شماره ۵۵۷ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
شوراي شهر تهران تصويب كرد:
شهرداري افزايش جمعیت را تشويق كند

شهروند| با وجود این‌که شهرداری‌ها تاکنون در هیچ مقطع زمانی نقشی در سیاستگذاری‌های کاهش یا افزایش جمعیتی نداشتند، اعضای شورای شهر تهران دیروز کلیات طرح الزام شهرداری تهران به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت شهر تهران را تصویب کردند به این ترتیب از این پس شهرداری تهران و سازمان‌های زیرمجموعه آن هم موظفند در راستای تشویق خانواده‌ها به افزایش تولیدمثل و به دنیا آوردن فرزندان بیشتر برنامه‌هایی را پیش‌بینی و اجرا کنند.
شورای شهر تهران در جلسه علنی دیروز خود پیشنهادی که مبنی بر حمایت شهرداری تهران از طرح و برنامه‌های مرتبط با فرزندآوری ارایه شده بود را تصویب کردند هرچند که این طرح منتقدان زیادی داشت. آباد، در طرح مفصلش پیشنهاد کرده بود ستادی البته در سطح ملی با هدف پیش‌بینی سیاست‌های حمایتگرانه برای فرزندآوری تشکیل شود. این پیشنهاد از سوی احمد دنیا مالی، محسن سرخو و همچنین فاطمه دانشور مورد انتقاد قرار گرفت. دنیا مالی ورود به این حوزه‌ها را خارج از حوزه عملکردی شهرداری تحلیل کرد و دانشور هم گفت: «تجربه نشان داده پرداخت وام و تسهیلات به خانواده‌ها برای فرزندآوری موجب افزایش جمعیت کیفری می‌شود و در واقع جمعیت کیفی را افزایش نمی‌دهد و بیشتر خانواده‌هایی را تشویق به فرزندآوری می‌کند که از محل فرزندآوری کسب درآمد می‌کنند.» همین حرف‌ها را از زاویه دیگری محسن سرخو هم اعلام کرد اما در نهایت پیشنهاد آباد با تأکید موافقان مبنی بر این‌که این طرح طبق منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری است به اتفاق آرا به تصویب رسید.
بررسی دو فوریت ساماندهی ذیحساب‌های شورای شهر تهران در جلسه دیروز شورای شهر مطرح شد که سرانجام با اکثریت آراء نام آن به کمیته ساماندهی ذیحسابان و نظارت کمیسیون حسابرسی تغییر پیدا کرد و دو فوریت آن تبدیل به یک فوریت شد.
شهردار تهران هم دیروز از اعضای شورا به‌ویژه اعضای هیأت‌رئیسه و رئیس شورا به دلیل تأخیر در پاسخگویی به شورا تذکر گرفت.

حاشیه‌های شورا
عقل ما اندازه نوزاد 6 ماهه است؟
جلسه شورای شهر تهران دیروز جدا از بررسی دستور جلسه‌ها حاشیه هم کم نداشت. شاید مهم‌ترین موضوع اعتراض تعدادی از اعضای شورا به سخنان غلامرضا انصاری، یکی از اعضای شورا بود که چند روز پیش در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها عقل شورای شهر تهران را به اندازه عقل طفلی 6 ماهه تشبیه کرده بود. حرفی که بیشتر اعضای شورا را رنجانده بود و از بین همه رنجیدگان، مجتبی شاکری، تندترین انتقادات را حواله انصاری کرد و کار به حرف‌های سیاسی زدن هم کشید، شاکری گفت: «نزدیک زمان انتخابات ریاست شورا هستیم و عده‎‌ای می‌خواهند فضا را آلوده کنند. این‌که شورای شهر اندازه یک طفل 6 ماهه است بسیار زشت است.
انتقاد از رئیس صداوسیما به زبان لری!
 بعد از ماجرای طفل 6 ماهه و نقدهای شاکری، حرف‌های اسماعیل دوستی و انتقاداتش از صداوسیما از دیگر حاشیه‌های جذاب جلسه روز گذشته بود. او از این‌که گزارش تصویری مشاجره لفظی او و الهه راستگو در جلسه قبل در صداوسیما پخش شد انتقاد کرد و گفت که این گزارش جانبدارانه بوده است. دوستی به این قسمت از سخنانش که رسید گفت: «این چه وضعی است که عده‌ای از اعضای شورا مرتب به تلویزیون می‌روند و در برنامه‌های مختلف هستند ما 14 اصلاح‌طلب هستیم که حتی ما را در برنامه کودک هم دعوت نمی‌کنند و به برنامه خندوانه و هندوانه دعوت می‌کنند. اگر صدای ما را نمی‌شنوید حداقل تضعیف‌مان نکنید. از آقای سرافراز بخواهید به شورا بیاید تا من ماجرا را به زبان لری به ایشان بگویم!»
 انتقاد از تبلیغات ماشین لباسشویی!
 شاید برای شما که حاشیه‌های شورا را دنبال می‌کنید جالب باشد که در جلسه دیروز شورا همزمان پای تبلیغات ماشین لباسشویی هم به میان کشیده و البته از آن انتقاد شد. «عبدالمقیم ناصحی»، رئیس کمیسیون فرهنگی و تنها روحانی عضو شورا از تبلیغات لوازم خانگی شهری انتقاد کرد. انتقاد جالب او این بود که «چرا وقتی یک یخچال یا ماشین لباسشویی را در سطح شهر نصب می‌کنند کنار آن یک خانم خانه‌دار با یک بچه ایستاده است؟ چرا عکس یک مادر با چهار پنج بچه را نمی‌گذارند؟ ما درباره این موضوع به سازمان زیباسازی انتقاد داریم!»
 برج‌ها مال شما، خرپشته‌ها مال ما
طرح موضوع مربوط به ساخت‌وساز هتل اسپیناس هم دیروز واکنش‌های متفاوتی به دنبال داشت. ابوالفضل قناعتی، که از چند ماه پیش پیگیر این پرونده است و می‌گوید این هتل با طبقاتی بیشتر از پروانه مصوب ساخته شده، دیروز زمانی که از شهردار تهران به دلیل این‌که پاسخ نامه‌اش را نداده انتقاد می‌کرد، در بخشی از حرف‌هایش خطاب به دوستی گفت: «من هم نماینده کمیسیون ماده 100 هستم اما نمی‌دانم چه حکایتی است که هرچه پرونده زیرپله و خرپشته است را پیش من می‌آورند و هر چه پرونده آسمانخراش و هتل‌ و برج‌ هست را پیش شما .»
تیکه دنیامالی به دبیر
بررسی طرح پیشنهادی معصومه آباد برای حمایت از فرزندآوری، دیروز زمان زیادی از جلسه علنی را به خود اختصاص داد و در همین حین حرف و حاشیه‌های زیادی هم به راه افتاد وقتی علیرضا دبیر خواست به‌عنوان موافق این طرح صحبت کند، احمد دنیامالی که خودش از منتقدان این طرح بود و می‌گفت ورود به حوزه فرزند‌آوری خارج از حوزه وظایف و مسئولیت‌های شهرداری تهران است، پس از این‌که دبیر گفت «من با این طرح موافقم و از خانم آباد تشکر می‌کنم»، دنیامالی هم گفت: «آقای دبیر همین جا باید تعهد بدهد که سالی یک بچه به دنیا بیاورد!»

دیدگاه‌های دیگران

ن
ناشناس |
مخالف 0 - 0 موافق
بیخود تصویب کرد ! شهردار ی وظایف خودش را درست انجام بدهد ،دخالت در باقی کارها پیشکش !!
ن
ناشناس |
مخالف 0 - 0 موافق
بیخود تصویب کرد ! شهردار ی وظایف خودش را درست انجام بدهد ،دخالت در باقی کارها پیشکش !!

تعداد بازدید :  256