شماره ۵۵۷ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
وزیر بهداشت در اولین همایش نقد سیاست‌های دولت در حوزه سلامت:
هزار ميليارد تومان هزينه كرديم تا مردم 10هزار ميليارد تومان ندهند

شهروند| «ما‌ هزار ‌میلیارد تومان هزینه کردیم تا مردم 10‌هزار‌ میلیارد تومان پول ندهند.» وزیر بهداشت اینها را در توضیح اجرای کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت اعلام کرد؛ زمانیکه در نشست خبری بعداز همایش نقد سیاست‌های دولت یازدهم در حوزه سلامت به سوال خبرنگاران پاسخ گفت. او در این نشست  بر این موضوع هم تاکید کرد که  سیاست‌گذاری بیمه پایه باید با وزارت بهداشت باشد.حسن ‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز  ادامه داد: «باید یک بیمه به‌عنوان بیمه پایه وجود داشته باشد که اعتبارات در قالب آن بیمه تخصیص یابد و سیاست‌گذاری آن هم با وزارت بهداشت باشد، اما تصدی‌گری آن لازم نیست از طریق این وزارتخانه انجام شود.» ‌هاشمی همزمان با یک‌سالگی طرح تحول سلامت به نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی سلامت اشاره کرد.«  نقش رسانه‌ها در حوزه سلامت بسیار موثر است. امیدواریم که رسانه‌ها کمک کنند تا طرح تحول سلامت که دوران ابتدایی خود را می‌گذراند در سال‌های آینده بارور شود و مشکلات مردم در این حوزه به تدریج کاهش یابد.»
وزیر بهداشت افزود: «ما باید فاصله بین نقد و تخریب را بدانیم، بعضی‌ها تخریب می‌کنند، اما می‌گویند، نقد است، یک عده‌ای را بی‌دلیل بدنام می‌کنند و عده‌ای را خوشنام. ما در دو دهه گذشته به‌ویژه در 10‌سال گذشته، با مواردی از نقد مواجه شدیم، که بیشتر بی‌انصافی است تا نقد.»
هاشمی تأکید کرد که وزارت بهداشت هنوز کارهای به زمین مانده زیاد دارد.« من نگرانم که مسئولان فکر کنند، کار تمام شده، اما باید توجه داشته باشند عددی از اعتبارها که روی کاغذ می‌آید، با آنچه که در خزانه وزارتخانه قرار می‌گیرد، خیلی تفاوت دارد، امسال بودجه وزارت آموزش و پرورش از وزارت بهداشت بیشتر بود، اما بودجه نظام سلامت آن‌قدر بزرگ‌نمایی شد که توقع‌ها را بالا برد. این درحالی است که ما برای رسیدن به یک نظام سلامت مطلوب، 10 تا 15‌سال زمان لازم داریم، شاخص استاندارد تخت در کشور درحال حاضر 6/2 است که حداقل 40‌سال زمان می‌خواهد تا به استاندارد برسد. ما به  2‌هزار تخت بیمارستانی نیاز داریم.»
 او به موضوع دیگری هم اشاره کرد. گره کور استخدام نیروی انسانی در وزارت بهداشت. همان گره‌ای که باعث شده تا بیمارستان‌ها با کمبود پرستار مواجه شود. حالا 76 بیمارستانی که رئیس‌جمهوری دستور ساختش را داده و درحال ساخت است، هنوز مجوزی برای استخدام نیرو ندارد. ‌هاشمی اظهار کرد که «من نگرانم که طرح اهمیتش را از دست بدهد، یا بگویند هرچه در حوزه سلامت خرج می‌شود، بی‌فایده است، یا همه پول‌ها برای درمان هزینه شده. درحالی‌که در این دولت بیش از هر دولت دیگری برای بهداشت کار شده.»
وزیر بهداشت در ادامه سخنانش با تأکید بر این‌که دریافت‌های خارج از مصوبات قانونی باید برچیده می‌شد، گفت: این اتفاق نمی‌افتاد مگر با واقعی شدن تعرفه‌ها. دولت و مجلس هم با تصمیم‌هایشان نباید تعرفه‌ها را سرکوب کنند.
به گفته او، در این بخش از طرح، درآمد پزشکان عمومی در مناطق محروم از یک‌میلیون و 400‌هزار تومان، به 5‌میلیون تومان رسید، البته در برخی از مناطق مرزی، درآمد پزشکان 9 تا 12‌میلیون تومان هم افزایش پیدا کرد. اما با وجود کمبود 15‌هزار نفری پزشک، تنها وزارت بهداشت توانست 2‌هزار پزشک جذب کند.
او ادامه داد: «قبل از اجرای کتاب، جراحی لوزه، 18‌هزار و 600 تومان بود که بعد از اجرای کتاب، 3 برابر شد، یا زایمان طبیعی 29‌هزار تومان بود که به کمی بیش از صد‌هزار تومان افزایش یافت. ما‌ هزار ‌میلیارد تومان هزینه کردیم تا مردم 10‌هزار‌ میلیارد تومان پول ندهند، بنابراین افزایش غیرمنطقی نبوده.»
او با اشاره به دریافت‌های غیرمتعارف یا همان زیرمیزی  توضیح داد: «در شهرستان‌ها با این موضوع مشکل نداریم، در تهران هم هنوز به‌طور کامل برطرف نشده، بلکه تنها کنترل شده است.»
بخش بزرگی از منتقدان طرح تحول نظام سلامت، خودِ جامعه پزشکی هستند. این پرسشی بود که یکی از خبرنگاران از وزیر بهداشت پرسید. او هم با تأیید این موضوع گفت: «البته جامعه پزشکی چند نفر نیستند، آنهایی که در طرح تحول بیصدا کار می‌کنند، بی‌شمارند و نماینده‌ای ندارند. من هم اظهار تأسف می‌کنم که بیشترین مشکل از خودمان است.»
اورژانس‌ها بهسازی می‌شوند
وضعیت اورژانس‌ها، موضوع دیگری بود که این بار آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت به آن پاسخ داد.« امسال قرار است بخش‌هایی از اورژانس را بهسازی کنیم و فضا را توسعه دهیم.» مردم از وضع بیمارستان‌های دولتی گلایه دارند، بیشترین گلایه‌شان هم از وضع بهداشتی و ارایه خدمات درمانی از بیمارستان‌هاست. این را یکی از خبرنگاران خطاب به وزیر بهداشت مطرح کرد که پاسخ شنید: «ما کمبود زیادی در بخش نیرو داریم، دولت اجازه یک مورد استخدام را نمی‌دهد، در برخی از بیمارستان‌ها ضریب اشغال 45، 55‌درصد بود که بعد از اجرای طرح، به 95 و حتی 100‌درصد رسید، یکی از برنامه‌های امسال این است که از بودجه نظام سلامت، نیروهای شرکتی استخدام  و خرید خدمت کنیم.»
همین توضیحات وزیر باعث شد تا خبرنگار دیگری درباره مشکلات بی‌شمار پرستاران که ازجمله آن اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است، بپرسد. وزیر بهداشت اما توضیح داد: «ما تعرفه‌گذاری مراقبت‌های منزلی و مراقبت از بیماران در بخش خصوصی را به بیمه دادیم و منتظر تصویب آنها هستیم، اما در بخش دولتی، این اقدام 2‌هزار ‌میلیارد تومان پول می‌خواهد، ما می‌دانیم که دریافت پرستاران منصفانه نیست و از گذشته هم همین‌طور بوده، کاری که ما توانستیم انجام دهیم این بود که پرداخت معوقاتشان را از یک‌سال به روز برسانیم. از سوی دیگر، کارانه آنها را هم از اول مهرماه به 7/1 درصد افزایش دادیم.»
او ادامه داد: «در کنار این اقدام، از درآمد بخش پزشکی و کل بیمارستان هم 28‌درصد به‌عنوان کارانه بین پرستاران توزیع می‌شود. ما به دنبال این هستیم که فاصله درآمد میان پزشک و پرستار کم شود، حالا هم این فاصله حدود 5 تا 6 برابر است.»
از بخش خصوصی خرید خدمت می‌شود
بیمارستان‌های دولتی شلوغ شده‌اند، به گفته مسئولان وزارت بهداشت، میزان مراجعه بیشتر از 10‌درصد به این مراکز بالا رفته، همین هم شده تا بیماران در نوبت‌های طولانی بمانند و در آخر هم مجبور شوند برای رسیدگی زودتر، راه بیمارستان‌های خصوصی را در پیش بگیرند، آن‌جا اما توقفگاه‌شان است. هزینه‌ها آن‌قدر بالاست که زور جیب‌شان نمی‌رسد. وزارت بهداشت اما چه برنامه‌ای برای خدمات بخش خصوصی دارد، آیا طرح تحول به بیمارستان‌های خصوصی هم می‌رسد؟ وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش «شهروند» توضیح داد: «خرید خدمت از بخش خصوصی جزو برنامه‌های ماست، شرایط آن را هم اینگونه اعلام کردیم که اگر ضریب اشغال تخت‌ها، بیش از 85‌درصد بود، می‌تواند از بخش خصوصی خرید خدمت کند.» او ادامه داد: «به‌هرحال ما از نظر فضای بیمارستانی مشکل جدی داریم، برای این مشکل هم 5 برنامه داریم که اعلام می‌کنیم، ما بیشتر از 70‌هزار تخت کم داریم، حتما باید مجلس و دولت کمک کنند تا بخش خصوصی در این زمینه فعالیت کنند، این اقدام شدنی نیست مگر این‌که دولت اعتبارات آن را تأمین کند.»
30‌درصد صرفه‌جویی ارزی کردیم
رسول دیناروند، هم در این نشست حضور داشت، او درباره اقدامات انجام شده در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تأکید کرد که: «در ‌سال 93 صرفه‌جویی ارزی 30‌درصدی در حوزه دارو داشتیم و همین روند را در حوزه تجهیزات پزشکی نیز شاهد هستیم.» او به سختگیری‌هایی که در قیمت‌گذاری‌ها اعمال شده اشاره کرد. «در قیمت‌گذاری‌ها به شدت سختگیرانه عمل کردیم و کاهش قیمت‌های جدی را داشتیم، به‌طوری که‌ سال گذشته در برخی اقلام دارویی حتی تا 90‌درصد کاهش قیمت داشتیم.»

 


تعداد بازدید :  162