شماره ۵۵۶ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
سخنگوی شورای نگهبان:
حضور اعضای دولت خارج از وقت اداری در احزاب منعی ندارد

تصویب سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام احتمالاً به این انتخابات نمی‌رسد
نخستین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در‌سال جدید روز گذشته برگزار شد، به گزارش ایسنا، نجات‌الله ابراهیمیان درباره این‌که آیا شورای نگهبان طرح استانی شدن انتخابات را تأیید می‌کند یا نه گفت: طرح استانی شدن انتخابات هنوز به شورای نگهبان نرسیده تا مورد بررسی قرار گیرد؛ لذا شورای نگهبان هنوز مجال تصمیم‌گیری درباره آن را پیدا نکرده است.  او با بیان این‌که در برخی رسانه‌ها مطرح شده که برخی از دست‌اندرکاران این طرح گفته‌اند نظر موافق شورای نگهبان دراین‌باره اخذ شده است، گفت: شاید آن عزیزان، استمزاجی از برخی اعضای شورای نگهبان کرده‌اند که این استمزاج نظر رسمی شورای نگهبان محسوب نمی‌شود. به گفته سخنگوی شورای نگهبان سابقه‌ای در این زمینه وجود دارد به طوریکه در‌سال 86 طرحی که 4‌سال در دست بررسی بود به شورا واصل شد و شورای نگهبان مخالفت کرد و عمده دلیل مخالفت شورای نگهبان با آن طرح (استانی شدن انتخابات)، مخالفت با قانون اساسی از حیث ضرورت مشارکت و اتکا به آرای مردم بود، اما با توجه به این‌که طرح فعلی هنوز به شورای نگهبان نرسیده اظهارنظر درباره این‌که این طرح چه میزان ایرادات قبلی را برطرف کرده زود است.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درباره بررسی صلاحیت اعضای احزاب منحله که به عضویت احزاب جدید در آمدند، گفت: صرف تشکیل یک حزب جدید و عضویت در حزب سابق برای بررسی صلاحیت کافی نیست و آنچه مورد بررسی قرار می‌گیرد پرونده یک فرد است. این امکان وجود دارد که فردی در یک حزب اقدامات غیرقانونی داشته باشد و بعدا وارد حزب دیگری شود که قانونی است و این باعث نمی‌شود که از اقدامات آن فرد چشم‌پوشی کنیم.
ابراهیمیان در پاسخ به سوالی درباره سازوکارهای شورای نگهبان برای رصد هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها پرسید که ابراهیمیان گفت: درباره این‌که آیا قانون انتخابات ما در این زمینه جامع و ایده‌آل است قبلا گفته‌ام که قانون ما در این رابطه ایده‌آل نیست، منتهی ابتکار قانون‌گذاری با شورای نگهبان نیست.
ابراهیمیان همچنین در پاسخ به سوالی درباره سیاست‌های کلی انتخابات که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست بررسی است، گفت: من یک برداشت تقریبی دارم و آن این است که احتمال رسیدن سیاست‌های کلی به این انتخابات کم است. او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا استعلام‌هایی که شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها انجام می‌دهد جنبه تعیین‌کننده دارند یا مشورتی هستند؟ گفت: ما از استعلامات چهارگانه و سایر منابعی که ناشی از تفسیر شورای نگهبان است برای بررسی صلاحیت افراد استفاده می‌کنیم. ممکن است تمام این اطلاعات همسو باشد یا این‌که مغایرتی در آنها وجود داشته باشد. اگر مغایرتی وجود داشته باشد، عضو شورای نگهبان مانند یک قاضی باید وزن هر کدام از دلایل و مستندات را بسنجد و ملاک عمل قرار دهد.  سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا به ادعای محمدرضا رحیمی مبنی بر پرداخت پول به برخی از نمایندگان رسیدگی شده است، یا خیر؟ گفت: شورای نگهبان ابزار تحقیق قضایی، استنطاق و امثال آن را ندارد، ما در حد وظیفه نظارتی خودمان نه فقط در این مورد بلکه در هر مورد که اطلاعی به دست ما برسد عکس‌العمل نشان خواهیم داد.  ابراهیمیان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا حضور فرماندار به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی انتخابات در نشست‌های سیاسی تخلف نیست؟ گفت: ما باید مرزهای مربوط به انجام وظایف و پیگیری انتخاب‌های سیاسی خود را رعایت کنیم. هرکسی انتخاب سیاسی دارد و بدون دست‌اندازی به بودجه‌های عمومی و بدون این‌که از وقت یا امکانات بیت‌المال استفاده کنیم هرکسی می‌تواند دنبال انتخاب‌های سیاسی برود. او همچنین درباره عضویت اعضای دولت در احزاب سیاسی نیز تأکید کرد: آنچه ما انتظار داریم این است که همه ما از بیت‌المال برای پیش انداختن انتخاب سیاسی شخصی یا گروهی خود استفاده نکنیم. حالا اگر کسی خارج از وقت اداری و بدون استفاده از بودجه‌ عمومی می‌خواهد دنبال انتخاب سیاسی برود، دراین‌باره فعلا منع قانونی نداریم.


تعداد بازدید :  232