شماره ۵۵۶ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
عضو هیأت‌مدیره متخصصان مغز و اعصاب ایران خبر داد:
کاهش10 ساله سن سکته مغزی در کشور

شهروند| بسیاری از بیمارستان‌های کشور مرکزی برای مبتلایان به سکته‌های مغزی ندارند، درحالی‌که 3 تا 6 ساعت از زمان بروز سکته‌های مغزی دوره طلایی برای درمان این اختلال است.
دکتر مسعود نبوی، دبیر بیست و دومین کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکترو فیزیولوژی بالینی با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت:  قطعا، وجود این مراکز در بیمارستان‌ها، باعث خواهد شد تا امکان رسیدگی و درمان بیمار دچار سکته مغزی، به سرعت انجام شود. زیرا، زمان طلایی یکی از فاکتورهای اصلی در رسیدگی به بیمار دچار سکته مغزی است.
عضو هیأت‌مدیره انجمن مغز و اعصاب ایران، با اشاره به این‌که کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکترو فیزیولوژی بالینی از 22 تا 25 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود گفت، این همایش پذیرای متخصصان، اساتید و محققان ایرانی و خارجی خواهد بود.
او با بیان این‌که سعی شده در همایش امسال نوآوری ایجاد کنیم، ادامه داد:  افزایش تعداد روزهای کارگاه‌های آموزشی، پرداخت به مباحث داغ نورولوژی، مباحث مورد اختلاف متخصصان، چالش‌های جدید سیکل مغزی در ایران، رقابت‌های میان دستیاران مغز و اعصاب و همچنین مسائل قانونی و اخلاقی ازجمله این نوآوری‌ها است.
در این نشست دکتر مجید غفارپور رئیس افتخاری کنگره درباره آغاز به کار مراکز اورژانسی سکته مغزی گفت:  انجام این پروژه خدمت بزرگی است چراکه مراکز درمانی زیادی برای سکته‌های قلبی در تهران و شهرستان‌ها وجود دارند اما برای رسیدگی به سکته‌های مغزی جای خالی چنین مراکزی احساس می‌شد. اهمیت این مراکز به این دلیل است که مغز در هر ثانیه سلول از دست می‌دهد و سلول‌های مغزی ترمیم نمی‌شوند.
رئیس مرکز تحقیقات بیماری مغز و اعصاب ایران از راه‌اندازی پیشرفته‌ترین دستگاه تشخیص سکته مغزی در کشور در مجتمع بیمارستانی
 امام خمینی (ره) خبر داد و گفت:  این نخستین دستگاهی است که برای معالجه و درمان بیماران سکته مغزی کاربرد دارد.
او با اشاره به این‌که طبق آمار در دو دهه اخیر میزان مرگ‌ومیر ناشی از سکته‌های مغزی در کشورهای پیشرفته به صورت چشمگیری کم شده است، گفت:  اهمیت ویژه تأسیس مراکز اورژانسی سکته مغزی در ایران، سن سکته‌های مغزی است که 10‌سال از کشورهای پیشرفته دنیا پایین‌تر است.
رئیس مرکز تحقیقات مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی (ره) با بیان این‌که مصرف داروی TPA در کشور ما نیم‌درصد است ولی در کشورهای پیشرفته 15‌درصد است، گفت:  در صورت استفاده به موقع از این دارو حدود یک سوم بیماران سکته مغزی درمان می‌شوند و در این موضوع ما به علت مسائل تحریم‌ها صدمه می‌بینیم. خوشبختانه امروز صنایع دارویی کشور قادر به پاسخگویی نیازهایمان هستند. دکتر حسین پاکدامن، رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران نیز در این نشست خبری گفت:  سن سکته مغزی در کشور 10‌سال کمتر از سایر کشورها است و با توجه به این‌که سن امید به زندگی در کشور افزایش یافته است رابطه مستقیمی بین سن و سکته مغزی وجود دارد. او افزود:  افزایش سکته مغزی در آینده نیازمند این است که در کشور مراکز اورژانس سکته مغزی در بیمارستانها ایجاد شود تا خدمات درمانی مناسبی را به این بیماران ارایه کند.
پاکدامن اظهار کرد:  وجود مرکز درمانی چه در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی می‌تواند خدمات تخصصی را به بیماران سکته مغزی ارایه كند و   نیاز نباشد بیماران را برای پاره شدن رگ به مراکز دیگر انتقال دهیم.
این متخصص بیماری مغز و اعصاب ادامه داد: بررسی‌ها نشان داده است که حدود 25‌سال گذشته سکته مغزی در کشور در سنین بالاتر اتفاق می‌افتاد اما امروز سن سکته مغزی در کشور 10‌سال کاهش پیدا کرده است.
پاکدامن توضیح داد: جلسات زیادی برای راه‌اندازی مراکز اورژانس سکته مغزی در بیمارستان‌های کشور با مسئولان حوزه سلامت داشته‌ایم که خوشبختانه اخیرا با معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به نتایج خوبی رسیده‌ایم و قرار است در برخی از بیمارستان‌های کشور کلینیک سکته مغزی راه‌اندازی شود.
او با بیان این‌که زمان در درمان مبتلایان به سکته مغزی طلا است گفت: با وقوع سکته مغزی هر ثانیه مقادیر زیادی سلول‌های مغزی تخریب می‌شوند و مغز تنها عضوی است که سلول‌های آن ترمیم نمی‌شود و هرچه زودتر و به موقع بیماران به مراکز درمانی مراجعه کنند نتایج درمان آنان مثبت
 خواهد بود.
پاکدامن با  بیان این‌که زمان طلایی برای ارایه خدمات به بیماران سکته مغزی 3 تا 30/4 ساعت پس از وقوع سکته است گفت:  استفاده از زمان طلایی و ارایه خدمات ویژه به بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند در کشور حدود نیم‌درصد بوده و این درحالی است که در کشورهای پیشرفته حدود 15‌درصد است.
رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران اظهار کرد:  آمار‌های دو تا سه دهه اخیر نشان می‌دهد که مرگ‌ومیر ناشی از سکته مغزی در کشور‌های پیشرفته به‌طور چشمگیری کاهش یافته است.
رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران گفت:  قرار بود‌سال 93 پنج‌هزار دارو که مخصوص بیماران سکته مغزی است از کشورهای دیگر خریداری و تهیه شود که البته کارخانه‌های داخلی نیز به دنبال تهیه و تولیدآن بوده‌اند اما به علت تحریم‌ها دراین زمینه نتوانستیم اقداماتی را به انجام برسانیم و در نتیجه قیمت دارو افزایش یافت.
پاکدامن افزود:  ورود داروهای این بیماران هزینه زیادی را به جامعه و بیماران تحمیل می‌کند و لذا کارخانه‌های داروسازی در کشور سعی کردند کیفیت داروهای خود را بالا ببرند اما قادر به جوابگویی بیماران نبوده‌اند.
او با بیان این‌که پیش از انقلاب اسلامی در کشور 20 نورولوژیست به بیماران خدمات رسانی می‌کردند افزود: درحال حاضر یک‌هزار و
 23 نورولوژیست در کشور وجود دارد که حدود
 420 نفر از آنها در تهران هستند. متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب ادامه داد: شایع‌ترین علت مراجعه افراد به پزشکان سردرد است. بیماری‌های صرع، آلزایمر، ام اس، پارکینسون و ... از دیگر بیماری‌های مغز و اعصاب محسوب می‌شود.


تعداد بازدید :  93