شماره ۳۵۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ مرداد
صفحه را ببند
وزیر ارتباطات: تشعشعات تهران را 8 بار بررسی کردیم
گزارش پارازیت‌ها روی میز روحانی

گروه اجتماعی| گزارش پارازیت‌ها بالاخره به رئیس جمهوری رسید. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دیروز از تقدیم گزارشی با محوریت کار تشعشعات به حسن روحانی خبر داد و از پایان یافتن بررسی پارازیت‌ها در دولت حکایت کرد. پرونده‌ای که دو ماه است روی میز دولتی‌ها باز شده و چند وزارتخانه و سازمان دولتی را بر سر یک میز نشانده تا بررسی و تحقیقات خود درخصوص پارازیت‌ها و تشعشعات را گرد هم آورند.
محمود واعظی با اشاره به این‌که گزارش با محوریت کار تشعشعات پس از طی جلساتی با مسئولان ذی‌ربط تهیه و به رئیس‌جمهوری تقدیم شده است، درباره نارضایتی سازمان محیط‌زیست نسبت به وضع تشعشعات، گفت: «از یک‌سال گذشته تاکنون این موضوع در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت و در هشت نوبت توسط سازمان تنظیم مقررات رادیویی به‌طور سرزده از نقاط مختلف تهران تهیه شد. پس از اندازه‌گیری‌های لازم در آخرین جلسه که طی 2 ماه گذشته در این وزارتخانه با حضور وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و رؤسای سازمان‌های انرژی اتمی و محیط‌زیست تشکیل شد، اقدامات انجام‌شده مورد بررسی قرار گرفت و گزارش آن پس از جمع‌بندی به رئیس‌جمهوری تقدیم شد.»
بیش از یک‌سال است. می‌توان گفت از روزی که دولت یازدهم روی کار آمد، نگرانی‌ها از تأثیر پارازیت‌ها و تشعشعات از مباحث محفلی و نگرانی‌های کارشناسی دور شد و جنبه رسمی به خود گرفت. پای سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف را به بحث خود باز کرد و گاهی هم گزارش‌هایی نگران‌کننده از وضع پارازیت‌ها را به گوش مردمی رساند که حالا بیش از هر زمان دیگری نگران سلامتی خود هستند، چرا که گزارش‌های پراکنده و غیررسمی وضع نگران‌کننده‌ای را برایشان ترسیم کرده است. از تأثیر پارازیت‌ها بر سلامت کودکان تا افزایش احتمال سرطان. حالا خیلی راحت‌تر درخصوص احتمال تأثیر پارازیت‌ها روی سلامتی افراد صحبت می‌شود، حتی سرطان‌زا بودن آن هم از سوی برخی مراجع مورد تأیید است.
اکنون هم جزییاتی از گزارشی که روی میز رئیس‌جمهوری رفته است، در دست نیست. سازمان مقررات رادیویی که گفته می‌شود، مسئول تنظیم و تهیه این گزارش در وزارت ارتباطات بوده، اطلاعاتی در این خصوص نمی‌دهد و روابط‌عمومی این سازمان به بیان این جمله‌ها که «جزییات را نمی‌دانیم و گزارش در رده‌هایی بالاتر انجام شده و به دولت رفته است» بسنده می‌کند. اما، مجلسی‌ها در این خصوص حرف‌هایی برای گفتن دارند. موضوع پارازیت‌ها در فراکسیون محیط‌زیست مجلس هم بررسی شده و نتایج جالبی داشته است. در روزی که طوفان، تهران را پشت سر گذاشت و سازمان هواشناسی در پیش‌بینی آن ناتوان ظاهر شد، پارازیت‌ها عامل عدم تشخیص طوفان از سوی این سازمان اعلام شدند، حالا پرده دیگری از تأثیر پارازیت‌ها از سوی نمایندگان مجلس به نمایش درآمده است. کمال‌الدین پیرموذن، عضو فراکسیون محیط‌زیست به «شهروند» می‌گوید: «در نشست فراکسیون محیط‌زیست با موضوع پارازیت‌ها، نمایندگان صداوسیما هم حضور داشتند. آنها معترف بودند به این‌که در جریان مسابقات تیم‌ملی والیبال ایران با لهستان، برای دریافت تصاویر با مشکل روبه‌رو بوده‌اند و پارازیت‌ها دلیل این اختلال بوده است. همچنین آنها اعلام کردند که توان و زمان پارازیت‌ها در محدوده‌های خاصی از شهر بیشتر است و اکباتان یکی از محله‌هایی است که توان و زمان تشعشعات بیشتر بوده است.»
او درخصوص بررسی‌ها از تأثیر این تشعشعات بر سلامت افراد جامعه هم یادآور می‌شود: «گزارش مدون یا بررسی جامعی در این خصوص نداریم، اما گزارش‌هایی از صاحب‌نظران و اطبا در این زمینه به دستمان رسیده که نشان می‌دهد این تشعشعات بر سلامت کودکان و سالمندان تأثیرگذار بوده و می‌توان گفت سرطان‌زاست.» عضو فراکسیون محیط‌زیست با اشاره به این‌که در این جلسه تصمیم گرفته شد تا در این فراکسیون طرح استاندارد ملی برای امواج رادیویی و یونی تدوین شود، می‌گوید: «ایجاد پارازیت با توجه به تحولات تکنولوژیکی و اجتماعی کارکرد مصونیت‌بخشی خود را از دست داده است و همچنین برای سلامتی آحاد جامعه مضر است. بر همین اساس از مسئولان مربوطه خواسته‌ایم تا در مقاطع امنیتی و با زمان و توان محدود از پارازیت‌ها استفاده شود.»


تعداد بازدید :  104