شماره ۵۵۶ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
گودبرداری در فاصله 3متری اثر تاریخی هزارساله گلپایگان
مناره آجری سلجوقی زیر سایه مجتمع تجاری می‌رود

شهروند| گودبرداری به چند قدمی مناره آجری دوره سلجوقی در گلپایگان رسید. قرار است در فاصله 3متری این مناره ‌هزارساله، مجموعه‌ای تجاری ساخته شود. مجموعه‌ای که حمایت و رضایت میراث فرهنگی را هم در پشت خود حس می‌کند و نگرانی از مخالفت با اجرایی کردن آن ندارد.
بنای مناره آجری سلجوقی در زمره بلندترین مناره‌های قرن پنجم هجری قمری و از بلندترین مناره‌های ایران است. در قسمت‌های پایین و بالای مناره كتیبه‌های آجری دیده می‌شود که به خط كوفی نوشته شده‌اند و متن آنها از آیات كلام‌الله مجید است که با صدور مجوز ساخت مجموعه تجاری، بدون مخالفت نمایندگی سازمان میراث فرهنگی در گلپایگان، به نظر می‌رسد روزهای پایانی عمر خود را سپری می‌کند.
رضا بیات، یکی از دوستداران میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان، مناره گلپایگان را متعلق به دوره سلجوقیان می‌داند و به «مهر» می‌گوید: «برخی ساختمان آن را با ساختمان مسجدجامع و بازار چهارسوق گلپایگان همزمان می‌دانند. این مناره به‌عنوان راهنمایی برای كاروانیان بوده است. در گذشته بالای این مناره چراغ‌هایی روشن می‌شده و از این طریق کاروانیان راه خود را پیدا می‌کردند.»
او با اشاره به قرار گرفتن ساختمان نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان و واحد حفاظت سازمان، در مجاورت مناره سلجوقی یادآوری می‌کند که «نزدیکی نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در کنار این مناره نور امیدی بود برای حفظ این اثر تاریخی ارزشمند. این درحالی است که این روزها خبرهایی ناشی از بی‌کفایتی در نگهداری از این اثر تاریخی به گوش می‌رسد.»
او با اشاره به گودبرداری ۷متری در چند قدمی مناره ‌هزارساله سلجوقیان در گلپایگان ادامه می‌دهد: «این اقدام در ادامه تخریب و نابودی آثار فاخر فرهنگی و تاریخی شهرستان گلپایگان، پس از گودبرداری در پایه‌های شرقی مسجدجامع در فروردین ماه ‌سال جاری و کوتاه آمدن دستگاه‌های مسئول و مصلحت اندیشی مدعیان دفاع از حقوق مردم و تاریخ و فرهنگ شهرستان اتفاق افتاده است.» بیات تاکید می‌کند که «باید توجه داشته باشیم که در آینده‌ای نزدیک فاضلاب مجموعه تجاری درحال ساخت پی این بنای تاریخی را نابود خواهد کرد.»
در کنار نگرانی دوستداران میراث‌فرهنگی از آینده میراثی‌ هزارساله، مسئولان میراث‌فرهنگی این شهرستان نگرانی دراین‌باره ندارند و در این خصوص مهدی نوبخت، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلپایگان که معتقد است گودبرداری صورت گرفته در کنار مناره سلجوقی گلپایگان قبلا هم بوده است و به چشم شهروندان دیده نمی‌شده است به «مهر» می‌گوید: «تنها 3متر از گودبرداری انجام شده مربوط به ساخت‌وساز جدید است.»
او با تاکید بر این‌که ساخت مجتمع تجاری در فاصله 3متری اثر تاریخی‌ هزارساله امری ضروری است، ادامه می‌دهد: «این محل خرابه باشد بهتر است یا در آن اقدامی نو صورت گیرد؟ در این راستا باید یادآور شوم که هر گونه ریزشی بر اثر گودبرداری در اطراف مناره سلجوقی را پاسخگو خواهیم بود.»


تعداد بازدید :  201