شماره ۵۵۶ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری:
قوه قهریه‌ای که دستبند و کلت دارد نباید اجتهاد کند

شهروند| روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری، درباره سخنانی که اخیرا در جمع فرماندهان نیروی انتظامی بیان کرده بود، توضیحاتی ارایه کرد. سخنان رئیس‌جمهوری در آن مراسم با انتقاد مراجع تقلید مواجه شده بود. در آن مراسم، رئیس‌جمهوری در قسمتی از سخنانش گفته بود: «در جمهوری اسلامی که شرع و قانون بر هم منطبق هستند پلیس موظف به اجرای اسلام نیست. هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید من این کار را کردم چون خدا گفته است، پلیس یک وظیفه بیشتر ندارد و آن هم اجرای قانون است». مراجع تقلید قم اما این سخنان را مورد انتقاد قرار دادند. آیت‌الله مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود با اشاره به این اظهارات گفته بود: «با بیان این سخنان چراغ سبزی برای افراد آلوده به انواع مفاسد اخلاقی و مجالس کثیف نشان داده می‌شود که گویا از این به بعد آزاد هستند و پلیس هم کاری به ایشان ندارد.» آیت‌الله نوری‌همدانی هم در واکنش به این اظهارات گفته بود: «این‌که گفته می‌شود وظیفه نیروی انتظامی اجرای احکام اسلامی نیست، یعنی در جامعه امر به معروف و نهی از منکر نشود، درحالی‌که امر به معروف وظیفه‌ای همگانی است و همه باید ملزم به اجرای آن باشند.» به گفته این مرجع تقلید، این سخن که گفته شود نیروی انتظامی مسئول اجرای احکام اسلامی نیست، سخنی نادرست است و مسئولان با اظهارات خود نباید به گونه‌ای در جامعه القا کنند که اسلام و قانون دو مقوله متفاوت است.
اعتراض‌ها البته به مراجع تقلید محدود نماند و چندتن از نمایندگان مجلس نیز در واکنش به سخنان حسن روحانی به این قسمت از سخنان رئیس‌جمهوری اعتراض کردند. ورود نمایندگان به موضع، واکنش حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری را به دنبال داشت که دراین‌باره گفت: «از این صحبت سوءتعبیر شد و عده‎ای آن را به نحوه‎ای دیگر پوشش دادند یا برداشت نادرستی از آن شد». حالا حسن روحانی شخصاً تصمیم گرفته است تا پاسخ شبهاتی را که اظهاراتش درباره وظیفه پليس ایجاد کرده بود بدهد. او روز گذشته در سی‌ویکمین آیین بزرگداشت مقام معلم گفت: ما باید هر چیز را در سر جای خود ببینیم، تعلیم و ترویج دین، بیان دین و ترویج اسلام بعهده همه معلمان در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها است، حوزه‌ها هم که جای خود دارد، رسالتشان فهم و تبیین بهتر دین است اما نمی‌شود به هر کسی گفت تو مجتهدی و اجتهاد کن، در آن صورت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. رئیس‌جمهوری همچنین گفته است: نمی‌توان به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت دارد گفت تو هم اجتهاد کن، هرکس وظیفه خود را باید انجام دهد، تقویت نظام و اسلام به این است که هر کسی کار خود را انجام دهد.
اولین درس شهید مطهری گذشت بود
روحانی ادامه سخنانش را به معلمان و روز معلم اختصاص داد و گفت: یکی از جاهایی که توقع داریم و باید درخواست کنیم و وظیفه معلمان بدانیم موضوع پرورش اخلاق و تعلیم مسائل دینی است، لازم نیست در یک کلاس درس درباره خداشناسی وقت بگذاریم، همان معلم فیزیک، ریاضی، شیمی و سایر دروس با یک کلمه بجا می‌تواند اثر بیش از یک ساعت حرف زدن بگذارد.
رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری گفت: اولین درس شهید مطهری گذشت بود، این را طلبه‌های حوزه بهتر درک می‌کنند، اگر در قم می‌ماند یک مرجع عالیقدر تقلید می‌شد اما شهید مطهری قم را رها کرد و به تهران آمد که این هجرت خود گذشت بود برای این‌که بسیاری از مقامات و جایگاه ظاهری را رها کرد، چون احساس می‌کرد حضورش در دانشگاه تهران و در میان دانشجویان ضرورت دارد و لازم است دین را آموزش دهد. روحانی با بیان این‌که سخنرانی‌ها و حضور در کلاس‌های درسی شهید مطهری بسیار موثر بود، گفت: شهید مطهری هیچ‌گاه جلوی سوال پرسیدن کسی را حتی اگر به تندی بود، نمی‌گرفت و با استدلال به آن سوال پاسخ می‌داد.
فضای مجازی شمشیری دو لبه
روحانی افزود: فضای مجازی شمشیر دو لبه است هم می‌تواند سود داشته باشد و هم می‌تواند خطرناک شود، وظیفه مهم آموزش و پرورش این است که آموزش دهد جوانان چگونه از این فضا به درستی استفاده کنند. او گفت: جامعه هم خود یک کلاس عملی است، این‌که چگونه ارتباط برقرار کنیم، نقش راهبری را بازی می‌کند، همیشه به دنبال محدود کردن جوانان هستیم، البته محدودیت لازم است اما بالاتر از آن مصون کردن است و این هنر است. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی معلمان با تأکید بر این‌که دولت حق اعتراض را برای تمام اقشار و اصناف محفوظ می‌داند و به رسمیت می‌شناسد، تصریح کرد: برای اولین‌بار امسال کارگران در خیابان‌ها راهپیمایی کردند. با من مشورت کردند که گفتم بگذارید بیایند، ما باید تحمل کنیم.


تعداد بازدید :  149