شماره ۳۵۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
ام. آر. ‌ای و درمان دیابت

محققان بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی دانشگاه‌ هاروارد در بوستون دریافتند: ام.‌آر.‌ای می‌تواند در تشخیص اولیه و درمان دیابت مفید واقع شود.  
به گفته دانشمندان به وسیله تصویربرداری با ام.آر.‌ای می‌توان توده سلول‌های بتا را ارزیابی کرد. این سلول‌ها که فاکتور اصلی ارزیابی میزان ترشح انسولین هستند، در دیابت نوع 2 به‌طور مشخصی کاهش می‌یابند و در دیابت نوع یک تقریبا از بین می‌روند. همچنین ارزیابی میزان التهاب پانکراس و تغییرات عروقی که همراه با دیابت رخ می‌دهند، با استفاده از این تکنیک امکان‌پذیر است. این یافته جدید دریچه تازه‌ای را به روی پزشکان می‌گشاید.  
به گفته دانشمندان آگاهی از تعداد سلول‌های بتای فعال باقیمانده، به پزشکان اجازه می‌دهد بهترین روش درمانی را اتخاذ کنند و می‌توانند هر زمان که لازم باشد تغییرات لازم را در استراتژی درمان، اعمال کنند. بدون تردید روش تشخیص غیرتهاجمی ام.آر.‌ای می‌تواند بیماران را به عدم وابستگی به انسولین برساند.  
این تحقیق اولین پژوهش در نوع خود بوده که در آن از روش تصویربرداری غیرتهاجمی برای پژوهش در زمینه دیابت استفاده شده است.   خلاصه نتایج این تحقیق در مجله رادیولوژی آمریکا به چاپ رسیده است.


تعداد بازدید :  95