شماره ۵۵۶ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار جهان

مخالفت نتانیاهو با درخواست کری برای سفر به اسرائیل
تنش‌ها میان مقامات واشنگتن و تل‌آویو همچنان ادامه دارد و پس از اظهارات اخیر «جان کری»، نتانیاهو با سفر وی به سرزمین‌های اشغالی مخالفت کرد. به گزارش مهر، «بنیامين نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، با بیان این‌که اکنون زمان مناسبی برای سفر «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا به تل‌آویو نیست، با سفر وی به اسرائیل مخالفت کرد. جان کری روز گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که واکنش تل‌آویو به توافق هسته‌ای ایران هیستریک است. وی همچنین از تمایل خود برای سفر به سرزمین‌های اشغالی سخن گفته بود. مخالفت نتانیاهو برای دیدار با کری درحالی است که در جریان سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن و سخنرانی وی در کنگره که در‌ سال جاری انجام شد، هیچ یک از مقامات کاخ‌سفید حاضر به ملاقات با وی نشدند. باراک اوباما نیز در اظهارات اخیر خود عنوان کرد‌ه‌ است كه تا پیش از توافق نهایی هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی و ایران با نتانیاهو دیدار نخواهد کرد.

در واکنش به گزارش دیده بان حقوق بشر
پنتاگون فروش بمب‌های خوشه‌ای به عربستان را تایید کرد
وزارت دفاع آمریکا در واکنش به گزارش استفاده عربستان از بمب خوشه‌ای در حمله به یمن، از اقدام خود در صادرات تسلیحات ممنوعه به ریاض دفاع کرد. وزارت دفاع آمریکا  روز گذشته اعلام کرد « ما با دقت آمار تمامی کشته‌های بحران یمن را داریم و گزارش دیده‌بان حقوق بشر در مورد استفاده عربستان از بمب‌های خوشه‌ای در حمله به یمن را بررسی می‌کنیم». دیده‌بان حقوق بشر روز یکشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد «با آن‌که استفاده از بمب‌های خوشه‌ای براساس پیمانی که در‌ سال ۲۰۰۸ میلادی به امضای ۱۱۶ کشور رسید ممنوع است، شواهد محکمی در دست است که نشان می‌دهد عربستان در حملات اخیر خود به یمن از این بمب‌ها استفاده کرده است».  این سلاح‌ها که از نوع CBU-105 هستند توسط کنوانسیون مهمات خوشه‌ای ممنوع اعلام شده اما واشنگتن اجازه استفاده و صادرات آن را دارد چون میزان مهمات عمل نشده را به یک‌درصد کاهش می‌دهد. مقام مسئول وزارت دفاع آمریکا با اشاره به سیاست اعمال محدودیت در نقل و انتقال این نوع از تسلیحات گفت «ارسال این نوع تسلیحات تنها در صورتی انجام می‌شود که علیه هدف مشخص نظامی باشد و علیه غیرنظامیان و مناطق مسکونی نباید استفاده شود».

در دیدار با هیأتی از کنگره آمریکا
مخالفت مجدد العبادی با طرح تسلیح عشایر عراقی و پیشمرگ‌های کرد
نخست‌وزیر عراق ضمن اعلام مخالفت مجدد خود با طرح کنگره آمریکا درباره مسلح کردن عشایر و پیشمرگ‌ها تاکید کرد که هرگونه حمایت خارجی از عراق باید از طریق دولت فدرال صورت بگیرد. به گزارش ایسنا، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در دیدار با هیاتی از کنگره آمریکا درخصوص روابط 2 کشور و اوضاع سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق گفت‌وگو کرد. وی بار دیگر بر موضع عراق در مخالفت با طرح کنگره آمریکا مبنی بر مسلح کردن عشایر و پیشمرگ‌ها بدون تایید دولت مرکزی تاکید کرد و گفت «هرگونه حمایت خارجی از عراق در جنگ علیه تروریسم باید از طریق دولت صورت گرفته و باید براساس حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی عراق باشد». العبادی در ادامه هشدار داد که تصویب چنین طرح‌هایی «موجب تضعیف تلاش‌ها برای مقابله با داعش می‌شود». هیأت کنگره آمریکا نیز اعلام کرد که واشنگتن داعش را مهم‌ترین تهدید برای امنیت خود می‌داند و جهان خواهان این است که امنیت در عراق برقرار شود. اعضای این هیأت از العبادی و همچنین نیروهای عراقی به دلیل پیروزی‌هایشان علیه داعش قدردانی و آمادگی خود را برای کمک به عراق اعلام کردند.

آغاز مذاکرات جداگانه سازمان ملل با طرفین سوری
سازمان ملل امروز مذاکرات جداگانه‌ای با طرف‌های درگیر در سوریه و نقش‌آفرینان اصلی در ارتباط با مسائل این کشور را در تلاش برای هموار کردن راه برگزاری مذاکرات متوقف شده به منظور پایان دادن به جنگ داخلی سوریه در ژنو آغاز می‌کند. به گزارش ایرنا، احمد فوزی، سخنگوی سازمان ملل دراین‌باره گفت « استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل برای حل بحران سوریه امروز رایزنی‌های جداگانه‌ای را با طرف‌های درگیر سوریه آغاز و در یک کنفرانس خبری شرکت می‌کند». براساس این گزارش، از ایران نیز برای شرکت در این مذاکرات دعوت به عمل آمده است. نماینده سازمان ملل در سوریه در تلاش است تا مفاد کامل طرح تصویب شده در جریان اولین نشست بین‌المللی بحران سوری را اجرایی کند. طرح پیشنهادی سازمان ملل شامل شکل‌گیری دولت انتقالی متشکل از اعضای دولت فعلی و مخالفان دولت و دیگر احزاب با قدرت اجرایی کامل در سوریه است.


تعداد بازدید :  236