شماره ۵۵۶ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
پس از آتش‌سوزي بزرگ در مجتمع مسكوني كلاچاي رشت رخ داد
مرگ تلخ خانواده رئيس شوراي شهر كلاچاي
در این حادثه مادر و 2 کودک در اثر سوختگی 90 درصدی جان باختند و پدر خانواده در بیمارستان بستری است

شهروند| همسر و دو فرزند خردسال رئيس شوراي شهر كلاچاي قرباني آتش‌سوزي بزرگ در خانه شان شدند و در ميان شعله‌هاي آتش سوختند. در اين حادثه كه علت آن هنوز مشخص نيست، مرتضي علي عسگري رئيس شوراي شهر كلاچاي نيز دچار 25‌درصد سوختگي شد. مرتضي علي عسگري از روز 12 شهريور‌سال ۹۲ به سمت رئيس شوراي شهر كلاچاي منصوب شد.
يكشنبه شب 13 ارديبهشت ماه بود. عقربه‌ها ساعت 11 شب را نشان مي داد كه ناگهان صداي انفجار از يكي از مجتمع‌هاي مسكوني خيابان امام خميني كلاچاي رشت شنيده شد. مردم سراسيمه به كوچه آمدند و با ديدن شعله‌هاي آتش كه از خانه زبانه مي كشيد، وحشت‌زده با آتش‌نشاني تماس گرفتند. شاهدان صحنه‌های آتش‌سوزی می‌دانستند كه اين خانه متعلق به رئيس شوراي شهر كلاچاي است. ماموران آتش‌نشاني خيلي زود با 6 خودروی اطفای حریق از مناطق رحیم آباد، رودسر و کلاچای راهی محل حادثه در خیابان امام خمینی غربی
 بن بست صابر شدند و عملیات مهار آتش‌سوزي را آغاز کردند. وقتي آتش‌نشانان شعله‌هاي آتش را خاموش كردند و وارد خانه شدند، با اجساد خانواده رئيس شوراي شهر كلاچاي روبه‌رو شدند. این آتش‌سوزی گسترده منجر شده بود تا مادر 35 ساله خانواده به همراه 2 فرزند 5 و 8 ساله خود در میان شعله‌ها جان خود را از دست دهند. علي عسگري پدر خانواده هنوز زنده بود ولي به شدت دچار سوختگي شده بود، او به بیمارستان شهید انصاری رودسر منتقل شد. پس از انتقال علی عسکری به بيمارستان مشخص شد كه وي دچار 25‌درصد سوختگی درجه 3 شده و همچنان تحت درمان است. همچنین پزشکان اعلام كردند كه جان‌باختگان حادثه بالای 90‌درصد سوختگی داشتند. محسن رنجکش رئیس اداره آتش‌نشانی کلاچای درباره این خبر، گفت: «هنوز علت این آتش‌سوزی مشخص نشده و معلوم نيست كه اين خانه به چه دليل شعله‌ور شده است اما کارشناسان درحال بررسي اين موضوع هستند و به زودي علت اصلي اين حادثه مشخص خواهد شد.»
بافت روستايي خانه‌ها
و افزايش آتش‌سوزي‌ها
اين اولين آتش‌سوزي مجتمع مسكوني در شهرستان نيست كه قرباني مي‌گيرد. طي دو هفته اخير، انفجار و آتش‌سوزي‌هاي زيادي در مجتمع‌هاي مختلف مسكوني رخ داده كه چند نفر را به كام مرگ برد. جلال ملكي سخنگوي آتش‌نشاني در مورد اين آتش‌سوزي‌ها به «شهروند» مي‌گويد:  «در كل در شهرستان‌ها به دليل بافت روستايي كه در آن‌جا وجود دارد، معمولا از وسايل اشتعال‌زا مثل چوب استفاده مي‌كنند. در همه جاي خانه‌ها چوب و وسايل اشتعال‌زا به چشم مي خورد. همين وسايل معمولا باعث مي‌شود كه انفجار و آتش‌سوزي در اين خانه‌ها بيشتر از جاهاي ديگر باشد. از طرفي چون فصل سرما به پايان رسيده، معمولا خانواده‌ها وسايل گرمايشي را از خانه‌هاي خود جمع مي‌كنند ولي احتياط را رعايت نمي‌كنند. آنها لوله‌هاي بخاري را بدون اينكه محافظي براي آن تعبيه كنند به حال خود رها مي‌كنند و همين موضوع آتش‌سوزي‌هاي بزرگي را در پي دارد. يك تلنگر باعث بروز حادثه‌اي جبران‌ناپذير مي‌شود. از طرفي بیشتر آتش‌سوزی‌های اتفاق افتاده در مجتمع‌هاي مسکونی ویلایی به دلیل قدمت بیش از ۱۵‌سال این خانه‌ها و اتصال در سیستم سیم‌کشی برق بوده است. بنابراين با توجه به افزایش استفاده از تجهیزات سرمایشی در فصل گرم، افزایش مصرف جریان برق و افزوده شدن روز افزون تجهیزات برقی در خانه‌ها، شهروندان بايد نکات ایمنی را بیش از پیش مدنظر قرار دهند. ولي در كل نشتي گاز به دليل جمع‌آوري وسايل گرمايشي گازسوز از مهمترين دليل اين آتش‌سوزي و انفجارها است. البته بي‌احتياطي ساكنان خانه‌ها نيز معمولا بي‌تاثير نبوده و مردم در حالي‌كه تصور مي‌كنند براي آنها اتفاق يا حادثه‌اي رخ نمي دهد، بدون رعايت نكات ايمني و بدون توجه به هشدارها در يك لحظه با بي‌احتياطي حادثه‌اي بزرگ و تلخي را براي خود و اعضاي خانواده‌شان رقم مي‌زنند. براي همين تا مردم اين نكات را رعايت نكنند آتش‌سوزي و انفجارها نيز كاهش نمي‌يابد.


تعداد بازدید :  251