها همه نیازمند به یک عقل و تدبیر است.
توضیح درباره حضور فرماندار بابل
 در سخنرانی احمدی‌نژاد
اما حضور فرماندار بابل در سخنرانی احمدی‌نژاد هم یکی دیگر از اتفاقات پررنگ هفته جاری بود که نوبخت در توضیح این مطلب به «شهروند» گفت: «حضور مدیران استانی در این جلسات فی‌نفسه غیرقانونی نیست، مهم این است که چه محتوایی در بیانات مطرح شود.» نوبخت ادامه داد: «درباره این‌که مقامات محلی چه موضعی در این زمینه داشته باشند، باید بگویم دولت هیچ تصمیمی ندارد تا برای کسانی که از دولت قبل برای سخنرانی به شهرهای دیگر می‌روند مانعی به وجود آورد. هرکس که در چارچوب قانون میتینگ تشکیل دهد، باید محترم دانست و زمینه را برای نشست آنها فراهم کرد. اعتبار دولت به قانون‌مداری و ظرفیتش برای شنیدن صدای مخالف است. دولت در این زمینه موضع خاصی ندارد.» سخنگوی دولت گفت: «این که مقامات محلی نیز در این جلسات شرکت کنند، مسائل داخلی است البته اگر به شرایطی برسد که نیاز به دستورالعملی باشد؛ وزیر کشور در جایگاه قانونی خود انجام خواهد داد.» نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان در بعضی شهرها امکان برگزاری جلسات و میتینگ پیدا نمی‌کنند، اظهار کرد: «آنها هم باید در چارچوب قانون این فرصت را داشته و همه احزاب قانونی و سیاسی باید در چارچوب تأییدشده از آزادی بیان برخوردار باشند.» او با تأکید بر این‌که دولت از آزادی بیان در چارچوب قانون اساسی برای همه گروه‌های سیاسی دفاع می‌کند، تصریح کرد: ما بستر را برای این کار فراهم می‌کنیم. و دولت از آزادی بیان حمایت می‌کند.» او در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان در برخی از شهر‌ها اجازه تشکیل جلسات خود را ندارند، گفت: «اصلاح‌طلبان هم باید در چارچوب قانون این فرصت را داشته باشند، همه احزاب رسمی، قانونی و سیاسی ما در چارچوبی که قانون تأیید کرده باید آزادی بیان داشته باشند. دولت از آزادی بیان در چارچوب قانون اساسی برای همه گروه‌های سیاسی دفاع می‌کند و بستر را هم برای این کار فراهم خواهد کرد.»
صحبت‌های رئیس‌جمهوری در جمع فرماندهان ناجا شفاف بود
هفته گذشته رئیس‌جمهوری کشورمان در جمع فرماندهان ناجا گفت که پلیس موظف به اجرای اسلام نیست. این صحبت‌های رئیس‌جمهوری با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد. انتقادهایی که بخشی از آن به دلیل عدم درک صحیح منظور و مطلب اصلی بود. در همین راستا نوبخت هم در نشست خبری‌اش تأکید کرد که صحبت‌های حسن روحانی در جمع فرماندهان ناجا بسیار روشن و شفاف بود او در ادامه این بحث هم این سوال را مطرح کرد که این سخنانی که برخی مطرح کردند، آیا بدان معناست که قانون ما خلاف اسلام است و پلیس نباید این قانون را اجرا کند بلکه باید مجری اسلام باشد؟ نوبخت ادامه داد: قانون جمهوری اسلامی ایران ملهم از اسلام است. از اسلام تفاسیر مختلفی می‌شود، ازجمله داعش که خود را اسلام ناب می‌داند تا ما که واقعا اعتقاد داریم زیر نگاه مراجع عالیقدر اسلام به درستی تفسیر و تبیین می‌شود. نوبخت گفت: «آنچه امروز از اسلام صحبت می‌کنیم، اسلامی است که در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید رهبر معظم این انقلاب و مردم قرار گرفته است. آیا اکنون از پلیس انتظار داشته باشیم این قانون را که تمامی فرآیند‌ها را طی کرده و طبق نظر شورای نگهبان برابر با شرع مقدس است، اجرا کند یا اسلامی که تفسیر و برداشت خودش است؟ گرچه ما از پلیس تشکر می‌کنیم که همواره در چارچوب قانون فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد.»


تعداد بازدید :  89