شماره ۵۵۶ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
سرکوب تظاهرات یهودیان سیاه پوست در اسراییل
خیابان‌های تل‌آویو در روزهای گذشته شاهد برگزاری تظاهرات ضد نژادپرستی اتباع اتیوپی بود

هزاران نفر از یهودیان اتیوپی‌تبار(فلاشا) ساکن سرزمین‌های اشغالی روز یکشنبه علیه تبعیض نژادی و همچنین خشونت نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی علیه مهاجران آفریقایی تظاهرات کردند. در این تظاهرات، معترضان به سیاست‌های پلیس و نحوه برخورد آنها با سیاه‌پوستان فریاد می‌زدند: «نه سفید و نه سیاه، ما همگی انسان هستیم.» تظاهرات‌کنندگان معتقدند که پلیس نباید به خشونت علیه یهودیان سیاه‌پوست متوسل شود. تظاهرات‌کنندگان اعلام کردند درصدد آن هستند که روزهای آینده با هماهنگی بیشتر، به تظاهرات خود علیه نژادپرستی پلیس تل‌آویو ادامه دهند. همچنین تظاهرات‌کنندگان برخی مسیر‌ها و تقاطع‌ها در مرکز تل‌آویو را مسدود کردند. این تظاهرات با حضور چشمگیر نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی همراه بود. خیابان‌های تل‌آویو روزهای گذشته نیز شاهد برگزاری تظاهرات ضد نژادپرستی اتباع اتیوپی بود. پیش از این رسانه‌های تل‌آویو نواری ویدیویی را منتشر کردند که در آن نیروهای پلیس درحال ضرب‌وجرح یک اتیوپیایی تبار هستند.
85‌درصد از کودکان اتیوپی‌تبار زیر خط فقر هستند، 13‌درصد از جوانان‌شان بیکار هستند و در مجموع تبعیض زیادی برضد آنها وجود دارد ازجمله این‌که آنها حق اهدای خون ندارند و ازدواج با آنها نیز صورت نمی‌گیرد. بیش از 135‌هزار یهودی اتیوپیایی در فلسطین اشغالی زندگی می‌کنند. به علت این‌که این افراد آفریقایی‌تبار هستند، مقامات رژیم اشغالگر قدس آنها را شهروند درجه سه محسوب می‌کنند. تظاهرات‌کنندگان شعار «پلیس نباید به خشونت علیه یهودیان سیاه‌پوست متوسل شود» را سرمی‌دادند. یکی از تظاهرات‌کنندگان درحالی‌که پلاکاردی در دست داشت، گفت:  «در اروپا یهودیان به علت یهودی بودن، اما در اسراییل به علت سیاه‌پوست بودن کشته می‌شوند».
در این تظاهرات که از آن به‌عنوان «انقلاب برده‌ها» نام برده شده، تظاهرات‌کنندگان با سنگ و بطری به پلیس حمله کردند که در نتیجه دستکم 50 پلیس و 7معترض زخمی شدند و 26 نفر از معترضان هم دستگیر شدند. معترضان همچنین برخی مسیرها و تقاطع‌ها در مرکز تل‌آویو را مسدود کردند. این تظاهرات با حضور چشمگیر نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی همراه بود. وزیر امنیت داخلی اسراییل در پیامی، تظاهرکنندگان را «شورشی» خواند و گفت متفرق کردن آنها دشوار است. از سوی دیگر، نتانیاهو با بیان این‌که خواسته معترضان باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: آنها حق خشونت و نقض قانون را ندارند.
البته این نخستین‌بار نیست که یهودیان اتیوپی‌تبار در اعتراض به تبعیض‌نژادی علیه خود،‌ در اراضی اشغالی دست به تظاهرات می‌زنند. در‌سال 2012 نیز بسیاری از مهاجران با اعتراض به این‌که مالکان اسراییلی، خانه‌شان را به آنها اجاره نمی‌دهند، تظاهرات کردند. یهودیان اتیوپیایی‌تبار اسراییل که حدود 135‌هزار نفر هستند، پایین‌ترین درآمد و سطح زندگی را در این رژیم دارند. بسیاری از آنها به دلایل مالی از ادامه تحصیل محروم ‌می‌شوند و تعدادی از زندانیان اسراییل را آنها تشکیل می‌دهند.
مهاجرت یهودیان اتیوپی به سرزمین‌های اشغالی فلسطین با هدف دستیابی به رفاه اجتماعی و اقتصادی و زندگی در سایه امنیت از دهه 70 میلادی شروع شد. آنها بعد از مراکشی‌ها، پرشمارترین جامعه مهاجران آفریقایی اسراییل هستند. هزاران یهودی از اتیوپی طی سال‌های 1984 تا 1990 به سرزمین‌های اشغالی فلسطین رفتند اما در روند جذب در جامعه صهیونیستی با سختی روبه‌رو شدند. در آن زمان موسسه‌ای تحت نام «آژانس یهود» با وعده زندگی بهتر در سرزمین موعود یعنی فلسطین تبلیغات درخصوص مهاجرت یهودیان به این سرزمین را آغاز کرد. ایجاد رفاه و داشتن زندگی آرام و امن ازجمله وعده‌هایی بود که آژانس یهود به یهودیان سراسر جهان ارایه می‌کرد اما رفته‌رفته با وقوع انتفاضه فلسطینی‌ها و سلب امنیت صهیونیست‌ها فرار سرمایه‌ها آغاز شد و یهودیانی که با وعده رفاه کامل وارد سرزمین فلسطین شده بودند در پی فرار سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها جایی بهتر از کنار خیابان نیافتند.  جامعه صهیونیستی متشکل از دو قطبی یهودیان شرقی و غربی است که به‌رغم اکثریت یهودیان شرقی اما آنها از نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی رنج می‌برند. البته رسانه‌های صهیونیستی تلاش می‌کنند اعتراضات این قشر پرجمعیت جامعه اسراییلی را تا حد اعتراضات اجتماعی و اقتصادی تقلیل  دهند.

 


تعداد بازدید :  328