شماره ۵۵۷ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
هزینه‌های زندگی در لوکزامبورگ

لوکزامبورگ بیشترین درآمد سالانه بین کشورهای اروپا را داراست. بخش صنعتی این کشور در حوزه‌هایی همچون فولاد، مواد شیمیایی و لاستیک فعال است. بخش زیادی از اقتصاد لوکزامبورگ به خدمات، به‌ویژه بانکداری و امور مالی متکی است. لوکزامبورگ مهم‌ترین مرکز بانکداری خصوصی در ناحیه یورو است. واحد پول لوکزامبورگ از‌ سال ۲۰۰۲ یورو است. پیش از‌ سال ۲۰۰۲ و در تمام طول قرن بیستم واحد پول این کشور، فرانک لوکزامبورگ بود. لوکزامبورگ کشوری در قاره اروپاست که به مرکزی برای موسسه‌های مالی و بانک تبدیل شده است. این کشور با بلژیک، فرانسه و آلمان همسایه است و تنها بازمانده نظام حکومتی دوک‌نشینی در جهان است. لوکزامبورگ یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و براساس آمارهای‌ سال 2007 سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر در جهان از آن این کشور است و یکی از کوچکترین کشورهای قاره اروپاست.
لوکزامبورگ از نظر وسعت در بین 194کشور جهان، رتبه 175 را دارد. این کشور یکی از پایه‌گذاران اتحادیه اروپا، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و سازمان ملل متحد بود. شهر لوکزامبورگ، پایتخت این کشور میزبان تعدادی از ساختمان‌های وابسته به اتحادیه اروپا است. تولید ناخالص داخلی در این کشور 79/38میلیارد دلار است. 205‌هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که بیش از 121‌هزار نفر از آنها از آن سوی مرزها از کشورهای آلمان، فرانسه و بلژیک می‌آیند. نرخ بیکاری در این کشور 4/4درصد است. آماری از افراد زیر خط فقر در دست نیست.
 در ‌سال 2007 میلادی نرخ تورم در لوکزامبورگ 1/2‌درصد بود. محصولات صادراتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، فولاد و فرآورده‌های آن،‌ مواد شیمیایی، الوار و شیشه است که به کشورهای آلمان (3/19درصد)، فرانسه (5/15درصد)، ایتالیا (5/9درصد)، انگلیس (5/9درصد)، بلژیک (8/8درصد)، اسپانیا (3/5درصد) و هلند (5/4درصد) صادر می‌شود. محصولات وارداتی این کشور شامل مواد معدنی، آهن، مواد غذایی و کالاهای لوکس است که از کشورهای بلژیک (3/26درصد)، آلمان (1/20درصد)، چین (7/16 درصد)، فرانسه(5/8درصد)، انگلیس (5/5درصد) و هلند (2/4درصد) وارد می‌شود.
شرایط کار، بیمه و قوانین مالیاتی در لوکزامبورگ به ‌صورتی است که افراد کشورهای همسایه کارکردن در این کشور را به کشور خودشان ترجیح می‌دهند. پنجمین کشور جهان از نظر کیفیت زندگی و دارای بالاترین درآمد سرانه در میان کشورهای جهان است. این کشور همچنین از نظر وضع بهداشتی و کیفیت زندگی نمرات بالایی کسب کرده است. نرخ سواد در این کشور 100درصد بوده و سرانه رشد بهره‌وری در لوکزامبورگ به بیش از 50‌هزار و 300 دلار می‌رسد. درحالی‌که سهم بخش خدمات از تولید ناخالص داخلی این کشور اروپایی حدود 84‌درصد است، سهم بخش صنایع تولیدی حدود 14‌درصد است. در این کشور 24 روز طول می‌کشد تا بتوانید یک شغل جدید را آغاز کنید و نرخ بیکاری در آن 8/6‌درصد است.
لوکزامبورگ کشوری در شمال فرانسه است که با آلمان، فرانسه و بلژیک همسایگی دارد. این کشور یکی از  سه کشوری هست  که بیشترین درآمد سرانه را  در دنیا دارد و اغلب به‌عنوان امن‌ترین کشور دنیا اسم برده می‌شود. این کشور جزو کشورهایی با چند فرهنگ است. اغلب مردم به چهار زبان فرانسوی، آلمانی، انگلیسی و لوکزامبورگی صحبت می‌کنند. درآمد اصلی این کشور از فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی و بانکداری است و یکی از بزرگترین مراکز بانکداری اروپاست. رفت‌وآمد از لوکزامبورگ به کشورهای همسایه به راحتی صورت می‌گیرد و با قطارهایی که چندین بار در روز حرکت دارند تا بروکسل 3 ساعت، تا پاریس 2.5 ساعت و تا تریه در آلمان 45 دقیقه فاصله است.
دانشگاه لوکزامبورگ در ‌سال 2003 تأسیس شده است و  تا قبل از آن  چندین موسسه آموزش عالی در لوکزامبورگ بود که هر کدام در زمینه‌های مختلف دانشجو جذب می‌کنند. هزینه تحصیل در این کشور بسیار کم است ولی در عوض لوکزامبورگ یکی از گران‌ترین شهرهای اروپا به شمار می‌آید و این هزینه به علت سطح بالای زندگی است.
اگر بخواهیم هزینه‌های زندگی در این کشور را بگوییم معمولا هزینه‌ای بین 1400 تا 1500 یورو است که البته این هزینه شامل یک زندگی کاملا معمولی و در حد دانشجویی است.
بیشترین مقدار این هزینه مربوط به هزینه‌های مکان زندگی است که هزینه‌ای بین 900 تا 1000 یورو را شامل می‌شود؛ هزینه‌هایی مثل هزینه خوراک، رفت‌و‌آمد و سایر هزینه‌ها نیز نسبت به سایر کشورهای اروپایی بالاتر است. به‌عنوان مثال هزینه خوراک در این کشور حدود 400 یورو است.
اگر شخصی در این کشور شاغل باشد، هزینه بیمه و مالیات نیز معمولا بالاتر از سایر کشورهاست ولی با توجه به این موضوع که معمولا درآمد در این کشور با نسبت هزینه‌ها تناسب دارد، شخص شاغل، نگرانی از این جهت ندارد.


تعداد بازدید :  284